[Artikel] 26 av Sveriges bästa kvinnliga bräd- och freeskiåkare

Redaktionen

Aktiv medlem
Kajsa_fotoViktorBjornstrom-1000x563.jpg

Hur många svenska skidåkare som kör park känner du till? Här är listan på Sveriges bästa kvinnliga åkare inom freeski och snowboard. 

Läs hela artikeln:

Skitkul!! Och ballt och bra!!

Men!! Ylfa då??? Räknas inte hon som svensk? Har väl tävlat både för Island och Sverige men hon är väl ändå svensk liksom? Från Mora va?
Efter hennes asfeta edits i uninvited filmerna så borde hon väl vara självskriven? Absolut en av min dotters stora förebilder... Och mina med såklart.

@rodney_piston gött att du gillar´t. Kommer en lite längre peppig edit som visar skillsens hos flera av åkarna inom kort också, vi jobbar febrilt med den på klippbordet i skrivande stund.
Det var sponsorn och svenska skidförbundet freeski och SNB, som gjorde urvalet här, lite oklart varför Ylfa inte är med.

Vaddå källa? Det är ju inget verifierbart påstående, det handlar inte om fakta.
Känns som att du har en lite trist underton i ditt inlägg, har tyvärr ingen källa på det heller, eller jo: undertecknad :)
Det finns många typ 3-stjärnor i rymden som väger runt 50 solmassor - som är en exakt likadant formulerad mening - inte ett verifierbart påstående där man kan begära att den som påstår det anger källa?

Den tråkiga tonen är väl från dessa initiativtagare som inte accepterar marknadens utfall - alltså folks frivilliga val - i det här sammanhanget?

Det finns många typ 3-stjärnor i rymden som väger runt 50 solmassor - som är en exakt likadant formulerad mening - inte ett verifierbart påstående där man kan begära att den som påstår det anger källa?

Den tråkiga tonen är väl från dessa initiativtagare som inte accepterar marknadens utfall - alltså folks frivilliga val - i det här sammanhanget?
Vad var det för sorts svamp på den omeletten?

För mig personligen som gillar idrott och snösport i synnerhet så tycker jag att det är ganska ostridbart vedertaget att det finns många duktiga kvinnliga åkare som förtjänar att uppmärksammas.

I dagstidningarna pumpas det ut artikel efter artikel om hur mycket Charlotte Kalla har betytt som förebild för de unga i svenska damlandslaget och deras framgångar.

Under OS så kan jag utan källa påstå att i min umgängeskrets så var det fler som tittade på damlängdskidåkning än herrlängdskidåkning. Inget ont om herrlandslaget. Utan att ha mätt eller räknat så gissar jag att damerna fick mer plats i media. Nu menar jag inte att det är ett mål. Utan ville väl mest påpeka att intresset för begreppet manlig och kvinnlig idrott inte bara handlar om att kvinnor åker 10 km längdskidor någon minut långsammare än män. Eller snurrar ett varv mindre i freeski eller snowboard.

Freeskilandslaget har kö av herråkare som skulle kunna prestera bra på vilken tävling som helst. Men i Peking hade vi ingen kvinnlig åkare. Vilket naturligtvis är lite tråkigt för återväxten. Men det kommer.

Samma med snowboarden. Jättekul att Wille Mathisen slutade sjua i världscupen med en pallplats och flera fina finaler. Han måste väl in i A landslaget nu tycker jag. Så på herrsidan har vi minst tre åkare i världseliten igen. På damsidan har det varit lite skralare men det finns definitivt hopp om framtiden med pallplatser på Europacupen.

Det kommer att bli ett mycket spännande SM i helgen med rekordstor prispott. Och den här mixtävlingen??? Vad är det? hur kommer det att gå till? Ja vem vet?? Bäst att kolla! Missa inte det! Tåget till Borlänge och buss till Kläppen!

Alla vinster ett samhälle har av en fungerande idrottsrörelse är en annan femma. Det är naturligtvis jättebra om man uppmärksammar kvinnor som kan bli förebilder och kan locka fler till en idrottsrörelse där idrotten som utövas är det roligaste mest frigörande som finns. Att på ett eller annat sätt susa fram på snö.

Senast ändrad:
Vaddå källa? Det är ju inget verifierbart påstående, det handlar inte om fakta.
Känns som att du har en lite trist underton i ditt inlägg, har tyvärr ingen källa på det heller, eller jo: undertecknad :)
Utan att ta ställning till några eventuella faktiska eller upplevda undertoner kring inlägget så får man väl ändå säga att det finns en rad kvantificerbara mått på "duktighet" (friåkning är ju ändå en bedömningssport med bedömningskriterier efter vilka domare i exempelvis OS och FWT dömer) och även på "uppmärksamhet" (följare, sponsorer, mediarapportering, söktermer på Google m.fl.). Så nog borde det gå att styrka påståendet med en korsreferering av uppmärksamhet vs duktighet och därigenom få fram ett mättal på om dessa åkare inte får den uppmärksamhet de förtjänar relativt sin kunskap i snö/metallglidande alt flygande. Sen om man som skribent orkar samt om det är rimligt givet kontexten är en annan diskussion.

En helt orefererad spaning jag har är dock hur låg nivå det i många fall känns att det är på damtävlingar i friåkning relativt filmsegment (är många tjejer i filmer som åker på "herrnivå" och väl det men på tävling är det ofta långt under) och att det ofta inte är samma åkare som tävlar vs filmar medan det på herrsidan kan tyckas vara tvärt om. Jag har lite lösa tankar kring anledning men är det någon annan som märkt av något sådant?

Med det sagt så är det riktig kul att fler tjejer hittar till sporten men det gäller att passa sig så att vi inte får samma situation som inom e-sporten.

En helt orefererad spaning jag har är dock hur låg nivå det i många fall känns att det är på damtävlingar i friåkning relativt filmsegment (är många tjejer i filmer som åker på "herrnivå" och väl det men på tävling är det ofta långt under) och att det ofta inte är samma åkare som tävlar vs filmar medan det på herrsidan kan tyckas vara tvärt om. Jag har lite lösa tankar kring anledning men är det någon annan som märkt av något sådant?
Vet inte om du tänker specifikt på friåkning, men skulle tjejer generellt vara mindre intresserade av att tävla?! Ser vi till längdåkning och alpint så är det ju tjejerna som dominerar i Sverige åtminstone.

Pratar vi om uppmärksamhet så finns det rätt många tjejer internationellt som får väldigt mycket (välförtjänt) uppmärksamhet. Tar man tex. Eileen Gu så fanns det väl knappt någon tjej eller kille som fick lika mycket uppmärksamhet som just hon under OS i Peking. När Emma Dahlström var som mest aktiv och tävlade så syntes hon ofta i media, och även här på Freeride finns det en hel del artiklar om henne:

Vet inte om du tänker specifikt på friåkning, men skulle tjejer generellt vara mindre intresserade av att tävla?! Ser vi till längsåkning och alpint så är det ju tjejerna som dominerar i Sverige åtminstone.

Pratar vi om uppmärksamhet så finns det rätt många tjejer internationellt som får väldigt mycket (välförtjänt) uppmärksamhet. Tar man tex. Eileen Gu så fanns det väl knappt någon tjej eller kille som fick lika mycket uppmärksamhet som just hon under OS i Peking. När Emma Dahlström var som mest aktiv och tävlade så syntes hon ofta i media, och även här på Freeride finns det en hel del artiklar om henne:
Jag skulle snarare säga att det jag noterat är att de bästa åkarna på damsidan verkar hamna bland filmcrews och de lite "sämre" åkarna kör tävlingarna medan det på herrsidan är tvärt om. Sen vad det beror på (om min spaning nu stämmer) är en annan fråga. Att den samlade populationen av kvinnligt kön skulle vara mindre tävlingsinriktade än samma av manligt kön tror jag stämmer men uppenbarligen finns det tillräckligt många tävlingsmänniskor för att skapa konkurrens och hög nivå inom de flesta andra sporter på damsidan så det bör kunna vara så även inom friåkning. Alpina grenar är ju ett högst relevant exempel på det.

Därav min nyfikenhet och fråga. En tanke är att de som vill tävla inom alpin skidåkning fyller upp slalom, GS osv och att det sedan Inte finns tillräckligt många kvar som både gillar att tävla och åka skidor. Är det bättre pengar i filmande än tävlande? Det tycker man ju att det bör vara. Om det är sämre betalt på damsidan överlag och tävlingar betalar sämre än filmande så kan det vara så att tjejer bara kan leva på filmande och de bästa då söker sig dit. På herrsidan kanske man kan leva ändå på tävlande och därför kan välja att satsa fulltid på det.

Många teorier, få svar.

Är väl tyvärr så att det av någon anledning är så att damer antingen inte kommer fram eller lägger av tidigare än vad de gör på herrsidan. Gissar att det fortfarande är stor skillnad på sponsringssidan vad gäller pengar och annat tyvärr. Prispengarna hoppas jag har jämnat ut sig på senare år, men ingen jättekoll för just skidor/snowboard.
Bara kolla på lite exempel: världsettan i tennis senaste två åren lägger av vid 25. Många utförsåkande damer lägger av vid en ålder som de bara kan drömma om att utmana i tävlingar som Wengens och Kitzbühls störtlopp (krävs att du är 30+ i princip om du ska vinna där som herre). I många fall inte på grund av att familjeplaneringen plötsligt tagit fart heller, så vad är det som får dem att tappa lusten att fortsätta tävla?
Tvärtom på herrsidan, gubbar som borde lagt av för två-tre år sen som fortfarande lever gott på sponsorpengar fast de knappt mäktar med att ta sig ner utan att köra ur i slalomen?

Edit: för att inte tala om alla avdankade gubbar som får uppmärksamhet här på FR så fort de släpper någon slapp videoedit…

Senast ändrad:
Kajsa_fotoViktorBjornstrom-1000x563.jpg

Hur många svenska skidåkare som kör park känner du till? Här är listan på Sveriges bästa kvinnliga åkare inom freeski och snowboard.

Läs hela artikeln:
Jag svarar Burton Bettan, hon från Askim

Tittar man på världstoppen i snowboard så är det jättekul att Jamie Anderson och Anna Gasser fortfarande är cementerade som typ topp 5? Absolut guldkandidater i vad de än ställer upp i trots att de båda passerat 30. Båda är bra förebilder för sporten och grymma både på tävling och framför kameran.

I perspektiv tror jag att Niklas Mattsson var äldst i herrsnowboard på OS, han är lite yngre, fyllde 30 efter OS. Grattis!

Men jag håller med om att jämfört med många andra sporter så peakar många relativt unga. Både tjejer och killar.

I freeride word tour och natural selection så är många tjejer över 30 både på skid och brädsidan.

NEJ nu ska jag peta i mig kaffe och gröt så jag hinner ta några åk innan jag ska kika på vilka killar och tjejer som är bäst i halfpipe i år.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp