Armada TST

jensBrink

Ny medlem
Armada TST
Hej,

Jag är 1,88cm lång, vilken längd skulle ni rekomendera på ett par tst?

1,83 eller 1,92?

Jag har ett par 1,83 idag men funderar på att byta ut dem mot 1,92 istället.

Är bara orolig för att lekfullheten försvinner om man kör på 1,92...

Tacksam för svar!!!

Armada TST
192 kan du helt klart ha ( om du inte väger typ 70kg ), Jag är 182cm och 80kg och har 179 på mina Line SD 110 men det är på gränsen och skulle lätt kunna gå upp i längd.
TST har längre rocker så du har ganska kort effektiv kant på den.
Jag hade själv valt 192 på ett par TST.

Hur upplever du dina 183or i dag? Du får ju helt klart mer flyt i offpist med en längre skida vilket också bidrar till att det blir lättare att svänga.

Senast ändrad:
Armada TST
Hej,

Jag skulle rekommendera 192 alla dagar i veckan. Jag är själv 185 och upplever 183 kort, men som du säger lekfull. Det är ju lite längre radie på 192 men jag tycker att det bara ger lite mer stabilitet och då inte på någon nämnvärd bekostnad på lekfullheten. Har även ett par Kufo 103 188cm med liknande radie som TST 192 och dom är inte särskilt tråkiga :) Kufo'sarna är förvisso lättare men ändock!

M v h

// Johan

Armada TST
Tusen tack för svaren!

Alltså Jag har haft 1,83orna sen 2012 och är otroligt nöjd med dem, då tjejen inte är så glad för att ge sig ut utanför pisten så blir det att man plöjer en hel del pist med dom och det går strålande!

Men det är svårt att få ett gött flyt i offpisten.. :rolleyes:

Jag har precis köpt ett par invictus 108, 1,88 långa, därav är jag lite osäker på om jag bara ska behålla trotjänarna som lekskidor eller om jag ska byta upp ett snäpp i längd :)

Med vänliga hälsningar Jens

Senast ändrad:
Armada TST
Om du vill ha lite bättre flyt i op, är det inte bättre att du skaffar ett par Norwalk isf längre TST?
Invictus lär ju funka bra när det är hårt, både pist och op.

Armada TST
Har du ett par Invictus kanske du ska behålla dina 183:or. Invictus och TST är ju inte direkt lika varandra på något sätt enligt mig, eller jo lite kanske. Men Invictus är ju helt enkelt mer chargiga med titan, lite annorlunda rockerprofil och inte särskilt lekfulla så det är nog värt att fundera på alltså :)

Grymma i pist precis som calhenrik antar men inte nödvändigtvis bättre. Det är kanske en smaksak. Invictus tar nog typ is bättre kanske. Skillnaden är ju mer liknande skillnaden mellan ett par slalom- och storslalomlagg då kanske. Något haltande jämförelse kanske med tanke på skillnader i konstruktion/material men enkelt uttryckt så känns det så tycker jag.

Armada TST
Jag ska stå på mina invictus för första gången nu v.3!

Jag tror också att dom är betydligt bättre i pisten, kanske inte lika livliga.

Jag köpte dem för att jag vill ha ett par skidor som man kan komma upp i högre hastigheter med, tst duger absolut men vill ha lite mer fart..

Norwalk är absolut intressant men jag åkte på ett par jj för något år sen som var totalt obehandlade och oslipade = värdelösa när man kom ut i pisten, visserligen köper man ju inte så breda skidor och förväntar sig att dom ska ha några pistegenskaper :cool:

men norwalken är väl armadas bredaste skida?

Senast ändrad:
Armada TST
jensBrink sa:
Men norwalken är väl en op-skida rakt igenom?

Tusen tack för alla svar!
Definitions fråga, jag har kanske 10 dagar på mina Norwalk och det är inga problem att köra om alla turister i pisten, men visst, ska du köra pist finns det ju bättre lagg. Ska du däremot åka offpist men även köra pist och transporter funkar de utmärkt!

Armada TST
jensBrink sa:
Norwalk är absolut intressant men jag åkte på ett par jj för något år sen som var totalt obehandlade och oslipade = värdelösa när man kom ut i pisten, visserligen köper man ju inte så breda skidor och förväntar sig att dom ska ha några pistegenskaper :cool:

men norwalken är väl armadas bredaste skida?
Ja JJ kräver rejäl kantning för att funka i pist, iaf när det är lite hårdare. Norwalk ska vara bättre och är ju en bredare TST. Men om du nu har något som funkar bra i pist och hårdare op med Invictus så kändes Norwalk som ett bättre komplement.
Magic J är väl för övrigt deras bredaste puderlagg.

Armada TST
Tack så mycket!

Nu har jag fått mig en redig tankeställare, kanske blir att skrota TST:na och köra Norwalk istället..

Vilket forum detta är, snabba och vettiga svar!

Armada TST
Invictus och TST är visst lika varandra. TST är mer offpistorienterad med längre rockernos, medan Invictus är styvare, har (relativt sett) längre effektiv längd i snön när det är hårt och blir mer av en "pist-orienterad" offpistskida. Missförstå mig rätt, Invictus 108 är fortfarande ingen dålig skida offpist, men den är relativt styv och kan med fördel pressas hårdare än TST.

Oslipade och obehandlade JJ har jag full förståelse för att man inte gillar i pist, speciellt om det var den gamla JJ. (Dvs inte JJ 2.0) JJ går fint att ha kul med i pisten, men det kräver en stabil bindning, styva pjäxor och helst lite mjukare före. Ska du ha en enda skida, så går JJ bort så som jag tolkar ditt användningsområde.

Norwalk är ett bra alternativ om man vill ha mer flyt. Det är TST, men bredare. Bredden gör inte direkt att skidorna går sämre i pist, då Norwalk är något styvare. Med mina 189:or gick det utmärkt att både snurra 7:or i parken och göra kortsväng i chocken i Idre. Men, det är en otroligt bra offpistskida och det är just vad man skall prioritera att åka med den.

Invictus 108, 188 är "bränna-på-överallt-med-samma-skida"-skidan. Kör så det ryker, helt enkelt. Den kommer gå stabilare i pisten och det är bara att gasa på utanför backen. En skida som du absolut kan ha som enda skida. De dagar då du vill leka runt bland träden och puffa pillows, då kommer TST 183 kännas mer lekfull och kul.

Behåll dina TST, eller byt till dig några andra likadana. Det är aldrig fel att ha flera lagg att åka på. :-)
(Enda nackdelen kommer när man måste välja... men man klarar det också)
Bara att höra av sig om man har fler funderingar kring Armadaskidor.

Armada TST
Tack så mycket Daniel!

Jag har en hel del att fundera över nu!

Antingen blir det att jag behåller mina TST eller att jag byter till ett par Norwalk 189 :)

Armada TST
Nu beror väl egentligen frågan om eller vad du ska byta till på hur du upplever dina Invictus? Det är väl trots allt dem som de ska komplettera?

Tillbaka
Topp