[Artikel] Detta är Sveriges bästa park

Redaktionen

Aktiv medlem
Sveriges-basta-park-Stoten-1000x667.jpg

Freerides läsare har sagt sitt och det är dags att presentera det (överraskande) resultatet i omröstningen om vilken park som är den bästa i landet.

Läs hela artikeln:

Kläppen vist, men Stöten är en barnpark ”röda” hoppen är mer att klassa som blåa och största delen av parken är för flack. Funäsdalen är helt klart nr 2 med egen lift likt kläppen och helt fantastiskts hopp mm.

Dock var Bräcke bra i år, men lider grovt av långa köer och lift som tar alldeles för lång tid att åka. Åre skulle dock behöva styra upp sin blåa park som är för kort och har för lite snöfeatures

Kläppen vist, men Stöten är en barnpark ”röda” hoppen är mer att klassa som blåa och största delen av parken är för flack. Funäsdalen är helt klart nr 2 med egen lift likt kläppen och helt fantastiskts hopp mm.

Dock var Bräcke bra i år, men lider grovt av långa köer och lift som tar alldeles för lång tid att åka. Åre skulle dock behöva styra upp sin blåa park som är för kort och har för lite snöfeatures
Ja att Bräcke inte har sittlift är märkligt.
Hoppas uppgradering inte är beroende av Rödkullenprojektet.

Kul!!!👍
Om Kläppen dessutom kunde flytta ner ”ParkStop-huset” till ytan nedanför parkliften och fixa en enkel servering eller åtminstone varuautomater + lite sjysta sittplatser där inne och samma sak utanför med en grillplats eller två och bra sittplatser så skulle helhetsupplevelsen bli ännu mycket bättre. Inte minst för de föräldrar som hänger där medan deras barn/ungdomar kör var efter varv i parken från höstlovet ända till påsklovet. På köpet skulle det ge lite extra plats under stolliften för en ski cross-bana, banked slalombana eller t.o.m. ett par puckelspår. Då har de nästan en multiarena på platsen….😜

Kul!!!👍
Om Kläppen dessutom kunde flytta ner ”ParkStop-huset” till ytan nedanför parkliften och fixa en enkel servering eller åtminstone varuautomater + lite sjysta sittplatser där inne och samma sak utanför med en grillplats eller två och bra sittplatser så skulle helhetsupplevelsen bli ännu mycket bättre. Inte minst för de föräldrar som hänger där medan deras barn/ungdomar kör var efter varv i parken från höstlovet ända till påsklovet. På köpet skulle det ge lite extra plats under stolliften för en ski cross-bana, banked slalombana eller t.o.m. ett par puckelspår. Då har de nästan en multiarena på platsen….😜
Bortsett från puckel så har allt funnits i Falu snowpark denna säsong. Banked dock endast under tävlingshelg.

Kul!!!👍
Banan från mystery series låg väl kvar från februari till säsongsavslutning. Inte underhållen men åkbar. En vanligt förekommande feature är dolda gråtande småbarn huller om buller bakom varje krön. Hoppa över bara!

Har de haft något i parkstop stugan i år?

Grillplats finns det ju året runt exakt på den plats du efterlyser. Men vad är det för jävla föräldrar som prompt vill vara inomhus av alla ställen man kan vara på?? Gillar man inte snö, luft, regn och dimma så får man väl tvinga ungarna att köra handboll eller något i en uppvärmd idrottshall? Är man beroende av punchrullar och ljymmet kaffe så finns det väl någon form av antabus mot det också?? Alltså ut och åk om ungarna är i parken hela dagarna. De överlever 8 av 10 åk utan att mamma står redo att komma med bullar och rykande choklad så fort tymmen känns en aning stukad.

I Åres Garden finns det ju inte heller någon servering för feta frusna föräldrar. Och OM skistar skulle få för sig att satsa på något så jävla hjärndött så... Ja då finns det ju gott om trådar här på freeride.se där man kan gnälla av sig sin frystration...Berätta för närmast sörjande hur just JAG skulle ha gjort om jag fick vara vd över skistar för en dag.

Ähh nu raljerar jag....Hur många kvällar har jag inte själv suttit i Väsjöbackens kafeteria? Druckit blaskigt kaffe halvtio på kvällen, svarat på jobbmail som borde fått vänta i inboxen. Eller klämt in mig i bland högar av stinkande kläder i den sunkiga ombytsboden. Bara för att få in svettiga kalla men lyckliga barn i en rå kall bil och köra hem 1,5 timma och halvlyssna på historier om 10 or som nog egentligen är 3or. Snurra runt i luften fort somfaan tricks o s v.... Åkt till var och varannan obskyr kulle i det här landet bara för att sitta och klämma i mig 8 dubbla espressos bland fulla afterskifirare när liftarna bara har öppet för träningsgrupper. Suttit och huttrat i tipin i Bajen med kaffetermos och laptop i knät när det är event bara för brudar och ja vart tar farsan vägen då?? O s v...listan kan göras låååååååång.......över hur jävla synd det är om just mig som har ungar som har valt(?) samma tråkiga sport som deras korkade farsa...

Hmm jävlar vad mycket kaffe det har blivit nu när jag sitter här och utvärderar.....-ja! värt att värdera, svårt att göra ogjort. Men...note to self - skär ner!!

Och..smakar det ens gott med kaffe?? Ja inte vet jag?? Umami kallar man det va?? Alltså sånt som smakar typ svamp? Men vad smakar kaffe egentligen.....hmmm och varför började jag??..först var det äckligt...blää mkt mkt äckligare än te och mångfalt äckligare än choklad...Näää det får bli en annan avhandling i ett annat forum...eller...är det koffeinet?? Nää finns ju så mkt annt smarrigt med koffein i nu för tiden. Sånt där som parkåkare dricker ur färgglatt utsmyckade burkar.

Sittlift i Bräcke?? Handlade inte tråden om parkåkning? Håll dig till ämnet. Det skulle jag ha gjort om jag var du.

You don't go to war sitting down
(Dimebag Darrel)

Ska man sluta med citat? Ja men det var väl snyggt? Vinnie Paul satt ju ner iofs .

Hmm hur faan tänkte han den där Dimebag? Ja det får vi ju aldrig veta dessvärre..jobbigt med följdfrågor utan svar.

Bäst park i Sverige????? Vad är det för jävla fråga...påminner om när Fredrik Lindström ringer till Malmöltjejer Live. Parkernas stad. Ja det är grejer det....

Och vem får rösta på årets park?? Kriterie, kunna göra en trea i röd linje? Näää vi frågar de där feta gubbarna som tror att de vet allt. Det blir lugnast så . Kanske inte relevant men vem bryr sig?

Faktacheck. Det är nog Pontus Djanejeff?

(Djanejeff? stavas det så? Ähh vet inte, får ta det i nästa faktacheck och låtsas att jag vet vad skriver. Det funkar ju för nästan alla andra ju... Och om de får stava fel då får väl jag) stavfel är ju dessutom populärt i de hör kretsarna... Stig Helmer unt så vinter

Banan från mystery series låg väl kvar från februari till säsongsavslutning. Inte underhållen men åkbar. En vanligt förekommande feature är dolda gråtande småbarn huller om buller bakom varje krön. Hoppa över bara!

Har de haft något i parkstop stugan i år?

Grillplats finns det ju året runt exakt på den plats du efterlyser. Men vad är det för jävla föräldrar som prompt vill vara inomhus av alla ställen man kan vara på?? Gillar man inte snö, luft, regn och dimma så får man väl tvinga ungarna att köra handboll eller något i en uppvärmd idrottshall? Är man beroende av punchrullar och ljymmet kaffe så finns det väl någon form av antabus mot det också?? Alltså ut och åk om ungarna är i parken hela dagarna. De överlever 8 av 10 åk utan att mamma står redo att komma med bullar och rykande choklad så fort tymmen känns en aning stukad.

I Åres Garden finns det ju inte heller någon servering för feta frusna föräldrar. Och OM skistar skulle få för sig att satsa på något så jävla hjärndött så... Ja då finns det ju gott om trådar här på freeride.se där man kan gnälla av sig sin frystration...Berätta för närmast sörjande hur just JAG skulle ha gjort om jag fick vara vd över skistar för en dag.

Ähh nu raljerar jag....Hur många kvällar har jag inte själv suttit i Väsjöbackens kafeteria? Druckit blaskigt kaffe halvtio på kvällen, svarat på jobbmail som borde fått vänta i inboxen. Eller klämt in mig i bland högar av stinkande kläder i den sunkiga ombytsboden. Bara för att få in svettiga kalla men lyckliga barn i en rå kall bil och köra hem 1,5 timma och halvlyssna på historier om 10 or som nog egentligen är 3or. Snurra runt i luften fort somfaan tricks o s v.... Åkt till var och varannan obskyr kulle i det här landet bara för att sitta och klämma i mig 8 dubbla espressos bland fulla afterskifirare när liftarna bara har öppet för träningsgrupper. Suttit och huttrat i tipin i Bajen med kaffetermos och laptop i knät när det är event bara för brudar och ja vart tar farsan vägen då?? O s v...listan kan göras låååååååång.......över hur jävla synd det är om just mig som har ungar som har valt(?) samma tråkiga sport som deras korkade farsa...

Hmm jävlar vad mycket kaffe det har blivit nu när jag sitter här och utvärderar.....-ja! värt att värdera, svårt att göra ogjort. Men...note to self - skär ner!!

Och..smakar det ens gott med kaffe?? Ja inte vet jag?? Umami kallar man det va?? Alltså sånt som smakar typ svamp? Men vad smakar kaffe egentligen.....hmmm och varför började jag??..först var det äckligt...blää mkt mkt äckligare än te och mångfalt äckligare än choklad...Näää det får bli en annan avhandling i ett annat forum...eller...är det koffeinet?? Nää finns ju så mkt annt smarrigt med koffein i nu för tiden. Sånt där som parkåkare dricker ur färgglatt utsmyckade burkar.

Sittlift i Bräcke?? Handlade inte tråden om parkåkning? Håll dig till ämnet. Det skulle jag ha gjort om jag var du.

You don't go to war sitting down
(Dimebag Darrel)

Ska man sluta med citat? Ja men det var väl snyggt? Vinnie Paul satt ju ner iofs .

Hmm hur faan tänkte han den där Dimebag? Ja det får vi ju aldrig veta dessvärre..jobbigt med följdfrågor utan svar.

Bäst park i Sverige????? Vad är det för jävla fråga...påminner om när Fredrik Lindström ringer till Malmöltjejer Live. Parkernas stad. Ja det är grejer det....

Och vem får rösta på årets park?? Kriterie, kunna göra en trea i röd linje? Näää vi frågar de där feta gubbarna som tror att de vet allt. Det blir lugnast så . Kanske inte relevant men vem bryr sig?
Lite som förr här på Freeride. Alltså inte tre eller åtta år sedan. Tack.

Först vill jag säga att jag uppskattade att läsa ditt inlägg men jag undrar också vad du hade för virke till groggen.
Jag erkänner att jag brukar dricka kaffe utan dopp..försöker hålla kroppen i form på bekostnad av knoppen..

Den där jävla tyngdlagen som någon har kommit på helt utan att be om lov.

Jag åker inte mkt park längre..men när jag väl hoppar... Ja då vill jag ju inte släpa runt med massa extra kilon....så virke till grogg eller dopp till kaffe det är nono för mig....

Du som plågar dig själv med att nobba lift och envisas med att traska upp på ställen som inte är gjorda för att traska upp för. Om du har lika taskig metabolism som jag så fattar du...sjit i tjipsen så pallar man mer.... Kul att fler toppturare vet hur många gram deras pjäxor väger men inte har då vidare värst bra koll på vad de själva väger. Schmack?? Vad var det?? Kastade jag just sten i mitt eget glashus?? Nej jag vet inte vad pjäxorna väger det vet jag inte. Jag har inte vägt. Men enligt säljarens uppgift så är det 1752 gram..

Nä men skämt åsido... Jag hade en jävulsk influensa i februari. Fortfarande flåsigare än jag borde vara.. och planen är surf i Juli. Hur faan ska jag palla undrar jag?? I helt fel forum, i en tråd med helt fel rubrik.... Så i väntan på mirakel så försöker jag vara hälsosam och bygga kondis..

Men för att svara på din fråga!! Det blev inget virke till groggen. Men generellt så är jag en salta pinnar person...låg fetthalt, suspekt kolhydrathalt, noll proteinhalt. Nötter missbrukar jag vid minsta tillfälle och efter att ha groggat på fun light i massor av år så har jag på äldre dar börjat lyxa med grappo mellan varven...fel forum igen men kan man göra mäsk med druvsocker eller aspartam? Ja vem vet???

Personlig favoritpark??? Ja det är ju Kläppen det är det....ungarna åker i stora parken och jag är kung i juniorparken!!! Kanske t o m tar några åk i blå parken om jag vill impa på någon. Men röda och svarta?? Ähh jag är för gammal...åkej några åk i röda på slutet av säsongen när brytna revben känns som en värdslig sak.

Funäs eller Hemavan tvåa såklart. (Har inte åkt i hemavan på några år så.. hoppas att de håller måttet, är det fortfarande Abbe och Theo Hjellström som shejpar och fixar där?) Har inte åkt i Bräcke sedan 2021 men det borde väl vara bra... Kiruna ska ju ha blivit jäkligt bra sägs det?? Vad heter den? lukkosvara?? Men jag har inte åkt där.. Men det har väl såklart inte någon i Juryn heller? Ähh då nämner vi inte det. Vi kör på samma som vi brukar...same procedure as last year.

40% "jury" består juryn av gamla parkråttor??? Näää varför det? Det vore ju dumt. Vi tar några journalister istället. Har juryn åkt i utnämnda parker i år?? Nä det verkar inte vara så petigt.

60% forumfolk bestående av?? Jaaaaa massor av virrpall som uppenbarligen åker till Stöten så fort de får tillfälle och lust att ta ett skutt. Och med den erfarenheten väga för och nackdelar i jämförelse med alla andra parker de åkt i under året???

Ja men det är ju en bra mätmetod..nästan på forskarnivå....så kör vi.... Och så jämför vi med Eurovision och mello??? Ehh men får inte alla som röstar i mello höra alla låtar?? Iallafall alla som är i final. Och i år så tyckte ju kreti och pleti att kroatien var lite coola (även om det i en Dalapatriots öron mest lät som en dålig ripoff på pains "just shut your mouth") Men "experterna" tyckte Schweiz och ja då blev det Schweiz.... Så om juryn i bäst park i Sverige 2024 inte ens nämnde Stöten. Men bra alternativ som T ex Falu snow park ...men Stöten ändå kommer tvåa så kan ju inte jag låta bli att tänka...har de här Stötenåkarna ens vart i Källviksbacken?? Och fortfarande undrar jag?? Är det inte så bra i Kiruna som jag har hört att det har blivit??? Svårt svårt för mig som inte har dopp till kaffe eller virke till grogg att fatta vad som är sveriges bästa park, nästbästa osv och varför..Jag som inte hinner åka i alla parker varje år har ju ändå ett genuint intresse att få veta vilka som steppar upp och vilka som satsar mer på björnbuseland och funparks på bekostnad av det som är kul på riktigt.

Men i sann utvecklingsanda så efterlyses också förslag på hur freeride.se kan göra bättre . Och jag är inte den som gnäller utan motmedicin.

Förslagsvis.

Alt1
nästa års bäst park. Gör typ som åka skidors eller valfri blaskas skidtest. Skicka ut inbjudan till varenda liten håla i Sverige. De som vill vara med i testet kanske putsar upp sina parker helt otroligt med nytta för lokala åkare, ditresta och sporten (RF). En testpatrull bestående av olika former av parkåkare (elit, gamla, unga, skidor, bräda o s v) åker dit och shreddar!! Skriver utlåtande och ger poäng på varje park.. högsta air mest features o s v....

För Svårt???? Dyrt?? isåfall

Alt 2
Ta de parker som är med i sss och sst. I samband med tävlingarna åker ni dit. Gör reportage om tävlingen. Bra för sporten. Bra för freeride.se (två flugor i en smäll) Kan påverka att fler vill ha bra parker som duger till sss/sst. Kan ju också påverka att fler vill kolla freeride.se för att det helt plötsligt känns relevant och kul. Skribenten testar parken och jämför med de andra parkerna. Välj några tävlande som är med i samtliga tävlingar och be dem att ranka och motivera.....

Alt 3
Gör som ni brukar.......Låt folk rösta som knappt har åkt i en park. Och definitivt inte åkt i två parker under en säsong.

Jag ska inte spotta på Stöten.
Jag erkänner att jag själv har liftkort i Kläppen som berättigar till att åka i Stöten. Varje år tänker jag att jag borde testa.. men jag har haft för mycket annat lajbans så tiden har inte räckt till för stöten....även fast jag passerar titt och tätt. Prioriteringar prioriteringar...och Norskar som Birk Ruud och Marcus Kleveland,? Märker de ens att de åker förbi Stöten när de åker 30 minuter längre till Kläppen och tränar??

Ps
redigerar... Loussavaara var det jag menade.. sorry Kiruna!! Men frågan kvarstår....har det blivit så bra så att det platsar i Sveriges bästa park?

Senast ändrad:
Ps
redigerar... Loussavaara var det jag menade.. sorry Kiruna!! Men frågan kvarstår....har det blivit så bra så att det platsar i Sveriges bästa park?
Jag vill hävda att både Loussavaara och Dundret kan slå de flesta utom Kläppen på fingrarna men de kanske inte är intressant för en Stockholmsbaserad hemsida

Jag är ju lite halvpartisk då jag arbetat i några av parkerna. Men jag har själv funderat lite i samma banor som @rodney_piston kanske inte exakt samma banor men något liknande. Det brukar vara svårt att förstå det här med bästa park. Vad är det man mäter? För vem? Ja det är också frågor som en ställer sig när en bygger park. För vem ska man bygga?

Här begås oftast de största misstagen i de flesta parkerna enligt min mening, förutom misstaget att tro att man kan spara sig till framgång eller ge en 19åring ofta jävligt bra på att åka park men utan erfarenhet av att bygga och planera ansvar...

Kläppen nummer 1 inget snack. Även om Kläppen har en liten brist som jag vet att det arbetas på, nämligen steget mellan den blåa parken och den röda parken. Där finns ett stort glapp speciellt vad gäller hopp. I övrigt så får Kläppen med svenska mått 11/10 poäng,
Men Stöten som tvåa, ja det är lite förvånande. Det som Stöten har är väl att det är ganska så "lagom" features som många kan åka på. Däremot så tycker jag det borde komma lite längre ner.

Tycker faktiskt det är svårt att säga vilken park som är nummer två i Sverige just nu. Det kanske ändå är Bräcke? Där behöver det dock satsas mer på stegen upp till de röda hoppen, lite samma som Kläppen. När jag var i Åre iår så var tyvärr inte hela parken öppen det var ett stort glapp och en stor tom yta mellan hoppen ner till garden, den ytan är ju svåranvänd då det är lite väl flackt där, men med mycket snö så kan man ju göra intressanta featuers där också.

Sen vill jag också nämna några andra fina exempel, Falun snowpark är ju det fösta positiva exemplet. Man gör mycket av det man har, dedikerade mänskor som har kunskap och driv. Samma sak med Funäsdalsberget.

Andra exempel på bra parker är ju alla de parker som har ett samarbete med Snowpark Consulting, de är proffsiga och visar vad kunskap i att köra maskin, shapea och planera är viktiga delar. Dundert, Luossavaara, Hemavan och så klart Kläppen.

Tråkig utveckling har det framför allt varit i Tandådalen, Lindvallen och Kungsberget.

Sen är det endel små anläggnigar som ploppar upp och försvinner eftersom det är väldigt persondrivet i små anläggningar, kommer någon och gör ett bra jobb ett par år som sen försvinner vidare till annat jobb eller studier så följer kvalitets kurvan efter....

Hade verkligen varit roligt med ett sånt upplägg där en jury/panel åker runt och gör reportage ifrån olika parker i sverige som nämns tidigare i tråden. Antingen oanmält eller uttalat så det blir mer som ett event. Typ Freeride-park helger i valda parker. Åkning för folket med lite happenings, bra park och häng.

Det är ju en stämmning i många trådar här på freeride där man gör sig lite lustig av åkningen i Sverige och mycket snack om fallhöjd. Jag tycker verkligen att många av de svenska orterna kan göra mycket med sina fallhöjdsmeter och inte bara schakta så platt de bara kan.....

Vill ni köra igång ett sånt parkkoncept så hör av er!

/Limpan

Jag är ju lite halvpartisk då jag arbetat i några av parkerna. Men jag har själv funderat lite i samma banor som @rodney_piston kanske inte exakt samma banor men något liknande. Det brukar vara svårt att förstå det här med bästa park. Vad är det man mäter? För vem? Ja det är också frågor som en ställer sig när en bygger park. För vem ska man bygga?

Här begås oftast de största misstagen i de flesta parkerna enligt min mening, förutom misstaget att tro att man kan spara sig till framgång eller ge en 19åring ofta jävligt bra på att åka park men utan erfarenhet av att bygga och planera ansvar...

Kläppen nummer 1 inget snack. Även om Kläppen har en liten brist som jag vet att det arbetas på, nämligen steget mellan den blåa parken och den röda parken. Där finns ett stort glapp speciellt vad gäller hopp. I övrigt så får Kläppen med svenska mått 11/10 poäng,
Men Stöten som tvåa, ja det är lite förvånande. Det som Stöten har är väl att det är ganska så "lagom" features som många kan åka på. Däremot så tycker jag det borde komma lite längre ner.

Tycker faktiskt det är svårt att säga vilken park som är nummer två i Sverige just nu. Det kanske ändå är Bräcke? Där behöver det dock satsas mer på stegen upp till de röda hoppen, lite samma som Kläppen. När jag var i Åre iår så var tyvärr inte hela parken öppen det var ett stort glapp och en stor tom yta mellan hoppen ner till garden, den ytan är ju svåranvänd då det är lite väl flackt där, men med mycket snö så kan man ju göra intressanta featuers där också.

Sen vill jag också nämna några andra fina exempel, Falun snowpark är ju det fösta positiva exemplet. Man gör mycket av det man har, dedikerade mänskor som har kunskap och driv. Samma sak med Funäsdalsberget.

Andra exempel på bra parker är ju alla de parker som har ett samarbete med Snowpark Consulting, de är proffsiga och visar vad kunskap i att köra maskin, shapea och planera är viktiga delar. Dundert, Luossavaara, Hemavan och så klart Kläppen.

Tråkig utveckling har det framför allt varit i Tandådalen, Lindvallen och Kungsberget.

Sen är det endel små anläggnigar som ploppar upp och försvinner eftersom det är väldigt persondrivet i små anläggningar, kommer någon och gör ett bra jobb ett par år som sen försvinner vidare till annat jobb eller studier så följer kvalitets kurvan efter....

Hade verkligen varit roligt med ett sånt upplägg där en jury/panel åker runt och gör reportage ifrån olika parker i sverige som nämns tidigare i tråden. Antingen oanmält eller uttalat så det blir mer som ett event. Typ Freeride-park helger i valda parker. Åkning för folket med lite happenings, bra park och häng.

Det är ju en stämmning i många trådar här på freeride där man gör sig lite lustig av åkningen i Sverige och mycket snack om fallhöjd. Jag tycker verkligen att många av de svenska orterna kan göra mycket med sina fallhöjdsmeter och inte bara schakta så platt de bara kan.....

Vill ni köra igång ett sånt parkkoncept så hör av er!

/Limpan
Combatspenat!! I'm in awe!!

Tips till redaktionen. Fråga combatspenat nästa år. Det klart att alla aspekter ska fram och defintivt de som formar, sliter och släpar natt och dag i vått, torrt, djupt och knappt. Vareviga natt för att det ska bli skoj för andra. Vilka hjältar!

Men även om familjespekten, blå/rödlinjeaspekten, kul för barn o s v ska vara med i kriterierna. Så måste väl ändå någon form av minimumkrav vara att den som röstar ska ha testat några stycken parker och helst i år? Inte bara åkt till en ort på sportlovet och sen rösta på den för att de hade bra väder och barnen var lyckliga.

Men visst finns det en egen kategori för resorter som är familjevänliga?? Innefattar väl någon form av funpark?

Kungsbergets park verkar ju ha bytt koncept totalt sedan jag var där sist för 4 år sedan och flyttat til ett flackt barnbackeparti t ex. Förut arrangerade de tävlingar och var stället lokala klubbar tränade på. Nu är det funpark. Sån info vill man ju ha.

Och alla lovord jag har hört om att Kiruna steppar upp som sablans samtidigt som jag hört rykten om att Hemavan kanske inte riktigt är som det har varit??? Sånt vill jag veta!! Kiruna vs Hemavan är ju samma resa för många. Vilken av de två har bäst park i början av december 2024? Någon av de borde ju vara absolut topp 3 bäst i europa nov/dec när Kläppen knappt fått upp sin lilla blå? Eller har jag fel?? Räknas Trysil o s v till Sverige i det här fallet? Ska det nämnas om vi pratar försäsong? Ändå på bilavstånd för många.

Jag tror definitivt att Jakob J har rätt om Loussavaara och Dundret. Och Loussavaara arrangerar ju också sss. Så lite underligt att de inte ens är med på topp tio listan. Men men....

Bollebacken?
Vitbergsbacken?
Vilka fler borde få chansen att mäta sig mot topp 10 på listan?

Jag har inte hört så mkt om Järvsö. Men de har anordnat sss och sst två år i rad?? Kan ju inte vara kattskit?

Admin. Här finns det bra ideer som skulle kunna bli en riktigt snygg uppryckning nästa år. Vad sägs? En grupp med intresserade som skulle kunna brainstorma om kriterier till att börja med,??

Senast ändrad:
Att Stöten skulle ha Sveriges näst bästa park, bästa pist och vara Sveriges näst bästa skidort, jo tjena. Det är väl uppenbart att röstningen inte är gjord på ett rättvist sätt. Uppenbarligen ser Stötens kommunikationsavdelning det som bra pr att vinna de här tävlingarna.

Skulle själv bedöma Åre och Funäs som två och trea utan att för den delen testat ex Hemavan eller Dundret. Åre ser ut att ha steppat upp de senaste åren med Bräckeliften som den stora nackdelen. Där är Funäs mycket bättre med en Kläppenliknande lösning så man hinner många fler snabba åk på en dag.

Kan även hålla med tidigare inlägg att Kungsberget numera är helt värdelöst när det gäller park. Tycker det är viktigt att kommunicera ut det så inte folk åker dit med falska förhoppningar på gamla meriter

Senast ändrad:

Är ”längsta” det nya ”bästa”?

Oavsett så blir man ju sugen??? Någon som vill yttra sig om Hemavan snow parks dagsform?

Är det värt några dagars sjukskrivning och belastning av flygskamskontot?

Bara hashtagen ”longestparklineinsweden” gör ju att fantasin skenar iväg.. är det typ som den där snake run i mammoth? Eller bättre?

Letar Kiruna på listan av Sveriges bästa parker.

Först att öppna fullstor park i November/December, och håller öppet då alla andra har stängt för säsongen i Maj. Skidförbundet har kunnat inleda tävlingssäsongen (SSS/SST), landslag och skolor har förlagt läger i Kiruna ett antal år, men det glöms lätt bort i såna här sammanhang 🤷🏼‍♂️.

Fyrstolslift som servar parken som startar på topp och slutar i botten. Alltid perfekt underhåll och åkning för allt från lokala landslagsåkare och parknybörjaren. Aldrig kö och toaletter och fika/mat alldeles bredvid. Öppet på eftermiddagar/kvällar efter skola och jobb och naturligtvis helger och lov.

Utan tvekan Sveriges billigaste parkåkning (nedre halvan gratis).

Letar Kiruna på listan av Sveriges bästa parker.

Först att öppna fullstor park i November/December, och håller öppet då alla andra har stängt för säsongen i Maj. Skidförbundet har kunnat inleda tävlingssäsongen (SSS/SST), landslag och skolor har förlagt läger i Kiruna ett antal år, men det glöms lätt bort i såna här sammanhang 🤷🏼‍♂️.

Fyrstolslift som servar parken som startar på topp och slutar i botten. Alltid perfekt underhåll och åkning för allt från lokala landslagsåkare och parknybörjaren. Aldrig kö och toaletter och fika/mat alldeles bredvid. Öppet på eftermiddagar/kvällar efter skola och jobb och naturligtvis helger och lov.

Utan tvekan Sveriges billigaste parkåkning (nedre halvan gratis).
Låter som ett toppenställe. Bra med sittlift, det hade Bräcke mått bra av att få.

Tillbaka
Topp