Armada JJ VS Hellbent

Mathiasv

Ny medlem
Armada JJ VS Hellbent
Hej hej!

Jag är egentligen en riktig parkråtta som nästan bara kör park, men vill börja köra lite mer puder, skog, dropp mm. Förra säsongen körde jag på ett par alpha 2 och har aldrig kört på ett par skönare skidor, men dom fungerar ju inte så bra i puder, får inget flyt alls.

Jag letar efter ett par skidor som man kan köra stenhårt med, som är allsidiga inom BC jibb och även vanlig offpist. Jag vill kunna dra någon 3a eller flipp ute i pudret.

Både Hellbent och JJ är jag intresserad av. Hur känns Hellbent, dom är ju ruskigt tunga? Några andra tips?

Skidorna ska endast användas till BC, mina Alpha 2 håller nog nästa säsong också.

Snälla svara bara om du har något vettigt att komma med, tack!

Senast ändrad:
Armada JJ VS Hellbent
Jag äger själv ett par Hellbents och tycket dom är grymma när det kommer till puderåkning. Köpte dom inför förra säsongen som jag spenderade i St. Anton vilket medförde en hel del puderdagar. Att Hellbenten är tung kan jag inte sätta mig emot, däremot är den inte ruskigt tung enligt min mening. Kanske inte en skida man turar med men för liftburen lössnöåkning är den grym.

Jag lånade även ett par JJ under en dag och hann faktiskt med allt ifrån puder till pist. Ett helt klart lättare alternativ dom tycker jag inte att man fick samma flyt med dom som med Hellbenten. Detta beros säkert på att Hellbenten har riktig monster rocker och saknar helt vanligt spann (något JJ har under foten, vilket du säker redan känner till) plus att JJ har en midja på 115 och hellbenten på 122 (jag åker på förra årets modell). Dette i sín tur leder till att JJ har avseärt mycket bättre egenskaper i pisten men i detta fall är de ju ointresant.

Något du däremot bör tänka på är att Hellbenten iår är 132 under foten vilket knappast gjort den lättare. Har dock inte testad denna upplaga än man hoppas på att kunna göra det kommande säsong.

Jag är runt 183 och väger 70 kg... Jag åker på den längsta modellen av Hellbenten. 185 som i verkligheten är 195 och jag har aldrig upplevt dom som klumpiga eller jobbiga att åka med. Dock är jag ingen riktig bc-jibber så har inte utsatt mina för några dummheter så som flippar och liknande :P

för att sumera detta kan jag verkligen rekomendera hellbenten om det är RIKTIGT flyt du söker. Du bör kanske kika på en lite kortare modell om dom ska vara lättare att slänga runt.

Over and Out, Peace! :)

Armada JJ VS Hellbent
Jag har kört både Hellbenten och JJ båda bär upp mig lika bra, dock kändes hellbentsen stabilare i högre farter i offpisten men det var det ända jag tycker var bättre med hb. Dock äger jag ju ett par JJ också så måste rekommendera dem:). Väger förövrigt runt 85kg på vintrarna! Vågar också säga att JJ är bra jävla mycket lekfullare.

Armada JJ VS Hellbent
Testkörde JJ +3cm (normalt är +5) bak från mitten i vintras. Ruggit jibbiga. Flöt helt ok i Japanskt puder också! =)
Tror helt klart på JJ om du kommer med en park-bakgrund.

Armada JJ VS Hellbent
Jag spenderade förra säsongen i chamonix på ett par hellbent, riktigt rolig skida! Jag kör på 179an (ca 185 i verkligheten) från 09/10 och ja är typ 180 och väger 70 kg. Det är en mjuk och lekfull skida som flyter grymt i pudret och har gjort mig till en mycket bättre skidåkare. Känner mig som Sean Pettit när jag har dom under fötterna och som jag kan köra hur jag vill vart jag vill. Jag åker precis som du även park och det är riktigt najs att kunna ta med sig det man lärt sig i parken ut i fluffet. Jag droppar, hoppar, snurrar o gör butters på det mesta jag hittar på vägen ner och har så sjukt kul med dom. Inga problem att landa switch i puder. Kolla bara på Charley Ager i Everyday is a Saturday.. Jag har dom monterade 3,5 cm bakom true center.

Dom är enligt min mening tunga att bära, inte att åka på.

JJ har jag aldrig provat, men skulle tro att hellbent flyter aningen bättre tack vare extra bredd och megarocker. Antar även att dom är mjukare och aningen lekfullare. Sen kan du ju också kolla på EP pro som är väldigt lik hellbent.

Armada JJ VS Hellbent
Tack för ett ordentligt svar och din syn på Hellbent Hammarlund! Så du tycker att det var så stor skillnad i flyt mellan dem? Det viktigaste för mig är lekfullheten, jag vill liksom kunna kunna se ett dropp/hopp och slänga av tex en 3a utan att "planera" innan, hoppas du förstår vad jag menar.
Hasse_Lindborg sa:
Finns massor med alternativ till dessa två skidor. Börja med att sök på Pryldatabasen så får du mer alternativ...
Hasse, jag har koll på de flesta skidorna och det är just dom här två jag fastnat för. Kom gärna med något tips på en jibbig lekfull BC skida som man kan köra riktigt hårt med.

Eric_W sa:
Testkörde JJ +3cm (normalt är +5) bak från mitten i vintras. Ruggit jibbiga. Flöt helt ok i Japanskt puder också! =)
Perkal sa:
Jag har kört både Hellbenten och JJ båda bär upp mig lika bra, dock kändes hellbentsen stabilare i högre farter i offpisten men det var det ända jag tycker var bättre med hb. Dock äger jag ju ett par JJ också så måste rekommendera dem:). Väger förövrigt runt 85kg på vintrarna! Vågar också säga att JJ är bra jävla mycket lekfullare.
Perkal och Eric, just det jag tänker också. Jag får väll prioritera lite lättare och jibbvänligare skida än flyt.

victorvictor sa:
Jag spenderade förra säsongen i chamonix på ett par hellbent, riktigt rolig skida! Jag kör på 179an (ca 185 i verkligheten) från 09/10 och ja är typ 180 och väger 70 kg. Det är en mjuk och lekfull skida som flyter grymt i pudret och har gjort mig till en mycket bättre skidåkare. Känner mig som Sean Pettit när jag har dom under fötterna och som jag kan köra hur jag vill vart jag vill. Jag åker precis som du även park och det är riktigt najs att kunna ta med sig det man lärt sig i parken ut i fluffet. Jag droppar, hoppar, snurrar o gör butters på det mesta jag hittar på vägen ner och har så sjukt kul med dom. Inga problem att landa switch i puder. Kolla bara på Charley Ager i Everyday is a Saturday.. Jag har dom monterade 3,5 cm bakom true center.

Dom är enligt min mening tunga att bära, inte att åka på.

JJ har jag aldrig provat, men skulle tro att hellbent flyter aningen bättre tack vare extra bredd och megarocker. Antar även att dom är mjukare och aningen lekfullare. Sen kan du ju också kolla på EP pro som är väldigt lik hellbent.
Det är just Sean Pettit som gjorde att jag blev sugen på ett par Hellbents och började läsa om dem. Det du säger har jag hört/sett från andra ställen med. Verkar vara en extremt rolig skida, synd bara att du inte kan jämföra dem med JJ.

På nått sätt känns det ändå att JJ är skidan för mig, det Perkal och Eric säger passar in rätt bra på mig.

Armada JJ VS Hellbent
Hur lång och tung är du?
Det är inte helt rättvist att jämföra flytet på Hellbent 189 och JJ 185, eftersom ju (som nämnt) hellbent är en bra bit längre än vad K2 anger, och framför allt är rätt mycket fetare än JJ. :) Lämpligare hade väl i så fall varit att titta på Hellbent 179, som ju ändå är ca 185 lång.

Jag tror dock ändå du kommer ha roligare på JJ, om det nu är leka du ska!

Armada JJ VS Hellbent
Eric_W sa:
Du menar -3 och -5cm från mitten? Annars har du ju frammonterat dom :P

Lee-nus sa:
Hur lång och tung är du?
Det är inte helt rättvist att jämföra flytet på Hellbent 189 och JJ 185, eftersom ju (som nämnt) hellbent är en bra bit längre än vad K2 anger, och framför allt är rätt mycket fetare än JJ. :) Lämpligare hade väl i så fall varit att titta på Hellbent 179, som ju ändå är ca 185 lång.

Jag tror dock ändå du kommer ha roligare på JJ, om det nu är leka du ska!
Exakt. Har för mig att Hellbenten mäter in på ca 200cm om man mäter belaget. Kollöa även in BentChetler 183s som är lite av en "hybrid" mellan HB och JJ

Armada JJ VS Hellbent
Moment Night Train
Libtech NAS POW
Faction Royal
Line SFB
Völkl Chopstick.

Alla är sjukt lekfulla BC skidor. Och alla är skidor relativt fartstabila.

Skidor för lite mer BC utan lika mycket stabiltet är annars:

Line EP Pro
Moment Bibby Pro

Lite mjukare mycket mer lekfulla.

Armada JJ VS Hellbent
PNyberg sa:
Eric_W sa:
Damn it; trodde jag klargjorde mig när jag skrev + bakåt. :P Menade så klart -3/5 cm.
Tror förövrigit frammonterat kommer hårt 2012. Krävs bara lite mer rocker. Grymt att åka switch i puder med! ^.^

Armada JJ VS Hellbent
kanon trad. jag visste inte detta med Hellbents och langden...

vad borde jag ha som ar 174cm och vager ungefar 77kg?

Ar allt det pga att Hellbents har san stor rocker?

Armada JJ VS Hellbent
Eric_W sa:
PNyberg sa:
Eric_W sa:
Damn it; trodde jag klargjorde mig när jag skrev + bakåt. :P Menade så klart -3/5 cm.
Tror förövrigit frammonterat kommer hårt 2012. Krävs bara lite mer rocker. Grymt att åka switch i puder med! ^.^
Jag har mina JJ monterade 2+ från midsole. Funkar galant.

Armada JJ VS Hellbent
Midsole ja, men inte mitten skulle jag tro?

@Todde: Jag skulle valt 179 om jag var du, men det handlar mycket om preferens, användningsområdet etc. Man ska alltid tänka på att en längre skida går att montera längre fram för lägre svingvikt och fortsatt bra flyt. Gör du det däremot på en kortare skida så blir det kanske så att den dyker lite för lätt.

Armada JJ VS Hellbent
Perkal sa:
Eric_W sa:
PNyberg sa:
Jag har mina JJ monterade 2+ från midsole. Funkar galant.
+2 från midsole funkar sækert fint. Jag hade sj mina EP Pro monterade +2,5cm från midsole. Sjukt lekfullt vart det :D

Armada JJ VS Hellbent
Hasse_Lindborg sa:
Moment Night Train
Libtech NAS POW
Faction Royal
Line SFB
Völkl Chopstick.

Line EP Pro
Moment Bibby Pro

Tack för tipsen! Moment skidorna hade jag inte hörtalas om innan. Har läst en del om dom under dagen, spec night train verkar vara en jävligt nice skida. Någon som kan förklara lite skillnader mellan JJ, night train, o Bibby?

Tips på en bra beskrivande video på momentskidorna:

Fan den här tråden gör det nästan bara svårare att välja skida.

Någon frågade om vikt, väger 80 kg o är 186 lång.

Senast ändrad:
Armada JJ VS Hellbent
Mathiasv sa:
Hasse_Lindborg sa:
Moment Night Train
Libtech NAS POW
Faction Royal
Line SFB
Völkl Chopstick.

Line EP Pro
Moment Bibby Pro

Tack för tipsen! Moment skidorna hade jag inte hörtalas om innan. Har läst en del om dom under dagen, spec night train verkar vara en jävligt nice skida. Någon som kan förklara lite skillnader mellan JJ, night train, o Bibby?

Tips på en bra beskrivande video på momentskidorna:

->Fan den här tråden gör det nästan bara svårare att välja skida.<-

Någon frågade om vikt, väger 80 kg o är 186 lång.
Tell me about it ;) https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=71159

Armada JJ VS Hellbent
Efter en del efterforskning och mail hit o dit så börjar det luta åt Moment Bibby Pro Model!
Spola fram första minuten.

Men det vore väldigt intressant att höra skillnaderna mellan dem och JJ, för jag kan ändå inte riktigt släppa JJ, verkar vara en sån lätt och jibbig, sen är det kul med en sån låg radie också.

Men som jag sa tidigare i tråden är det viktigaste för mig lekfullheten, jag vill liksom kunna kunna se ett dropp/hopp och slänga av tex en 3a eller någon flipp utan att \\\"planera\\\" innan, hoppas ni förstår vad jag menar.

Armada JJ VS Hellbent
Mathiasv sa:
Efter en del efterforskning och mail hit o dit så börjar det luta åt Moment Bibby Pro Model!

Men det vore väldigt intressant att höra skillnaderna mellan dem och JJ, för jag kan ändå inte riktigt släppa JJ, verkar vara en sån lätt och jibbig, sen är det kul med en sån låg radie också.

Men som jag sa tidigare i tråden är det viktigaste för mig lekfullheten, jag vill liksom kunna kunna se ett dropp/hopp och slänga av tex en 3a eller någon flipp utan att \\\\\\\"planera\\\\\\\" innan, hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag tror EP pro https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/line/ep-pro.html skulle passa dig bäst då dom är väldigt mjuka och lekfulla, riktigt feta+mycket rocker=grymt bra flyt, plus att du nämde att du vill ha kort radie, dom ligger på 16m typ.

men alla dessa skidor är ju lekfulla så med största sannolikhet så kommer du ha väldigt kul med vilka du än väljer!

Armada JJ VS Hellbent
Mer matnyttigt på Night Trains finner du här

Faction Royale är ju sjukt styv Hasse, eller vad menar du med lekfull? Butters på den lär ju kräva en Arnold på skidor :P

Armada JJ VS Hellbent
victorvictor sa:
Mathiasv sa:

Men som jag sa tidigare i tråden är det viktigaste för mig lekfullheten, jag vill liksom kunna kunna se ett dropp/hopp och slänga av tex en 3a eller någon flipp utan att \\\"planera\\\" innan, hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag tror EP pro https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/line/ep-pro.html skulle passa dig bäst då dom är väldigt mjuka och lekfulla, riktigt feta+mycket rocker=grymt bra flyt, plus att du nämde att du vill ha kort radie, dom ligger på 16m typ.

men alla dessa skidor är ju lekfulla så med största sannolikhet så kommer du ha väldigt kul med vilka du än väljer!
Jo Ep pro har jag kollat lite på med. Det är ju exakt en sån skida jag söker, men kan man ha kul med den i sverige, tex Åre? Har tänkt att åka till iaf alperna under vintern, men det kommer bli mycket här i sverige med.
Men det gäller väll dom andra skidorna med kanske. Sen har jag ju som sagt ett par Alpha 2or, så man kan väll alltid hänga i parken =)

Jarle sa:

Faction Royale är ju sjukt styv Hasse, eller vad menar du med lekfull? Butters på den lär ju kräva en Arnold på skidor :P
Tack! Väldigt bra skirven, mycket info!

Armada JJ VS Hellbent
Ingen som vet hur EP pro fungerar i sverige? Har man någon användning av dom i Åre?

Jag hittar inte någon vikt på JJ, någon som vet vad dom väger?

Armada JJ VS Hellbent
Jag tror att den är för mjuk för svenska förhållanden. Jag körde den i Alperna och där fungerade den gott i pudret. Den är ju riktigt mjuk.

Moment Night Train och de andra Moment skidorna kommer du att kunna testa i Sverige i vinter. Förhoppningsvis i Åre på skidtesten.

Armada JJ VS Hellbent
Tänkte jag lånar tråden lite. Den nya hellbenten, vad skiljer den från föregående modeller förutom måtten? Samt att jag läst att K2 numera mäter sina längder som de flesta andra av skidtillverkarna? stämmer detta? Tack och bock.

Armada JJ VS Hellbent
Jarle sa:

av alla dessa skidor tror jag helt klart mest på Faction Royale om man bara ska ha en skida offpist! mest allround men ändå jibbig...

var ärliga nu, hur många av är gör butter när det e hårt med en puderskida?
i puder e det lugnt med en hårdare skida om den e "mittmonterad" o rocker...

Armada JJ VS Hellbent
LawndartGustav sa:
Jarle sa:

av alla dessa skidor tror jag helt klart mest på Faction Royale om man bara ska ha en skida offpist! mest allround men ändå jibbig...

Jag :P

Armada JJ VS Hellbent
LawndartGustav sa:
Jarle sa:

Jag gør butters nær det ær hårt med puderskidor :)

Tror fortfarande att han ær ute efter en mer lekfull skida æn så...

Armada JJ VS Hellbent
Lånar tråden lite. Har ett par jj som ska monteras. Jag kommer köra mycket lekfullt med dom, jibba runt i pudret, köra bc-kickar, skog och pillowlines etc. lekskida då det är mycket snö helt enkelt. Har ett par bd zealot som chargerskida och ett par line anthem som parkskida så de områdena är redan täckta. Frågan är nu hur jag bör montera bindningen på min jj skida för att få ut mesta möjliga lekfullhet ur den. Har funderat på att mittmontera den, men eftersom jag kommer åka mer framlänges än baklänges med den överväger jag att flytta bak den lite. Vill kunna köra switch i puder, men inte tappa för mycket flyt och kontroll i övrigt. Alla tips och erfarenheter är välkomna och till hjälp :)
Puss på freeride.

Armada JJ VS Hellbent
MedlemJapaner sa:
Lånar tråden lite. Har ett par jj som ska monteras. Jag kommer köra mycket lekfullt med dom, jibba runt i pudret, köra bc-kickar, skog och pillowlines etc. lekskida då det är mycket snö helt enkelt. Har ett par bd zealot som chargerskida och ett par line anthem som parkskida så de områdena är redan täckta. Frågan är nu hur jag bör montera bindningen på min jj skida för att få ut mesta möjliga lekfullhet ur den. Har funderat på att mittmontera den, men eftersom jag kommer åka mer framlänges än baklänges med den överväger jag att flytta bak den lite. Vill kunna köra switch i puder, men inte tappa för mycket flyt och kontroll i övrigt. Alla tips och erfarenheter är välkomna och till hjälp :)
Puss på freeride.
Skulle sätta dom på 3cm bak om jag var du! :)
Superlekfulla, men flyter fortfarande helt ok i pudret.
Skulle verkligen inte vilja ha mittmonterat på JJ,
hade säkert funkat på en större skida ala Helbent/EP,
men JJ är inte riktigt så stor och betydligt styvare.

Provat 5cm bak också, fortfarande en väldigt lekfull skida, men de känns betydligt mer icke-park-aktig ..ish

Armada JJ VS Hellbent
Lånar också tråden lite!
Hur vil Hellbenten fungera til en som er 50 kg og 167 cm long? Åkstil mycket det samma som trådstartare, men den skal også i skogen enn del. Skal montera på Marker F10/12 eller Barron. Vil skidan bli rikigt tung då ?

Tillbaka
Topp