[Artikel] Bästa freeride skidor 2025

Men vilka skidor?
  • Nya Ranger linjen är snällare än den gamla (tex 108 Ti eller 115 FR)
  • Blade Optic är snällare än tex Supernatural
  • Rustler har aldrig varit någon charger
  • Osv
Nordica Unleashed, Armada Declivity, Sender Free, Rustler 11. Tycker nog både armada och rustler förvånar lite, sett till vad man gjort innan.

Är måttstocken 2010 års skidor så är väl det svårt att debattera kring om någon skida är lika styv som ett par Katanor idag. Men om man ser till segmentet senaste åren, där allt ska vara lekfullt, så tycker jag ändå att det börjar spreta lite mer igen. Gott så.

Nordica Unleashed, Armada Declivity, Sender Free, Rustler 11. Tycker nog både armada och rustler förvånar lite, sett till vad man gjort innan.
Unleashed = Nedtonad Enforcer konstruktion. Enforcer Free 115 gick i graven och Unleashed 114 kom i stället.
Armada hade Invictus i flera år och den hade betydligt biffigare konstruktion än Declivity. 2 lager metall, tyngre.
Som sagt, gick Rossis Sender Squad i graven.
Rustler 11 är ingen my skida och Blizzard hade några värstingar i 110+ kategorin. Tex fanns Bodacious tom 2020-2021.

Rustler 11 är ingen my skida och Blizzard hade några värstingar i 110+ kategorin. Tex fanns Bodacious tom 2020-2021.
De har ju för första gången ändrat på Rustler-serien. Hur stor skillnaden är låter jag vara osagt. Mindre lekfull sägs det ju från de som testat, och jämfört med mycket annat var ju originalkonstruktionen inte heller direkt mjuk.

Nu är jag ju oerhört partisk i frågan men Extrem Factory 112 är både helt ny och definitivt värd ett teståk, den är helt annorlunda i konstruktionen mot gamla skidor från Extrem.
Jag är sugen att testam Factory 112. Men jag blev lite förvånad när jag läste Åka Skidors skidtest där skidan fick "bara" en femma för sladd. Jag brukar föredra skidor som är relativt "loose" och gillade tex Opinion 108 väldigt mycket. Kan du utveckla lite vidare vilken känsla Factory 112 har?

Jag är sugen att testam Factory 112. Men jag blev lite förvånad när jag läste Åka Skidors skidtest där skidan fick "bara" en femma för sladd. Jag brukar föredra skidor som är relativt "loose" och gillade tex Opinion 108 väldigt mycket. Kan du utveckla lite vidare vilken känsla Factory 112 har?
Bara ett par klargöranden först så det inte blir några funderingar över det. Jag var ju ytterst ansvarig för Åka Skidors tester i ett gäng år och är väl helt ärligt inte helt såld på hur det utfördes i år, det var många testresultat som inte kändes helt underbyggda och många testare kändes inte som att dom hade stenkoll på vad dom höll på med. Och den andra grejen är ju att jag varit med och utvecklat Factory 112 från grunden och jobbar med marknadsföring på Extrem.

Men! Opinion 108 har en helt annan grundkonstruktion med ett relativt jämnstyvt flex utöver hela skidan ihop med ganska lång rocker i både tip och tail. Det gör ju nästan per automatik att den blir bra att sladda med men kanske saknar lite prestanda i sväng.

Factory 112 har en rockerprofil som lånat drag från både Opinion 118 och Fusion 105, och ligger lite mittemellan dom två i höjd och längd. Den stora grejen är flexet där vi lagt in en 67 mm bred (har jag för mig att det är) och 100 cm lång metallskena under foten samtidigt som vi gått ner i kärnprofil på träkärnan. Målet med det var att få ett flex som är lite mer progressivt eftersom det är ganska styvt under foten men betydligt mjukare ut i ändarna i tip och tail. Det gör att det verkligen går att jobba skidan igenom svängen och ladda den med kraft i utgången. Vi jobbade också rätt mycket med att få till rockerprofilen så att tailen inte hugger eller nyper fast utan släpper när du vill.

112:an svänger på ett helt annat sätt än Opinion 118/108 och Fusion 105 och istället för att per automatik sladda i exemplevis trånga rännor så känner jag att jag istället kan trycka igenom skidan och göra mer av en skärande sväng med bra kontroll. Så även om Factory har 22 meters radie i 193 cm så upplevs den som kortare när du verkligen jobbar igenom skidan. Nackdelen är att den kanske inte är lika bra på sladd som Opinion men det tar den istället igen på bättre prestanda på nästan alla andra punkter.

Känsla är ju subjektivt såklart men jag upplever Factory som betydligt mer dynamisk och inte alls så plankig som 108:an kunde kännas (även om jag fortfarande gillar den skidan). Den känns både mjukare och hårdare på samma gång om du förstår vad jag menar. Helt enkelt en mer modern skida.

Apropå årets ÅS test. Besviken över att man kör ett eget big mountain damtest (med 100% kvinnor) och sen i många fall i princip enbart har kvinnliga citat på skidor även på freeride kategorin. Ehm, kanske hade varit bra att få med även manliga åkares tankar, eftersom det skiljer sig i kraft/vikt osv. Med tanke på att 65% är manliga läsare missar man sin huvudmålgrupp. #Woke.

Tackar! Jag måste hitta ett tillfälle att testa laggen (y)

Det vore kanon om ni hade tydliga bilder av skidornas rockerprofiler på websidan.
Vi kommer ha dom på test i Åre under hela vintern, och på skidtesthelgerna såklart.

Vi har missat att ta bilder på rockerprofilen på Factory men ska försöka lösa det till veckan.

Senast ändrad:
Factory är relativt mjuk i tip och tail, fast med metall under foten som styvar upp den där. Egentligen ganska likt den konstruktion som Fischer kör med i Ranger-serien. Definitivt inte som Enforcer som (jag tror) kör med fullbred metall och ett mer jämnstyvt flex.
Men den verkar sjukt tung...... #gamlaben

Sjukt tung? Factory 112 i 185 cm är lättare än tex QST Blank (186), och har samma vikt som Rustler 11 (186) och Hustle 11 (188).
Jeez. Alltså.....ta det lite lungt. För mig låter de lite tunga. Blank och 11 är också för tunga för min smak och vad jag använder mina skidor till.
Smaken är som baken så låt du mig tycka att de är för tunga

Tillbaka
Topp