Jag är ju lite halvpartisk då jag arbetat i några av parkerna. Men jag har själv funderat lite i samma banor som
@rodney_piston kanske inte exakt samma banor men något liknande. Det brukar vara svårt att förstå det här med bästa park. Vad är det man mäter? För vem? Ja det är också frågor som en ställer sig när en bygger park. För vem ska man bygga?
Här begås oftast de största misstagen i de flesta parkerna enligt min mening, förutom misstaget att tro att man kan spara sig till framgång eller ge en 19åring ofta jävligt bra på att åka park men utan erfarenhet av att bygga och planera ansvar...
Kläppen nummer 1 inget snack. Även om Kläppen har en liten brist som jag vet att det arbetas på, nämligen steget mellan den blåa parken och den röda parken. Där finns ett stort glapp speciellt vad gäller hopp. I övrigt så får Kläppen med svenska mått 11/10 poäng,
Men Stöten som tvåa, ja det är lite förvånande. Det som Stöten har är väl att det är ganska så "lagom" features som många kan åka på. Däremot så tycker jag det borde komma lite längre ner.
Tycker faktiskt det är svårt att säga vilken park som är nummer två i Sverige just nu. Det kanske ändå är Bräcke? Där behöver det dock satsas mer på stegen upp till de röda hoppen, lite samma som Kläppen. När jag var i Åre iår så var tyvärr inte hela parken öppen det var ett stort glapp och en stor tom yta mellan hoppen ner till garden, den ytan är ju svåranvänd då det är lite väl flackt där, men med mycket snö så kan man ju göra intressanta featuers där också.
Sen vill jag också nämna några andra fina exempel, Falun snowpark är ju det fösta positiva exemplet. Man gör mycket av det man har, dedikerade mänskor som har kunskap och driv. Samma sak med Funäsdalsberget.
Andra exempel på bra parker är ju alla de parker som har ett samarbete med Snowpark Consulting, de är proffsiga och visar vad kunskap i att köra maskin, shapea och planera är viktiga delar. Dundert, Luossavaara, Hemavan och så klart Kläppen.
Tråkig utveckling har det framför allt varit i Tandådalen, Lindvallen och Kungsberget.
Sen är det endel små anläggnigar som ploppar upp och försvinner eftersom det är väldigt persondrivet i små anläggningar, kommer någon och gör ett bra jobb ett par år som sen försvinner vidare till annat jobb eller studier så följer kvalitets kurvan efter....
Hade verkligen varit roligt med ett sånt upplägg där en jury/panel åker runt och gör reportage ifrån olika parker i sverige som nämns tidigare i tråden. Antingen oanmält eller uttalat så det blir mer som ett event. Typ Freeride-park helger i valda parker. Åkning för folket med lite happenings, bra park och häng.
Det är ju en stämmning i många trådar här på freeride där man gör sig lite lustig av åkningen i Sverige och mycket snack om fallhöjd. Jag tycker verkligen att många av de svenska orterna kan göra mycket med sina fallhöjdsmeter och inte bara schakta så platt de bara kan.....
Vill ni köra igång ett sånt parkkoncept så hör av er!
/Limpan