[Artikel] ATK släpper ny telemarksbindning

Redaktionen

Aktiv medlem
newmark-lite_03-hd-1000x1000.jpg

ATK utmanar telemark-världen med Newmark Lite – en fjäderlätt NTN-bindning för touring med smarta finesser och en matchvikt på endast 460 gram.

ATK ger sig in ordentligt på telemarks-marknaden och släpper en NTN-kompatibel telemark-touring-bindnin

Läs hela artikeln:

Säkert en utmärkt produkt, likt annat från ATK. Men tar man de försvinnande lilla andelen som åker telemark 2026, tar först bort alla som åker med gamla grejer, 75 mm är de inte många kvar? Av de med NTN inriktar sig ATK speciellt till de som turar. Är det en potentiell målgrupp på 20 personer i Sverige? Om alla tänder till och köper ett par.

Om det är en vettig utlösningsfunktion på bindningen kan det nog vara upp till 32 pers som taggar till. Den ser onekligen snyggare ut och verkar inte vara lika meccanokomplicerad som Meidjo.

Är telemark fortfarande populärt/exotiskt i USA?

Är nästan ingen som åker telemark i Norge längre och här har de i alla fall varit rätt populärt.

Betänk att vi telemarkåkare nu är medelålders med tjocka plånböcker och mer skärmtid än skidtid så tror jag nog på 50+ sålda om det blir positiva recensioner på Freeride och mer obskyra forum. Skämt åsido, det är nog relativt få av oss som inte turar och en gedigen konstruktion från en känd tillverkare kan nog vara intressant för en del.

Är nästan ingen som åker telemark i Norge längre och här har de i alla fall varit rätt populärt.
Nu jävlar kommer en hot take.

Jag tror inte antalet telemarksåkare har gått ner SÅ mycket som man kan tro i Norge. Däremot har antalet AT-åkare ökat otroligt, så telemark drunknar lite. Och varför kör folk då AT istället för telemark i större utrsäckning? Man behöver inte kunna åka för att ta sig ner.

Av de jag ser ute i fjällen runt om här i Nord-Norge som är norrmän är det den absoluta merparten av dem som inte kan åka. De kan ta sig ner, men de kan inte åka. Det är bakvikt, det är skråande och det ramlas både till höger och till vänster. Telemark kräver, i mycket större utsträckning, att man faktiskt kan åka för att över huvud taget ta sig ner på något slags semivettigt sätt, med AT är nivån som krävs för att komma ner för fjället mycket mycket lägre.

Brasklapp: intåget av bra AT-utrustning satt sitt spår eftersom det numera inte längre är ett nästan-krav att köra telemark för att gå på topptur (dessutom från att nästan helt säkert ha en bakgrund på fjellski) och dessutom är utrusningen till AT oftast bättre och billigare än telemark pga volym.

Jag tror inte antalet telemarksåkare har gått ner SÅ mycket som man kan tro i Norge. Däremot har antalet AT-åkare ökat otroligt, så telemark drunknar lite. Och varför kör folk då AT istället för telemark i större utrsäckning? Man behöver inte kunna åka för att ta sig ner.

Av de jag ser ute i fjällen runt om här i Nord-Norge som är norrmän är det den absoluta merparten av dem som inte kan åka. De kan ta sig ner, men de kan inte åka. Det är bakvikt, det är skråande och det ramlas både till höger och till vänster. Telemark kräver, i mycket större utsträckning, att man faktiskt kan åka för att över huvud taget ta sig ner på något slags semivettigt sätt, med AT är nivån som krävs för att komma ner för fjället mycket mycket lägre.

Brasklapp: intåget av bra AT-utrustning satt sitt spår eftersom det numera inte längre är ett nästan-krav att köra telemark för att gå på topptur (dessutom från att nästan helt säkert ha en bakgrund på fjellski) och dessutom är utrusningen till AT oftast bättre och billigare än telemark pga volym.
Där har du en jäkligt bra spaning. Bättre, enklare att komma igång och massiv marknadsföring = många fler på fjället. Fler människor ger större spridning i kompetensintervallet. Tänk, idag kan du hyra pinutrustning i den vanliga skiduthyrningen i <valfri snösportort>. Jag kan bara anekdotiskt konstatera att när jag toppturstelemarkade på Skarvarna för 20+ år sedan var det ganska tomt. Med lite tur mötte man lokala guiden. I påskas var det gott om folk att prata med både upp och ner; inga på telisar.

Förstärker din spaning med är att "alla" som toppturat >20 år är telisåkare i botten, vilket kanske också gett ståsäkrare åkare på fasthäl. Anekdotisk spaning 2: Jag var på en topptursresa i våras, 6 pers + bergsguide; samtliga var telisåkare egentligen men hade fallit för Den Mörka Sidan.

Så, visst tror jag att det finns en marknad för ATKbindningen. Några av oss kommer komplettera fasthälskitet och återupptäcka hur jäkla kul det är med telisar. Den fantastiska svängen. Och vilken skit det är i bristande skare och flatljus. Känslofylld åkning helt enkelt.

Och vi kommer säkert se ännu fler Frankenbindings med randohälar.

Alltså helt fel har du ju ikke men tycker det finns många men:

Jag har nästan inte sett en enda telemarks åkare på topptur i mitt Norge de senaste åren. Om inte telemark åkningen har gått ned så var det så gått som ingen som gick på topptur innan randonne kom.

Att många som går på topptur inte är väldigt duktiga på skidor stämmer nog men samtidigt så är det många som är rätt duktiga på skidor. De flesta 30-40 graders hängen blir faktiskt uppkörda med fina spår rätt fort.

Hade själv telemark för toppturen till för några år sen av en del orsaker. Ja, det är svårare. På bra före de två gånger det är det på en säsong så fungerar telemark bra. På kartong snö tex är det knappt en telemark körare som tar sig ned fint. Jag är själv en väldigt mycket bättre åkare på skidor än på telemark. Jag tycker det är värt det men andra kan prioritera annat.

Telemark är väl också rätt olikt hur det var på 90 talet med chili bindningar och liknande. Nu antar jag att de nya bindningarna är bra mycket styvare i sidled och skillnaden är nog bra mycket mindre nu än med tidigare bindningar.

Tänkte också mest på hur det såg ut i skidbacken. På 90 talet var det många på telemark i Norge. I dag skulle det aldrig någonsin bli kö om bara den promillen som idag kör telemark skulle vara i backen.

Tror det är svårt att tillverka med Tech tå. Om man ser på Inwild som släppt 3 uppdateringar men ändå går 3,0 sönder på löpnade band. Alla mina har gått söner ett par gånger. 22 DESIGN OUTLAW X har hållt jättebra. Tror tyvärr att det är risk för många garantier för tillverkaren även här.

Tillbaka
Topp