[Artikel] Björnrike Syd har fått klartecken för ny skidanläggning

Redaktionen

Aktiv medlem
press-202306-1-1000x741.jpg

Sista tillståndet är inne och Vemdalens nya skidanläggningen Björnrike Syd har fått klartecken med planerad byggstart 2024. 

Läs hela artikeln:

Det ska bli intressant att se hur Skistar ska blandas in i projektet - förutsättningen måste väl ändå vara att det ska vara ett gemenast liftkort med Björnrike/Vemdalen?

Skistar har redan drygt 50% av liftkortsmarknaden i Sverige - tillåter konkurrensmyndigheterna att de driver fler anläggningar..?

enligt ÅkaSkidor:

"
Vilka som ska driva anläggningen är inte helt spikat.

– Vår ambition är att det skall byggas ihop med Björnrike och vara samma liftkort. Vi har löpande dialog med Skistar och det är en av alla de frågor vi kan ta vidare nu när vi har tillstånd, säger Mats.
"

Mats Svensson bor i Åre och har känningar högt upp i Skistar sedan urminnes tider, så i sig är det inte konstigt att han utforskar den vägen även om konkurrens hade varit bra för den svenska skidmarknaden. Samma liftkort som Skistar = fler skidgäster från start = större möjligheter att sälja fastigheter och dra in rejält med cash.

Mats Svensson bor i Åre och har känningar högt upp i Skistar sedan urminnes tider, så i sig är det inte konstigt att han utforskar den vägen även om konkurrens hade varit bra för den svenska skidmarknaden. Samma liftkort som Skistar = fler skidgäster från start = större möjligheter att sälja fastigheter och dra in rejält med cash.
samtidigt: Stöten- och Kläppens ägare är nog rätt bra polare med Skistarhöjdarna vid HQ i Sälen.
Ändå vägrar Skistar samarbeta kring gemensamt liftkort för Sälenområdet (vilket fanns tidigare)

Varför skulle de tänka annorlunda i Vemdalen?
Min gissning är att Skistar då skulle vilja ha en rejäl bit mark i området.

Min gissning är att Skistar då skulle vilja ha en rejäl bit mark i området.
Vilket inte behöver vara negativt ur en exploatörs synpunkt heller, om du får in Skistar på orten borde ju värdet på tomtmark och fastigheter öka rejält plus att det blir enklare att locka köpare. Misstänker att Skistar inte har någon större vinning på att dela liftkort med Stöten och Kläppen, dom har sina gäster ändå och mark/fastigheter runt Lindvallen och Tandådalen/Hundfjället. It's a brave new ski world...

Däremot, 470 meters fallhöjd är bra med svenska mått mätt.

Vi kommer alla ihåg vad det kunde blivit..

Nu verkar örnarna flyttat och området ovan är ok:at, kanske blir en fortsättning på utbyggnad?

Bilagor

• 169700.jpeg
    169700.jpeg
    162.6 KB · Besök: 451
Skall bli spännande och se hur det fortlöper, har ju varit en följetång med många olika turer. Jag trodde att man gett upp.
Skistar har ju sina planer för området de närmaste åren och det är ju fullt fokus på skalet.
Att man som egen bygger upp en egen "liten" anläggning vägg i väg med en STOR aktör känns väldigt märkligt om man inte sitter på information om planer för framtiden.
Gemensamt liftkort lär ju knappast bli om inte Skistar får hela kakan, de är ju inte i någon beroendeställning direkt.
Däremot kan de ju hävda att de även satsar i Björnrike eftersom många anser att de bara fokuserar på Skalet genom att ta över skidåkarbiten ( backar/liftar).
Så får övrig verksamhet drivas av andra (som de har det nu på de flesta anläggningarna)

Fortsättning följer....

Senast ändrad:
P-avgifter har ju liksom blivit några Skistars signum 🤑
Det är nog enklast att finansiera p-platserna med just p-avgifter när man bryter ny mark, annars hamnar dessa pengar i liftkort och då blir det väldigt dyrt att parkera för familjer och sällskap av flera personer. Jag förstår att det känns konstigt att Skistar tar p-avgift för de mesta byns p-platser, men så är det en fri marknad för vem som helst att ha ett p-bolag. Riksgränsen vill också ha betalt för parkering. Sen fanns det inga korttidscampingplatser vid NM pga. Björkliden stängde för säsongen, utan man fick åka till Norge på en rastplats med husbilen för att sova (den var inte så långt borta men ändå). Man fick alltså inte campa ens på de betalda p-platser.

P-avgifter har ju liksom blivit några Skistars signum 🤑

Men varför åka i Björnrike/Vemdalen..?
Närliggande Lofsdalen har fetare fallhöjd, mindre trängsel, inga p-avgifter och billigare liftkort.
Det kan kanske finnas någon anledning till att det inte är så mycket "tryck" på skidåkningen i Lofsdalen samtidigt som det är mycket folk i Vemdalenområdet. Lofsdalen är riktigt bra cykling sommartid, men vintertid kanske inte riktigt på den nivå som Vemdalen/Björnrike/Klövsjö erbjuder. Det är ju fritt att välja, men jag är bara där sommartid nu för tiden.

Blir nog inget med Björnrike syd

Det ska bli intressant att se hur det går för Lofsdalens utbyggnad av baksidan:
även där har utbyggnaden stoppats av nitiskt ornitolog (eller kanske snarare nitisk LST som inte klarar av att värdera olika samhälsintressen)

Det ska bli intressant att se hur det går för Lofsdalens utbyggnad av baksidan:
även där har utbyggnaden stoppats av nitiskt ornitolog (eller kanske snarare nitisk LST som inte klarar av att värdera olika samhälsintressen)
Helt otroligt, man tror inte det är sant.
Hur mycket fria ytor behöver fåglarna i Sverige, på varje liftbebyggt fjäll går det väl 10.000 vildmarksfjäll. Man börjar ju undra om delar av den offentliga förvaltningen har ockuperats av aktivister.

Hur mycket fria ytor behöver fåglarna i Sverige, på varje liftbebyggt fjäll går det väl 10.000 vildmarksfjäll.

Tur att de där domstolarna och de lagar de säger sig följa inte tillkom tidigare. Då hade hela mänskligheten fått hålla sig till de afrikanska stäpper vi antagligen härstammar från.
Och vi kanske inte är i närheten av hur det ser ut på bilden nedan. Det måste ju vara rena helvetet. (Jag ska dit v 9…)

1733416779957.webp

Tur att de där domstolarna och de lagar de säger sig följa inte tillkom tidigare.

I min brf håller vi på med att få till en inredning av vindarna. Efter arton turer visade det sig kräva ändrad detaljplan vilket föranledde besök av byggnadsantikvarier. Kåken är hundra år gammal, höll på att rivas på 70-talet men fick istället en total omgörning. När jag går runt med byggnadsantikvarierna och det är uppenbart att de tycker att varje förändring av fastigheten vore av yttersta ondska så måste jag ju bara fråga vad dem tycker om förändringen på 70-talet. De skiner upp och pratar om alla dess fantastiska förtjänster varpå jag frågar om de hade tillåtit den idag. Vilket besvarades med en storögt NEJ.

Pendeln slår fram och tillbaka. Andra halvan av 1900-talet revs och byggdes det friskt. Ibland med bedrövliga konsekvenser. Reaktionen blev det vi ser idag där det har gått för långt åt andra hållet. Det är kanske inte de som är unga idag som kommer att göra uppror mot det vi har idag, men kanske deras ungar när Sverige och Europa har blivit förbisprunget av andra länder och världsdelar.

Tillbaka
Topp