[Artikel] Borgastaven – ett stycke skidhistoria av bambu

Redaktionen

Aktiv medlem
MartinOlson-3212-1000x667.jpg

Freeride har besökt verkstaden i Borgafjäll där den unika Borgastaven tillverkas - en stav som bär på ett rågat mått skidhistoria, och som produceras av en väl utvald indisk bambu.

Läs hela artikeln:

larchii

Aktiv medlem
Ser ju riktigt schyssta ut ju!! Måste man pallra sig upp till Borgafjäll för att få tag på ett par? :unsure:

larchii

Aktiv medlem

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det där är väl Rimfors-staven (som förvisso nämns i artikeln)? Hittade ingen shop för själva Borgastaven.
Jag fattade det som att produkten är densamma, bara tillverkade på olika platser. Men om det var att köpa från Borga du var intresserad av snarare än själva produkten är det inte samma, nej.

Fyyfabian

Medlem
Same same but different! :) Vi är flera stycken med egna "stavmärken" var för sig, men som samarbetar. På så sätt får vi billigare inköpspriser, och roligare tillvaro. Delad glädje är dubbel glädje. Vi ser varandra som kollegor och inte konkurrenter. Jag gör bambustavar för att de är hållbara, både för klimatet och i skidbacken. Ska vi rädda framtidens vintrar måste vi alla jobba tillsammans och har inte råd att vara egoistiska och protektionistiska. Här är en lista över alla bambustavstillverkare jag lyckats hitta hittills:
https://rimfors.se/bambustavar-fran-andra-tillverkare/

/Fabian Rimfors

fredw

Aktiv medlem
Same same but different! :) Vi är flera stycken med egna "stavmärken" var för sig, men som samarbetar. På så sätt får vi billigare inköpspriser, och roligare tillvaro. Delad glädje är dubbel glädje. Vi ser varandra som kollegor och inte konkurrenter. Jag gör bambustavar för att de är hållbara, både för klimatet och i skidbacken. Ska vi rädda framtidens vintrar måste vi alla jobba tillsammans och har inte råd att vara egoistiska och protektionistiska. Här är en lista över alla bambustavstillverkare jag lyckats hitta hittills:

Man blir ju onekligen litet sugen. Snyggt och rätt. Hur är det med vikt och hållbarhet? Jämfört med aluminiumstavar?

Att bambu är ett fint material förstår alla som har sett byggnadsställningar på skyskrapor i sydostasien:

1649244085880.jpeg

Bambustavar från svenska Kang (finns på din lista) finns annars just nu till bra priser här:

Senast ändrad:

Fyyfabian

Medlem
Man blir ju onekligen litet sugen. Snyggt och rätt. Hur är det med vikt och hållbarhet? Jämfört med aluminiumstavar?

Att bambu är ett fint material förstår alla som har sett byggnadsställningar på skyskrapor i sydostasien:

Visa bilaga 17791

Bambustavar från svenska Kang (finns på din lista) finns annars just nu till bra priser här:
Bambustavar tål mer kraft och böjning än både aluminiumstavar och kolfiberstavar, men hur mycket beror på vilken sorts bambu stavarna är av. Rimforsstaven, Borgastaven, och Bumbear använder Dendrocalamus strictus från www.calcuttabamboopole.com. Som du sett i artikeln är denna bambu tåligare, ofta massiv, jämfört med Tonkinbambu (som användes till skidstavar världen över från 1920-talet till 1970-talet). Calcutabambun är ju också mer avsmalnande från handtag till spets likt vanliga stavar.

Eftersom cellväggarna är tjockare väger i regel Calcuttabambun aningen mer än Tonkinbambun. När jag använde Tonkin (vilket jag har slutat med) vägde en färdig stav ofta ca 250 g, vilket är lika mycket som mina dyra Scottstavar av aluminium och min frus kolfiberstavar. Sedan i somras använder jag enbart Calcuttabambu, och då brukar vikten ligga på mellan 270–310 g per stav, beroende på vilka egenskaper kunden sätter främst för just det stavparet, om de vill ha förlängt grepp, osv.

Jag, Borga, Bumbear, Grass Sticks och Booyah använder alla Calcuttabambu, samt handtag, trugor och karbidspetsar från samma leverantörer, så mellan oss blir vikterna ganska lika. Jag åkte med Soul Poles i många år tidigare, och de vägde 350 g styck, och hade dessutom mycket "svingvikt" eftersom deras Tonkinbambu var Ø18 mm nere vid trugan.

Ytterligare en fördel med bambustavar är ju att om olyckan skulle vara framme, eller när barnen växer, så är det bara att byta bambupinne. På flera av min gammelmorfars stavar sitter det tejpbitar, vilket var ett utmärkt sätt att laga/rädda en stav på. Skulle den spricka kan ett varv tejp göra den som funktionellt ny igen. Mina barn krökte alltid sina aluminiumstavar, ofta så pass att de gick av när jag försökte räta ut dem. Men sedan de började med bambu är deras stavar spikraka efter varje säsong.

Här hittar du mer info om bambu som stavmaterial: www.rimfors.se/bambu/

Glöm inte att det absolut billigaste är att bygga ett par egna bambustavar, särskilt om du använder gamla handtag och trugor.

www.rimfors.se/bygga-dina-egna-skidstavar/

Lycka till!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

/Fabian Rimfors
Så står det fel i artikeln. Står där att det skiljer lite på de. ;)
73A0B712-02EA-4D54-BA68-6065AC79D2AD.jpeg

larchii

Aktiv medlem
Bambustavar tål mer kraft och böjning än både aluminiumstavar och kolfiberstavar, men hur mycket beror på vilken sorts bambu stavarna är av. Rimforsstaven, Borgastaven, och Bumbear använder Dendrocalamus strictus från www.calcuttabamboopole.com. Som du sett i artikeln är denna bambu tåligare, ofta massiv, jämfört med Tonkinbambu (som användes till skidstavar världen över från 1920-talet till 1970-talet). Calcutabambun är ju också mer avsmalnande från handtag till spets likt vanliga stavar.

Eftersom cellväggarna är tjockare väger i regel Calcuttabambun aningen mer än Tonkinbambun. När jag använde Tonkin (vilket jag har slutat med) vägde en färdig stav ofta ca 250 g, vilket är lika mycket som mina dyra Scottstavar av aluminium och min frus kolfiberstavar. Sedan i somras använder jag enbart Calcuttabambu, och då brukar vikten ligga på mellan 270–310 g per stav, beroende på vilka egenskaper kunden sätter främst för just det stavparet, om de vill ha förlängt grepp, osv.

Jag, Borga, Bumbear, Grass Sticks och Booyah använder alla Calcuttabambu, samt handtag, trugor och karbidspetsar från samma leverantörer, så mellan oss blir vikterna ganska lika. Jag åkte med Soul Poles i många år tidigare, och de vägde 350 g styck, och hade dessutom mycket "svingvikt" eftersom deras Tonkinbambu var Ø18 mm nere vid trugan.

Ytterligare en fördel med bambustavar är ju att om olyckan skulle vara framme, eller när barnen växer, så är det bara att byta bambupinne. På flera av min gammelmorfars stavar sitter det tejpbitar, vilket var ett utmärkt sätt att laga/rädda en stav på. Skulle den spricka kan ett varv tejp göra den som funktionellt ny igen. Mina barn krökte alltid sina aluminiumstavar, ofta så pass att de gick av när jag försökte räta ut dem. Men sedan de började med bambu är deras stavar spikraka efter varje säsong.

Här hittar du mer info om bambu som stavmaterial: www.rimfors.se/bambu/

Glöm inte att det absolut billigaste är att bygga ett par egna bambustavar, särskilt om du använder gamla handtag och trugor.

www.rimfors.se/bygga-dina-egna-skidstavar/

Lycka till!

Fantastiskt, tack för utvecklat svar. Ingen tvekam om att bambu är grejen alltså :)

Btw, teleskopstav är inget som är möjligt att åstadkomma?

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Remmarna och graveringen är det enda som skiljer stavarna åt, rätta mig om jag har fel @Fyyfabian .

@fredw Jag testade ett par i Borgafjäll. De kändes förvånansvärt smidiga i jämförelse med andra bambustavar jag testat, så jag blev förvånad över att de egentligen väger lite mer än snittet. Är säkert det faktum att de är lite smalare som ger smidigheten (y)

pd

Aktiv medlem
En fråga till @Fyyfabian
Hur klarar sig bambun i närkontakt med vassa stålkanter? Det händer ju lie då och då att man planterar en stav lite för nära och råkar köra mot den med stålkanten. Aluminium är förvisso mjukare än stål men det brukar klara sig med nåt litet märke. Men bambu känns som att en vass stålkant skulle kunna skära sig om inte igenom så åtminstone en bra bit in i.

Fyyfabian

Medlem
Jag skulle säga att bambu tål stålkanter bättre. Mina barn är all over the place med skidor och stavar och deras stavar har nu varit spikraka i snart tre vintrar. Det hade aldrig hänt om de fortsatt med alustavar. Bambu är vanligt i skärbrädor, så för materialet är det inga problem med vassa saker. Vad gäller vikten så är 250-300 g per stav nog det vanligaste snittet vad gäller alla alpina stavar. Calcuttabambun tenderar att lägga sig närmare 300 g än 250 g, men allt däremellan inträffar även med Calcuttabambu. Teleskopstavar är i regel tyngre. Tyvärr är det nog svårt att bygga teleskopstavar av bambu. Själv har jag ändå aldrig bemödat mig att justera teleskopstavar när jag använt dem. Less is more! Fast det är så klart individuellt. :)

Jag och Jocke erbjuder förlängt grepp under handtaget, antingen av non-slip krympslang, eller av läder, i mitt fall barkgarvat renskinn från Pajala. Det är ju inte samma som en teleskopstav, men det räcker mer än väl i många fall.

Jag gjorde ett slags mikrofonbom med teleskoptänk till min fru häromåret, så att hon skulle kunna intervjua på avstånd. Men den lösningen funkar ju inte på skidstavar. De hade aldrig klarat påfrestningen.
microphone rod dismantled.jpg

Snödjup

Topp