[Artikel] 5489 fallhöjdsmeter på skidor nedför Mount St Elias

Redaktionen

Aktiv medlem
Efter en enorm kraftansträngning har två österrikiska skidåkare lyckats med det ingen annan har gjort tidigare - att åka skidor nerför världens längsta bergssluttning. Mount St Elias i Alaska bjuder på nästan 2 000 meter mer fallhöjd än Mount Everest

Läs hela artikeln:

Mäktigt! Mer av detta! Längtar till videomaterialet.

Inte dåligt gjort.. Bra med fallhöjdsmetrar, där snackar vi mjölksyra.

Hoppas de körde med followcam när de åkte ner då ;)

Men å andra sidan, kunde de inte tagit heli up och bara åkt ner? Fast det är ju iofs lite fusk.

o inte lite heller ^^

phet!

vad ska man säga.. GRYMT HÄFTIGT gjort, hade vart en upplevelse att få göra nått liknande sj..

Riktigt nice! Till Jarle jag tror inte att en helikopter klarar av att flyfa så högt. Luften blir för tunn....tror jag.

@Nils-Hank: Man har landat på Mount Everst med helikopter (det rekordet sattes alldeles nyligen). Men det blir naturligtvis svårare och svårare att flyga ju högre upp man kommer eftersom luften, som du säger, blir för tunn. Världsrekordet i höjdflygning ligger dock på runt 12,000 meter (sattes 1977). Därför tror jag det är fullt möjligt att landa på Mt. Saint Elias med helikopter, om det inte är så att det råder väldigt speciella väderförhållanden just där som gör det omöjligt. Men det tvivlar jag på. Däremot kan det ju vara så att det blir för tungt för en helikopter att ta upp pilot och tre pers plus utrustning på så hög höjd. Då kan man ju å andra sidan flyga i omgångar. Men jag tror att själva utmaningen låg i att både klättra upp och åka ned.

Tillbaka
Topp