[Artikel] Detta är Sveriges bästa pist 2025

Redaktionen

Aktiv medlem
Sveriges-basta-pist-Alvan-Stoten-1000x562.jpg

Freerides trogna läsare har åter igen sagt sitt. Detta är Sveriges bästa pist 2022!

Läs hela artikeln:

Fattar inte… Ingemarbacken på sjunde plats. Tråkigaste pisten i Tärna. Hassebacken (enbart natursnö) är väldigt kul när den är öppen. Anjabacken finns inte med på listan trots att den är avgjort roligare än Ingemarbacken. Tyvärr matad av en av de mest själadödande tråkiga och långsamma liftarna i landet.

Är det för att Störtloppet-Lundsrappet ofta är uppkört som den inte vinner? Annars känns den ju solklar.
Antagligen. Den är ju fantastisk vid öppning, men efter 10 är den ju inte lika kul under högsäsong. Mer kanske p.g.a. trängsel än uppåkt då i Lundsrappet, men det hör ju såklart ihop. Älvan blir ju inte så uppåkt med två bygelliftar man måste ta efter varandra.

Älvan blir ju inte så uppåkt med två bygelliftar man måste ta efter varandra.
Ja, vad är kriterierna för att vara Sveriges bästa pist? Tar man hänsyn till att Älvan har två trötta släpliftar med en transport emellan på vägen upp? Det är nog få åkare som känt att Älvan är så bra att man bränt av tio åk på raken?

Ja, vad är kriterierna för att vara Sveriges bästa pist? Tar man hänsyn till att Älvan har två trötta släpliftar med en transport emellan på vägen upp? Det är nog få åkare som känt att Älvan är så bra att man bränt av tio åk på raken?
Hmm... om DET är kriteriet så vinner nog Flottsbrobacken i Stockholm. Den blåser man ner ett dussin gånger på en timme (i brist på annat), innan man kroknar helt och drar man hem. :unsure:

Kan inte annat än hålla med ovan. Hassbacken har alltid varit nummer 1, sen Anjabacken. Lägger en till skogsåkningen så är ju Laxfjället ett av de bättre bergen i Sverige.

Hur går det med nya liften vid Lundsrappet? En underutnyttjad pist och bygget är en ljuspunkt i Åres liftsystem. Även om den inte öppnar upp någon ny pist så ökar den ju tillgängligheten tidsmässigt eftersom den lär bli mindre väderkänslig..

Hur går det med nya liften vid Lundsrappet? En underutnyttjad pist och bygget är en ljuspunkt i Åres liftsystem. Även om den inte öppnar upp någon ny pist så ökar den ju tillgängligheten tidsmässigt eftersom den lär bli mindre väderkänslig..
Nedre Lundsrappet är en av Sveriges mest åkta pister, svårt att kalla den för underutnyttjad.

Nedre Lundsrappet är en av Sveriges mest åkta pister, svårt att kalla den för underutnyttjad.

Nu menade jag inte bara nedre Lundsrappet, utan hela del som nås från den nya liften (dvs med början strax nedom branten längst upp om jag förstått rätt).
Mitt subjektiva intryck (efter 10+ besök efter att dessa backar byggdes) är ändå att väldigt många fler väljer Gästrappet före Lundrappet. Sannolikt pga branten i början (den förstår jag att många gärna skippar). Samtidigt som en stor del av åkarna i Gästrappet sannolikt skulle ha lika kul i Lundsrappet nedom branten.

Plus att i ingen åker i Lundsrappet alls när VM8-an står stilla, vilket den gjorde under fem av sju dagar senaste jag var i Åre. Under dessa dagar var Lundsrappet högst åkbart och därmed underutnyttjad även av det skälet. Antar att det är en viktig anledning till den nya liften?

Men jag sannolikt fel om en ortsbo tycker annorlunda?

"För fjärde året i rad så är det Älvan i Stöten som tar hem priset som Sveriges bästa pist. Denna svartmarkerade nedfart är kvalificerad för FIS GS, det vill säga storslalom, vilken denna backe är ensam om på dessa breddgrader."

Menas Dalarna med "dessa breddgrader"? För visst har vi fler FIS GS-kvalificerade nedfarter runt om i landet?

Jämfört med den ofta överbefolkade grannpisten så är den i alla fall betydligt mindre nyttjad, vilket dock lär ändras när Lundsgårdsliften kommer på plats.

Älvan i Stöten kommer jag ihåg från 80 talet som väldigt fin. Tycker dock det är lite konstigt att Åre aldrig har vunnit omröstningen om bästa pist.

Lundsrappet är en favorit i Åre.

Jämfört med den ofta överbefolkade grannpisten så är den i alla fall betydligt mindre nyttjad, vilket dock lär ändras när Lundsgårdsliften kommer på plats.
Men det är ju som att jämföra köer till tunnelbanestationer i Stockholm. Ja, Gästrappet är ganska överbelamrad med folk men det är inte ont om folk i Lundsrappet för det. Om man ska prata om underutnyttjade pister så finns det fina sådana på andra ställen i Åre som verkligen inte är många som åker i. Vilka det är får man ta reda på själv men dom ligger inte i anslutning till VM8:an iaf :)

Men det är ju som att jämföra köer till tunnelbanestationer i Stockholm. Ja, Gästrappet är ganska överbelamrad med folk men det är inte ont om folk i Lundsrappet för det.

Men underutnyttjad menade jag iofs inte "ont om folk", även om det ofta verkar ganska tomt där. Särskilt när VM8-an är stängd, som sagt...
OK, Lundsrappet är inte underutnyttjad som ett resultat av att Gästrappet är överbelamrat. Men Gästrappet är överbelamrat delvis eftersom Lundsrappet är underutnyttjat. Tänker jag.
Senast jag var i Åre blev jag positivt överraskad av de fina "röda" åkytorna centralt/lågt i systemet, ner mot Fjällgården och Tottbacken. De är inte lika "glamorösa" och omtalade som VM8-området plus högzon men vilken annan svensk skidort som helst skulle varit stolt över dem. Och vädersäkra. Men det är kanske inte de pisterna du tänker på. Duveds system från topp till dal är inte heller dumt.

Men det är ju som att jämföra köer till tunnelbanestationer i Stockholm. Ja, Gästrappet är ganska överbelamrad med folk men det är inte ont om folk i Lundsrappet för det. Om man ska prata om underutnyttjade pister så finns det fina sådana på andra ställen i Åre som verkligen inte är många som åker i. Vilka det är får man ta reda på själv men dom ligger inte i anslutning till VM8:an iaf :)
Lundsrappet tror jag inte är topp 20 av åkta backar i Åre ens. Tycker det brukar vara rätt ont om folk där. Finns väl en massa backar i Sälen och andra områden som många åker.

Vilka backar du tänker på som inte många åker vet jag inte. De platta i Ulådalen? Färre folk i Duved än Åre men fler än i Lundsrappet tror jag.

Tycker det är en hel del folk överallt när jag har varit där men de senaste åren inte så mycket kö förutom i Sadelexpressen.

"För fjärde året i rad så är det Älvan i Stöten som tar hem priset som Sveriges bästa pist. Denna svartmarkerade nedfart är kvalificerad för FIS GS, det vill säga storslalom, vilken denna backe är ensam om på dessa breddgrader."

Menas Dalarna med "dessa breddgrader"? För visst har vi fler FIS GS-kvalificerade nedfarter runt om i landet?
Jag tror artikelförfattaren inte riktigt har koll i just denna sak. Det finns en ett gäng homologiserade (alltså godkända backar där man vet att fallhöjden klarar kravet, det är definierat var start och mål är) GS-backar i Dalarna. Fjätervålen har haft EC, Idre har en backe, sedan specifikt i Sälen finns det även Eva i Lindvallen och Lostupet i Kläppen. Längst söderut är Sunne. Vill man nörda finns de på FIS web. https://www.fis-ski.com/DB/alpine-s...ioncategory=&gendercode=&homologationtype=SEL

Jag kan bara hålla med ett par tidigare kommentarer.
Hassebacken är min nr 1 och Anja nr 2. Har åkt väldigt mycket i Älvan men ser den mer som Hasses och Anjas lillasyskon. Utöver de två backarna är ju Laxfjället helt magiskt.

Bra val
Synd bara att Branäs sköter sina pister så katastrofalt dåligt. Storbacken som är fortsättningen på Gerremobranten pistas bara i halva sin bredd. Det tillsammans med den dålig prepareringen gör att mycket av den möjliga njutningen försvinner.

Bra val
Synd bara att Branäs sköter sina pister så katastrofalt dåligt. Storbacken som är fortsättningen på Gerremobranten pistas bara i halva sin bredd. Det tillsammans med den dålig prepareringen gör att mycket av den möjliga njutningen försvinner.
Aj då. Det kan ju inte vara särskilt knepigt att pista i Branäs?

Aj då. Det kan ju inte vara särskilt knepigt att pista i Branäs?
Inte svårare än på andra anläggningar.
Men det krävs ju då att det finns en vilja från ledningshåll att ta dom lite högre maskin- och personalkostnader som en mer omsorgsfull pistning kräver. Sedan krävs det rätt kompetens på maskinförarna och inte minst, hitta knappen till fräsaggregatet. Den verkar dom ha tappat bort helt.

Inte svårare än på andra anläggningar.
Men det krävs ju då att det finns en vilja från ledningshåll att ta dom lite högre maskin- och personalkostnader som en mer omsorgsfull pistning kräver. Sedan krävs det rätt kompetens på maskinförarna och inte minst, hitta knappen till fräsaggregatet. Den verkar dom ha tappat bort helt.

Du får ta upp problemet med anläggningens italienske förman!

1714052686360.png

Jag är lite förvånad att den/de fantastiska pisterna i Duved inte ens finns med på topp 10. Men det kanske är förbannelsen av att ligga så nära Åre som har större fallhöjd….??
🤔
(Eller vill lokalbefolkningen behålla de guldkornen för sig själva….? 😜)

Jag är mest förvånad att ingen nominerat Supersvängen eller Storslalombacken i Klövsjö. Bägge är ihållande branta, böljande, har ganska bra fallhöjd och är svarta pister som är svarta på riktigt. Dessutom slingrar dom sig nedför istället för att som annars i fjällen mest gå rakt ner i falllinjen. Svensk piståkning av högsta märke som spöar det mesta i landet.
Jag är lite förvånad att den/de fantastiska pisterna i Duved inte ens finns med på topp 10. Men det kanske är förbannelsen av att ligga så nära Åre som har större fallhöjd….??
Duved är bra (och lite underskattat) men synd att pisterna är så förbannat breda, det förtar lite av känslan när man har en sexfilig motorväg i bredd att svänga på.

Det är lite faktafel här. Det finns två backar till i dessa breddgrader som är FIS godkända. Både Lostupet i Kläppen och Evabacken i Lindvallen är homologiserade för GS och i dom två backarna kördes det FIS- tävlingar i GS nu i vintras 24-25.

Senast ändrad:

Det är lite faktafel här. Det finns två backar till i dessa breddgrader som är FIS-godkända för GS. Både Lostupet i Kläppen och Evabacken i Lindvallen är Homologiserade för GS och i båda backarna var det FIS-tävlingar i GS i under vintern 24-25.

Snödjup

Tillbaka
Topp