[Artikel] 30 grader: Den magiska gränsen för att ha kul på semestern?

Redaktionen

Aktiv medlem
Skarmavbild-2021-07-25-kl.-20.20.11-1000x564.jpg

Elias Henderson är filmskaparen som vet att det går att ha kul i säker terräng under 30 graders lutning. I denna film och krönika visar han och förklarar att flack åkning inte behöver vara synonymt med tråkig åkning.

Läs hela artikeln:

Väl skrivet (tålamod för att kolla video har jag inte). Saknar tips om hur man ska veta var det är över eller under 30 grader när man är på ett nytt ställe. Om man nu inte kostar på sig en guide.

Väl skrivet (tålamod för att kolla video har jag inte). Saknar tips om hur man ska veta var det är över eller under 30 grader när man är på ett nytt ställe. Om man nu inte kostar på sig en guide.
För dig är väl swisstopo mest relevant tänker jag - det är ju lite svårt det där eftersom det ev. arbetet som finns (annat än att mäta backen själv) alltid sker på nationell basis.

Videon var fint gjord (= sevärd).
Swisstopo online-kartan som du själv har tipsat om är väl ett bra verktyg?
Har en mobil-app som mäter down-slope och cross-slope.
Bergfex online-kartor har också färgskala för lutning för alla alpländer och Skandinavien.
Här exempel på Åre:
1674407508738.png

Ja, känner så klart till swisstopo (app eller map.geo.admin.ch ) och Bergfex. Sen åker jag sällan på nya ställen. Dessutom har jag lyxen att jag kan vänta med ett åk tills nästa vecka, eller nästa säsong.
Min kommentar var mest tänkt för de som inte vet och kanske mindre erfarna. Tipsen ovan kanske kan läggas till.

Klinometer! (lutningsmätare???) Det finns någon klimeter app för iPhone, jag har en klinometer i min kompass.

Ja, känner till appar för det. Men lite sent att inse att man åker i en 35-graders slänt när man står där och fipplar med mobilen…

Ja, känner till appar för det. Men lite sent att inse att man åker i en 35-graders slänt när man står där och fipplar med mobilen…
Det är tyvärr lika sent att inse när man står och fipplar på en farlig sluttning med alla inklinometrar.
Liksom att stanna mitt i åket och gräva ett snöschakt...
#fwiw

30 grader är litet under 60%, om man talar om lutningen. Så mycket behöver man att ha kul, om det finns tjockt med bra puder. Under 30 grader, och man tappar den där "flygning" känslan mellan varje sväng (den där humps humps humps). 35 grader brukar kännas brant, litet över är allt för mycket för mig.

Senast ändrad:
Jag trodde man kollar lutningen på vägen dit/upp till åket.. Går väl inte alltid men oftast går jag i alla fall ej upp på samma ställe som jag åker ner.
Enkelt att titta mot sluttningen och öppna lutnings/kompass appen och hålla den i samma vinkel som sluttningen.
Alltså om du står där bild är tagen och håller telefonen enligt röda fyrkanten så har du ungefär lutning på sluttningen.
20230123_092944.jpg

Men jag håller med skribenten, går att ha riktigt härligt under 30 grader. Hemma åket är snitt 25 grader med klippor, skog och stenar. Toppen åk!!

30 grader är litet under 60%, om man talar om lutningen. Så mycket behöver man att ha kul, om det finns tjockt med bra puder. Under 30 grader, och man tappar den där "flygning" känslan mellan varje sväng (den där humps humps humps). 35 grader brukar kännas brant, litet över är allt för mycket för mig.
Ja då, det är så klart bäst med brantare när det är djupt puder när förhållandena tillåter, men texten jag försökte förmedla var om när det är för lavinfarligt för att göra detta. Då kan man finna mycket kul i flackare terräng också.
Mvh
/Skribenten

FATMAP eller liknande kan vara bra för att se lutning generellt över ett område eller åk som man planerar. Då man kan ha olika filter på, som visar lutning, väderstreck m.m. Sen måste man ju alltid se på mikro terräng på plats, så som sluttningar som är nog branta och långa för att kunna gå laviner på. Som kanske inte är utmärkta på kartan. Inklinometer går att använda, finns på kompass och mobil. Går att ”sikta”på avstånd och lägga kompassen/mobil efter sluttningen du vill åka och få reda på lutningen, kanske inte blir exakt på graden men nära nog.
Mvh /skribenten
Elias Henderson

Går att ”sikta”på avstånd och lägga kompassen/mobil efter sluttningen du vill åka och få reda på lutningen
Fråga nån Lantmätare om tillförlitligheten i den metoden, eller för all del, den metod som frankbolsoy visar ovan (https://www.freeride.se/forum/threa...r-att-ha-kul-pa-semestern.152435/post-1273895)

Om man ändå inte bryr sig om någon exakthet så är det bättre att spara tid och energi på att bara göra en bedömning på plats istället för att meka med såna där dumheter. ;)
#fwiw
ps/ jag försökte komma på nån eufemism för 'dumheter' men fick inte riktigt till det så ni får stå ut med specifikationen i sin enkelhet /ds

Fråga nån Lantmätare om tillförlitligheten i den metoden, eller för all del, den metod som frankbolsoy visar ovan (https://www.freeride.se/forum/threa...r-att-ha-kul-pa-semestern.152435/post-1273895)

Om man ändå inte bryr sig om någon exakthet så är det bättre att spara tid och energi på att bara göra en bedömning på plats istället för att meka med såna där dumheter. ;)
#fwiw
ps/ jag försökte komma på nån eufemism för 'dumheter' men fick inte riktigt till det så ni får stå ut med specifikationen i sin enkelhet /ds
Haha spara tid😂
Behöver du veta exakt på 10 dels grad om sluttningen är 29,5 grader eller 30,2 så du vet om du kan åka?
Jag kan i alla fall inte uppskatta en lutning på åket, om det är 25 eller 35 grader kan jag inte uppskatta med ögat. Så därför syftar jag med telefonen så får jag ett hum om jag ens ska överväga åk eller inte beroende på lavinrisken. Är det hög risk och telefonen säger 40 grader så kan jag välja en annan väg ner.
Jag blir också väldigt imponerad om du kan stå på toppen av ett åk och exakt bedöma graderna på hela vägen ner!!!!

Jag tror de menar bl.a. att "luta med telefonen" etc på håll endast är meningsfullt om backen i fråga ligger på en ås (eller med tydligt avvikande bakgrund) exakt vinkelrätt mot siktlinjen. Gör den inte det (och det gör den ju nästan aldrig. plus att det är svårt att bedöma dess vinkel i djupled) så är det ju mycket svårt att bedöma lutningen utan en vettig karta, utöver "brant" vs "flackt". Och telefonmetoden kan mycket väl visa 30 när det faktiskt är 40 grader.

Jag tror de menar bl.a. att "luta med telefonen" etc på håll endast är meningsfullt om backen i fråga ligger på en ås (eller med tydligt avvikande bakgrund) exakt vinkelrätt mot siktlinjen. Gör den inte det (och det gör den ju nästan aldrig. plus att det är svårt att bedöma dess vinkel i djupled) så är det ju mycket svårt att bedöma lutningen utan en vettig karta, utöver "brant" vs "flackt". Och telefonmetoden kan mycket väl visa 30 när det faktiskt är 40 grader.
Ja det är inte helt enkelt, absolut bäst att kolla med karta, kart appar, över området innan man åker. Men det fungerar, men bättre med kompass skulle jag säga. Som allt annat krävs det att träna på det, att stå på håll och använda mobil/kompass och se vad för lutning man får, och sedan gå och mäta sluttningen på plats på och se om det stämmer. Så blir man tillslut bättre på att bedöma lutningen av ett potentiellt åk.

Old tech, men kom just ihåg att jag har en. Referenskort som kan användas på Swisstopos kartor, även på andras beroende på skala och ekvidistans. https://bergpunkt.ch/Hangneigung
Ger så klart bara en genomsnittlig branthet men kan ändå ge en första känsla och hjälpa till att identifiera kritiska ställen i ett åk.

Kanske gå över till telemark också? Själv tycker jag det är lättare att ha roligt i flack offpist med feta telisar än med dito alpinskidor. Kanske att lastväxlingen när man "går" i puder i nedförsbacke underlättar att inte tappa fart och håller upp flowkänslan?

Jag har testat den app jag använder mot vår svindyra vattenpass med digital gradskiva som vi använder på arbetet, och appen håller förvånansvärt hög pricksäkerhet.. +/- någon grad.

Jag kan också ofta kolla mot bakgrund, inte alltid såklart. Då jag ofta går upp vid sidan av åket och kan på så sett ofta få en ungefärlig mätning. Eller så får man en mätning på åsen och ser att åket är aningen brantare/flackare.
Fast jag har ju inte bett lantmäteriet komma ut och kontrollmäta så det kanske bara är min uppfattning att jag lyckats tillräckligt bra med mina mätningar..

Haha spara tid😂
Behöver du veta exakt på 10 dels grad om sluttningen är 29,5 grader eller 30,2 så du vet om du kan åka?
Jag kan i alla fall inte uppskatta en lutning på åket, om det är 25 eller 35 grader kan jag inte uppskatta med ögat. Så därför syftar jag med telefonen så får jag ett hum om jag ens ska överväga åk eller inte beroende på lavinrisken. Är det hög risk och telefonen säger 40 grader så kan jag välja en annan väg ner.
Jag blir också väldigt imponerad om du kan stå på toppen av ett åk och exakt bedöma graderna på hela vägen ner!!!!
Spara tid är ofta en viktig faktor eftersom snötäcket är under konstant förändring.
Telefoner bör hållas avstängda på berg så dom inte råkar vara på när man behöver använda transceivern.
Även om du vet exakt (snitt) lutning på åket så kan t.ex. den lilla smala rännan vid sidan av som mynnar ut i åket, och som lutar lite mer, släppa, propagera och vips har du en stor lavin i det 'säkra' åket.
Jag har aldrig påstått mig kunna exakt bedöma snittlutningen på ett åk.
Jag argumenterar för att man inte bör använda osäkra metoder för att 'mäta' en variabel, i det här fallet snittlutningen, som man sen lägger för stor vikt vid istället för att nyktert bedöma helheten.
#fwiw

Oj det lät stressande att tänka att du måste skynda dig när du är i fjällen..
Jag anser att lutningen är en stor del i "helheten". Och att ta upp telefonen som de flesta har nära till hands och öppna en app är inte direkt någon tidskrävande syssla..

Hade faktiskt ett kort snack med Patrick Vallençant (RIP) en gång. När han besökte Vällingby, tro det eller ej.
Han sa att det är ganska brant när man böjer armen och armbågen tar i backen.

Fixade? Jag tror, de där linjerna i fjället där bakom går horisontalt:
P1010113-2.JPG

Tillbaka
Topp