Bambustavar tål mer kraft och böjning än både aluminiumstavar och kolfiberstavar, men hur mycket beror på vilken sorts bambu stavarna är av. Rimforsstaven, Borgastaven, och Bumbear använder
Dendrocalamus strictus från
www.calcuttabamboopole.com. Som du sett i artikeln är denna bambu tåligare, ofta massiv, jämfört med Tonkinbambu (som användes till skidstavar världen över från 1920-talet till 1970-talet). Calcutabambun är ju också mer avsmalnande från handtag till spets likt vanliga stavar.
Eftersom cellväggarna är tjockare väger i regel Calcuttabambun aningen mer än Tonkinbambun. När jag använde Tonkin (vilket jag har slutat med) vägde en färdig stav ofta ca 250 g, vilket är lika mycket som mina dyra Scottstavar av aluminium och min frus kolfiberstavar. Sedan i somras använder jag enbart Calcuttabambu, och då brukar vikten ligga på mellan 270–310 g per stav, beroende på vilka egenskaper kunden sätter främst för just det stavparet, om de vill ha förlängt grepp, osv.
Jag, Borga, Bumbear, Grass Sticks och Booyah använder alla Calcuttabambu, samt handtag, trugor och karbidspetsar från samma leverantörer, så mellan oss blir vikterna ganska lika. Jag åkte med Soul Poles i många år tidigare, och de vägde 350 g styck, och hade dessutom mycket "svingvikt" eftersom deras Tonkinbambu var Ø18 mm nere vid trugan.
Ytterligare en fördel med bambustavar är ju att om olyckan skulle vara framme, eller när barnen växer, så är det bara att byta bambupinne. På flera av min gammelmorfars stavar sitter det tejpbitar, vilket var ett utmärkt sätt att laga/rädda en stav på. Skulle den spricka kan ett varv tejp göra den som funktionellt ny igen. Mina barn krökte alltid sina aluminiumstavar, ofta så pass att de gick av när jag försökte räta ut dem. Men sedan de började med bambu är deras stavar spikraka efter varje säsong.
Här hittar du mer info om bambu som stavmaterial:
www.rimfors.se/bambu/
Glöm inte att det absolut billigaste är att bygga ett par egna bambustavar, särskilt om du använder gamla handtag och trugor.
www.rimfors.se/bygga-dina-egna-skidstavar/
Lycka till!