Armada JJ vs Surface new life

Jritsle

Medlem
Står inför ett skidinköp mellan Armada JJ och Surface New life!

Lite om mig: Jag är 18 år, 180 lång och väger 70kg. Jag ska göra en säsong i Serre Chevalier och vill ha ett par skidor att kunna åka i pudersnö och även kunna droppa och hoppa lite där. Har åkt mycket skidor, både i pist och parken men inte så mycket i lössnön.
Är mer sugen på Surface även om jag inte har kunnat hitta så mycket info eller recentioner!

Armada JJ: https://www.skidbutiken.com/produktgrupper/big-mountain-bindning/armada-jj-side-10-11-1789.html
Surface New life: https://www.skidbutiken.com/produktgrupper/big-mountain-bindning/surface-new-life-side-10-11-1773.html

Ska även köpa bindningar till skidorna och har att välja på STH 12-16 och alla marker bindningarna (till Armada finns även look att vilja på). Jag har på mina parkskidor kört med Marker Griffon 12 och haft den på ungefär 9-10 men vill gå upp ett steg nu.

Tackar för alla svar, och all info man kan få om surface eftersom jag inte hittat spec mycket!

Löser griffon ut för dig??
Kolla tgr för surfacerecensioner..tror det ska finnas en del.

Jag har varit inne på att köpa surface skidan men nu verkar de som de blir atomic BC. Jag hade kört på New lifen, varför? för att de är en skida som inte alla andra har, kul o prova nåt nytt och efter de recensioner jag läst så verkar den passa dina behov bra;)

Nej griffonen har inte löst ut men mina båda griffon-bindningarna jag har haft har börjat kärva i häldelen och är därför inte sugen på ett par till.
Okej ska kolla där! Tack för svaren :)

Fks 140 el look pivot14 är då mina bindningstips...varför får du inte välja dessa till surface??

Något OT, men hittade denna bild på TGR. Surface-skidor har knepig rocker. :P

_MG_8722.JPG

Eric
Förbockde skidor är ju hur bra som helst. Numer behöver man aldrig bekymra sig om ta sönder skidorna, de kommer färdigbockade. Det är väl bara one life (eller var det live life? Jäkla bök med deras namn) som har den rockern?

De jag pratade med i vintras som körde på surface med 3stage rocker tyckte det fungerade bra. Jag är skeptisk men ska inte säga något innan jag har provat själv

Senast ändrad:
Snej: Tror inte Skidbutiken har dom bindningarna bredare än 117mm och surface skidan är 122mm.

Jarle: Helt rätt om rockern och hoppas dom du pratade med har rätt!

LillRitsle sa:
Snej: Tror inte Skidbutiken har dom bindningarna bredare än 117mm och surface skidan är 122mm.

Jarle: Helt rätt om rockern och hoppas dom du pratade med har rätt!
Äh spelar ingen roll...den bindningen finns inte med bredare stopper, men det är bara att böja lite.

Eric_W sa:

http://media.nscdn.com/uploads/site/news/12333741625103/_MG_8722.JPG
ännu mer OT! men, de vita skidorna till höger kan ju ha snyggaste grafiken någonsin!!

jag är ute efter samma typ av skida som dig! hade inte kollat på new life tidigare, men den kasnke kan vara intressant! skulle vara kul att höra mer om vad folk har för erfarenheter! och den speciella rockern, bra eller anus?

Hammpus sa:
Eric_W sa:

http://media.nscdn.com/uploads/site/news/12333741625103/_MG_8722.JPG
ännu mer OT! men, de vita skidorna till höger kan ju ha snyggaste grafiken någonsin!!

jag är ute efter samma typ av skida som dig! hade inte kollat på new life tidigare, men den kasnke kan vara intressant! skulle vara kul att höra mer om vad folk har för erfarenheter! och den speciella rockern, bra eller anus?
New life har "normal" rocker. Ganska styv för att vara en jibbskida. Kikade själv en del på den förra året, verkar vara en trevlig skida

Hammpus sa:

Köpa skida för att den är snygg??

Eftersom det verkar vara svårt att få en uppfattning om surface så undrar jag om Armada JJ skulle vara något för mig?
funderade även på, look bindningarna, om det går att ställa om till olika pjäxlängder eller om den är helt "stel" så?

LillRitsle sa:
Eftersom det verkar vara svårt att få en uppfattning om surface så undrar jag om Armada JJ skulle vara något för mig?
funderade även på, look bindningarna, om det går att ställa om till olika pjäxlängder eller om den är helt "stel" så?
ja det går ju att ställa om lite, men det är ju ingen hyrbindning

Stepup sa:
LillRitsle sa:
ja det går ju att ställa om lite, men det är ju ingen hyrbindning
Exakt. P14/FKS140 kan bara justeras några mm vilket är både bra och dåligt sammtidigt :o

Jag har köpt One life och endast testat dom i pist, måste säga hu förvånansvärt väl dessa fungera på hård snö (med tanke på formen) och direkt det blev lite uppkört så var dom som en dröm att åka på. Jag tror att det beror på att "One life" har ett vanligt spann under foten till skillanad mot "New life" som är flat. Styvheten gör att inte rockern fladdrar i höga hastigheter och har man kraften i benen så man orkar kanta skidan ordentligt så gör den fina carving svängar. Jag tror dock inte att man ska köpa skidan om man tänkt ha den som en allmountain skida och väger mindre än 80kg för den kräver sin åkare på en hel del i pisten. Man upplever den som en kort bred skida i pist, i stökig snö och puder som en lång offpist-skida som inte behöver vara mjuk för att få flyt (pga. den kraftiga 3-stegs rockern). Tilläggas är att uppmärksamheten i liften är enorm :)

One life är tänkt som en offpist skida och det är det som den ska användas som, men vill man ha hedern i behåll tillbaka till liften så är den ett bra val för den lite tyngre åkaren.

Hasse_Lindborg sa:
Hammpus sa:

Köpa skida för att den är snygg??
hahaha nej verkligen inte! det är inte newlife skidan jag menar på bilden! vet inte alls vad det är för modell eller så! den var bara jävligt snygg!

new lifen är ju inte alls speciellt snygg i min mening! men den verkar fortfarande intressant! och den har bra pris!

Har nu bestämt mig för Armada JJ men inte vilka bindningar.
Har tänkt beställa dem från Skidbutiken.se men när man ska välja monteringspunkt finns de bara ett alternativ " -5 (Factory recommended)"
Vart borde man montera på ett par JJ om man inte väger så mycket och vill kunna snurra lite i pudret?

Jacob och tanner som hoppar och snurrar i pudret kör -3 från center på sina JJ

LillRitsle sa:
Har nu bestämt mig för Armada JJ men inte vilka bindningar.
Har tänkt beställa dem från Skidbutiken.se men när man ska välja monteringspunkt finns de bara ett alternativ " -5 (Factory recommended)"
Vart borde man montera på ett par JJ om man inte väger så mycket och vill kunna snurra lite i pudret?
Har du känt på JJ live? Svingvikten på JJ är ju nästan negativ! Att kunna snurra på dom med montering på -5cm ska nog verkligen inte vara ngt problem.

Snödjup

Tillbaka
Topp