Invictus och TST är visst lika varandra. TST är mer offpistorienterad med längre rockernos, medan Invictus är styvare, har (relativt sett) längre effektiv längd i snön när det är hårt och blir mer av en "pist-orienterad" offpistskida. Missförstå mig rätt, Invictus 108 är fortfarande ingen dålig skida offpist, men den är relativt styv och kan med fördel pressas hårdare än TST.
Oslipade och obehandlade JJ har jag full förståelse för att man inte gillar i pist, speciellt om det var den gamla JJ. (Dvs inte JJ 2.0) JJ går fint att ha kul med i pisten, men det kräver en stabil bindning, styva pjäxor och helst lite mjukare före. Ska du ha en enda skida, så går JJ bort så som jag tolkar ditt användningsområde.
Norwalk är ett bra alternativ om man vill ha mer flyt. Det är TST, men bredare. Bredden gör inte direkt att skidorna går sämre i pist, då Norwalk är något styvare. Med mina 189:or gick det utmärkt att både snurra 7:or i parken och göra kortsväng i chocken i Idre. Men, det är en otroligt bra offpistskida och det är just vad man skall prioritera att åka med den.
Invictus 108, 188 är "bränna-på-överallt-med-samma-skida"-skidan. Kör så det ryker, helt enkelt. Den kommer gå stabilare i pisten och det är bara att gasa på utanför backen. En skida som du absolut kan ha som enda skida. De dagar då du vill leka runt bland träden och puffa pillows, då kommer TST 183 kännas mer lekfull och kul.
Behåll dina TST, eller byt till dig några andra likadana. Det är aldrig fel att ha flera lagg att åka på.

(Enda nackdelen kommer när man måste välja... men man klarar det också)
Bara att höra av sig om man har fler funderingar kring Armadaskidor.