Armada TST mot JJ

silvertejpen

Ny medlem
Armada TST mot JJ
Vilken skida bör jag välja av Armada TST och JJ (2.0)?

Åker 50% pist och 50% terräng, främst i alperna. Kan bara ta med mig ett par och jag tänkte höra vad ni tycker?

Vill ha en skida som klarar det mesta och som är rolig i all terräng. Föredrar ett högre tempo med längre svängar men gillar även att snurra på skidorna.

Armada TST mot JJ
Bredare skidor är roligare i pist än vice versa.

När det är avklarat och du eventuellt fortfarande är fundersam till vilken du bör välja blir nästa fråga; har du tänkt att åka och/eller landa baklänges i annat än pist/park?

Armada TST mot JJ
Vår guide förra året kallade sina JJ för 8-timmarsskida. Den var så bra att det var en av få skidor som han orkade guida med varje dag.

Armada TST mot JJ
TST skulle jag säga är en skida som trivs överlägset bäst framlänges. Nu har jag inte åkt switch med mina speciellt mycket, men med tanke på hur långt bak monteringspunkten är och att de har rätt mycket spann + ingen tailrocker känner jag mig inte superpepp på att åka mer baklänges med dem än vad jag gjort, åtminstone inte utanför pisten.
JJ har jag inte kört men den känns spontant "jibbigare" och mer lämpad att köra switch med.

Ser man på svängradie är de ju nästan identiska iaf i 180-ish-längderna, dock är ju JJ bredare = segare kant till kant. Är långa svängar på hårt underlag något du gillar mycket skulle jag nog kolla på någon annan skida än både TST och JJ, 17 meter är ganska kort radie. På mjukt underlag är skärningsradien lite mindre relevant så där spelar det inte lika stor roll..

Armada TST mot JJ
JJ är överlägsen i puder om du vill ha bra flyt och vill kunna åka utan ansträngning. Det finns en anledning till att guiden i inlägget ovan kallar den för 8-timmarsskida. Den är skön och lättåkt.

I pisten är TST bra, medan JJ lämnar en del övrigt att önska.

Vill du ha en enda skida som skall funka som one quiver så är TST att rekommendera. Den går fint att åka sw på hårdare underlag och landa sw i parken. Det funkar även i mjukare före, men där är JJ bättre baklänges.

TST är stabilare i hög fart och har inte den mjuka tailen som JJ har. Ska du dra på rejält och droppa klippor kommer du uppskatta TST. Samtidigt kommer TST kräva lite mer benstyrka när du tar dig ner tusentals höjdmeter i omväxlande terräng.

Ska du ha det helt OK i pist och lite tråkigare när du puffar runt bland pillowsen i skogen så är TST given. Sätter du prio på offpisten och BC-jibbing så slår du till på JJ. Men kom ihåg att de där dagarna på JJ med is i backen, då kommer du fundera över meningen med livet... Eller iaf varför du åker JJ i pist ;-)

PM:a mig för mer info.

Armada TST mot JJ
Daniel-LAB sa:
JJ är överlägsen i puder om du vill ha bra flyt och vill kunna åka utan ansträngning. Det finns en anledning till att guiden i inlägget ovan kallar den för 8-timmarsskida. Den är skön och lättåkt.

I pisten är TST bra, medan JJ lämnar en del övrigt att önska.

Vill du ha en enda skida som skall funka som one quiver så är TST att rekommendera. Den går fint att åka sw på hårdare underlag och landa sw i parken. Det funkar även i mjukare före, men där är JJ bättre baklänges.

TST är stabilare i hög fart och har inte den mjuka tailen som JJ har. Ska du dra på rejält och droppa klippor kommer du uppskatta TST. Samtidigt kommer TST kräva lite mer benstyrka när du tar dig ner tusentals höjdmeter i omväxlande terräng.

Ska du ha det helt OK i pist och lite tråkigare när du puffar runt bland pillowsen i skogen så är TST given. Sätter du prio på offpisten och BC-jibbing så slår du till på JJ. Men kom ihåg att de där dagarna på JJ med is i backen, då kommer du fundera över meningen med livet... Eller iaf varför du åker JJ i pist ;-)

PM:a mig för mer info.
Tack för alla svaren :) får kanske köpa en dubbelväska ala Dakine i värsta fall.

Har ni något annat att rekommendera förutom Armada som jag kan ta en titt på.
Vill hitta något som jag kan leka runt på samtidigt köra seriöst med om ni förstår vad jag menar?

Varför det stod mellan JJ och TST var p.g.a. att jag tyckte att JJ var grym offpist men också riktigt rolig i lite mjuk slagig pist med små kullar. Käkade det som att det inte var något. TST är ju smalare så tänkte det kan vara något om man ska köra i ny pistat lite hårdare snö.

Senast ändrad:
Armada TST mot JJ
Skall det åkas bakåt med kan väl någon av Lines SFB eller Opus vara lämplig?
Personligen hade jag valt båda dessa framför både TST och JJ oavsett vart jag ska åka men smaken är ju olika!

Armada TST mot JJ
Knuta sa:
Skall det åkas bakåt med kan väl någon av Lines SFB eller Opus vara lämplig?
Personligen hade jag valt båda dessa framför både TST och JJ oavsett vart jag ska åka men smaken är ju olika!
Jag står personligen och väljer mellan SFB och tst. Varför gillar du line bättre, speciellt i pisten? Jag åker inte baklänges.

Jag tycker tst verkar som den perfekta balansen mellan pist och offpist, lekfullhet och kraft..

Kul att höra från nån som åkt båda!

Jag har också förstått från de som åkt jj att de kan fladdra ganska mycket i höga farter och ha sämre carvingmöjligheter än tst, men självklart bättre offpist.

Armada TST mot JJ
Åkte TST 192 och SFB 184 mot varandra i Tignes för nått år sedan då mina polare äger dessa så det blev en halvdag på varje. Jag personligen gillar jag skidor med mycket sväng och lek och hittade väldigt lätt hem på SFB. Hos TST var det något som inte stämde i känslan helt enkelt. Sjukt svårt att beskriva och jag tror att det mycket handlar om vad man är van vid och uppskattar.
Kan tyvärr inte förklara mig bättre än så.

Tillbaka
Topp