[Artikel] Att ta tåget från Sverige till Chamonix

Redaktionen

Aktiv medlem

Mindre miljösnack och mer verkstad. Följ med tågrutinerade Maja på hennes resa längs rälsen hela vägen från Sverige ned till Chamonix och Alperna.

Läs hela artikeln:

Neoh

Medlem
Och ännu smidigare var det är CNL körde nattåg København H - Basel SBB. Hoppa på tåget i Köpendanmark, äta i restaurangvagnen, gå och lägga sig och sedan vakna i södra Tyskland för att sedan hoppa av i Basel.

Pillard

Aktiv medlem
Hade dock varit intressant om ämnet med tysk kolkraft iaf berörts lite. Hur klimatvänligt är det verkligen att åka tåg genom Tyskland idag? För 10 år sen var det ju tämligen illa men det kan ju förstås ha förändrats idag.

Anna007

Ny medlem
Jättehärlig läsning! Gjorde en kort tågluff från Stockholm till Österrike och lite olika orter för 25 år sedan, och tipset om ett spännband till skidfodralet skulle jag velat haft då. Skidorna välte titt som tätt från bagagestället och höll alltid på att träffa någon äldre dam. :)

Pillard

Aktiv medlem

@Vattendroppe Tackar! Kontentan är alltså, "vill du åka miljövänligt åk tåg, till Åre..." Men då förtrycker du istället renägande samer eller fiskare eftersom vattenkraften behöver utökas.

Det här hör kanske mer hemma i klimattråden i forumet men det är sånt här som lite grann stör mig med alla miljöfrågor. Folk går all in på nånting, helt utan att sätta det i relation till annat. Typ flyga=uselt - tåg=bra så då kör vi tåg som galningar överallt. De flesta problem vi har är komplexa och kräver därmed komplexa lösningar. Att vi förenklar allting tar oss inte närmare lösningarna men det hjälper oss att må bättre och vi får fler lösnummer sålda av tidningar...

Bortser man från allt det var det en trevlig och välskriven artikel, även om jag själv aldrig skulle ens tänka tanken att göra samma resa på samma sätt.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@Pillard Min partner är i branschen, jag är väl införstådd i miljöfrågors komplexitet. Och även om jag är enig i vad du säger i det stora hela tycker jag inte det går att applicera på artikeln - den påpekar mycket riktigt att flyg är uselt, men ingenstans ser jag påståendet att tåg skulle vara "bra" (eller ens bättre för den delen strikt taget, men det tycker jag går att läsa in i kontexten av artikeln). Och att tåget är bättre än flyg, åtminstone sett till CO2 och global uppvärmnings-påverkan, råder det bred konsensus om, likaså om att planetens uppvärmning, med den kunskap och situation vi har idag, är den överlägset mest kritiska frågan.

Neoh

Medlem
Då man i Tyskland valt att avveckla kärnkraften av miljöskäl och samtidigt saknar möjligheter till vattenkraft så är det bara kol kvar.

Pillard

Aktiv medlem

@Vattendroppe "En klimatvänlig, trevlig och bekväm resa" Ordet "klimatvänlig" tolkar iaf jag som att resan är bra för klimatet ;) Jag tycker som sagt bara att det är synd att så många verkar vara väldigt fast i att om man bara åker tåg så är allt bra. (Det är inte riktiat mot någon här eller ens artikeln i fråga utan är mer en allmän inställning) Däremot är ju tåg i Sverige betydligt bättre, därav mitt "åk tåg, till Åre"...

mgbgt66

Medlem
Bra artikel! Det känns som att man lägger ett dygn på att komma fram även om man flyger. Speciellt om man bort några timmar från en flygplats vilket många av oss gör. Nästa gång blir det tåg och en skidort nära järnväg. Skönt att slippa tex Grenobles flyplats och transferbussarna från helvetet...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

@Pillard Okejdå :p Läste artikeln igår kväll, minnet svek. Jag skulle kunna argumentera för att klimatvänlig i den här kontexten rimligen måste ställas relativt mot alternativet (dvs flyg), om inte annat för att det rör sig om en ovetenskaplig text som inte inleder med 15 sidor dokumentation om begreppsdefinitioner. Men jag tror egentligen vi håller med varandra, och jag förstår absolut vad du menar :)

Sen råkar ju jag tycka att om man nu ska åka tåg till skidåkningen är Narvik ballare än Åre, men det är en annan diskuss ;)

Pillard

Aktiv medlem

@Vattendroppe Ja det låter som att vi är rätt ense egentligen. Sure, Narvik, Vemdalen, Åre spelar inte så stor roll (om nu inte Norge eldar sina kraftverk med olja). Det viktiga är ju att tågen ska drivas av el som inte är skapad av fossila bränslen.

Som extra anekdot kan nämnas första gången jag var i Chamonix och vi stod och väntade på tåget i Argentiere och några arbetare eldade ett diesellok på full fräs spåret bredvid för att få värme till fikat. Tåg är inte alltid optimalt som sagt ;)

Fingerjam

Ny medlem
Kul läsning,gjorde liknande resa till engelberg i våras.
Frågetecknen är väl Danmark och Tyskland vad gäller drivmedel,annars är det avslappnande och trevligt.

filopp

Ny medlem
Härlig artikel Maja! Håller just på att kika på tågalternativ till St. Anton faktiskt :)

kappakomplett

Aktiv medlem
Trevligt skrivet! Jag har själv åkt tåg till alperna flera gånger och det är inte så tokigt. Det var iofs på den tiden när man kunde gå på nattåget i Köpenhamn vid sjutiden på kvällen. Det var lagom att köpa med sig några smörrebröd och lämplig dryck till dessa! Sedan vaknade vi i Basel för vidare tåg til Chur och sedan buss till Flims. En annan gång åkte vi hela vägen till Bad Gastein med tåg via München. (Sedan tror jag att de fattigare på jorden som drabbas av klimatförändringar kanske inte är så imponerade om de allra rikaste som ägnar sig åt en onödig och miljöförstörande sport sparar in koldioxidutsläpp lite på marginalen med val av transportmedel.)

byn

Ny medlem
Försökte att ta tåget till Milano dec 2018.
Det skulle kosta ca. 4500 SEK o 7 byten!
Kände att det inte var alternativ när flyget gick på ca 1700 SEK
Jag tycker om att åk tåg så det var en besvikelse. Har åktvTrasibiriska så jag tyckte att det var synd att jag inte kunde ta tåget.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp