[Artikel] Geto Kogen i Japan – massa puder, inga skidåkare

Redaktionen

Aktiv medlem

Har du siktet på Japan och fjärran öster i vinter kan kanske den lilla skidorten Geto Kogen på norra Honshu vara ett alternativ. Kräkstora mängder japansk snö och obefintligt med andra offpisträvar.

Läs hela artikeln:

Lee-nus

Aktiv medlem
Tror det har med att skydda gondolen, åkaren fick montera och liftwaffe tog av innan den lämnade startpunkten(ibland glömde dom).
Stämmer bra, när de flesta gondolerna byggdes hade folk inte så feta skidor att de inte gick ner i ställen på utsidan. Så nu är det galonhatt och skidorna inne i gondolerna som gäller! :)

steglund

Aktiv medlem
Förvisso tror jag inte att speciellt många svenskar reser till Japan för att åka skidor i april, men Geto Kogen brukar ha öppet till början på maj.

Ett par korrekturfel:

"Den som kommit till Japan av kulinariska skäl..."

"...så tänk kanske inte säsong, utan upp mot en vecka (?) i de fantastiska snömängderna är ganska lagom."

Annars låter det som ett underbart ställe!

:):):)

steglund

Aktiv medlem
Jomenvisst, jag och min dotter ignorerar varningen om att inte tänka säsong. Vi åker dit runt Lucia och planerar stanna till mitten av mars. Den fantastiska snön ska räcka för att hålla oss glada och lyckliga, trots att skidområdet är mindre än Kläppen och att "hangaren" med boende och en restaurang i stort sett är det enda som finns i området på kvällen.
Det skulle vara roligt om några andra Freeride-läsare kommer på besök! :)

Senast ändrad:

bjornsone

Medlem
Stämmer bra, när de flesta gondolerna byggdes hade folk inte så feta skidor att de inte gick ner i ställen på utsidan. Så nu är det galonhatt och skidorna inne i gondolerna som gäller! :)
Snowboardfacket funkar ju alltid ifall man inte vill ta med puderlaggen in ;) Liftgrabbarna brukar se lite förgrymmade ut men oftast funkar det!

Lee-nus

Aktiv medlem
Snowboardfacket funkar ju alltid ifall man inte vill ta med puderlaggen in ;) Liftgrabbarna brukar se lite förgrymmade ut men oftast funkar det!
Har inget minne av att Geto ens har snowboardfack utvändigt faktiskt, i de fall det funkar att ha dem ute brukar jag ha det nämligen. Man väljer ju sällan att sitta tre storväxta karlar med ett par190 cm skidor vardera på 1,5 kubikmeter... :D

steglund

Aktiv medlem
Nu är vi på plats i Geto Kogen och måste tyvärr hälsa att den japanska säsongen har börjat uselt, även om det just här är runt meterdjupt med snö. Idag har det regnat. I flera av orterna runt Nagano är det knappt någon snö alls - inte ens i vanligtvis väldigt snörika Myoko Kogen.
Beskrivningen av maten verkar främst gälla lunchrestaurangerna i deras Food Court. På kvällen finns det en betydligt trevligare restaurang där de serverar en helt OK buffé. Ingen lyx-restaurang, men klart godkänt och med intressant mat.
De flesta lunchrestaurangerna i backen i Japan håller en ganska tråkig standard, oavsett ort, har jag fått en bild av.
Välkomna att hälsa på, men avvakta ett tag tills snön har fyllts på lite mer ordentligt. 🙂
...och just det! Nej, gondolerna har inga snowboardfack på utsidan. Snowboards och feta skidor får följa med in i kupén. Det kan bli trångt och bökigt. Jag föredrar stolliftar.

Senast ändrad:

Lee-nus

Aktiv medlem
Nu är vi på plats i Geto Kogen och måste tyvärr hälsa att den japanska säsongen har börjat uselt, även om det just här är runt meterdjupt med snö. Idag har det regnat. I flera av orterna runt Nagano är det knappt någon snö alls - inte ens i vanligtvis väldigt snörika Myoko Kogen.
Beskrivningen av maten verkar främst gälla lunchrestaurangerna i deras Food Court. På kvällen finns det en betydligt trevligare restaurang där de serverar en helt OK buffé. Ingen lyx-restaurang, men klart godkänt och med intressant mat.
De flesta lunchrestaurangerna i backen i Japan håller en ganska tråkig standard, oavsett ort, har jag fått en bild av.
Välkomna att hälsa på, men avvakta ett tag tills snön har fyllts på lite mer ordentligt. 🙂
...och just det! Nej, gondolerna har inga snowboardfack på utsidan. Snowboards och feta skidor får följa med in i kupén. Det kan bli trångt och bökigt. Jag föredrar stolliftar.
Kul att ni är på plats! Att åka till Japan i december är förenat med rätt stor risk, jag åker själv aldrig före årsskiftet eftersom vintrarna ofta startar sent. Beskrivningen av maten gäller uteslutande food courten under lunchtid vill jag vara tydlig med; restaurangerna var inte ens oppna kvällstid under vårt besök men vi hade speciell catering på enklare buffé varje kväll i den del av hotellet vi bodde.

Hoppas ni får en härlig vistelse!

steglund

Aktiv medlem
Kul att ni är på plats! Att åka till Japan i december är förenat med rätt stor risk, jag åker själv aldrig före årsskiftet eftersom vintrarna ofta startar sent. Beskrivningen av maten gäller uteslutande food courten under lunchtid vill jag vara tydlig med; restaurangerna var inte ens oppna kvällstid under vårt besök men vi hade speciell catering på enklare buffé varje kväll i den del av hotellet vi bodde.

Hoppas ni får en härlig vistelse!
Ja, det stämmer att food courten bara är öppen lunchtid. Restaurant Usagimori i en annan del av byggnaden serverar däremot både frukost och kvällsmat. Jag vet inte om det var i den lite speciella sovsalen där intill ni bodde. Maten lagas på plats och kan väl kallas en enklare (men som sagt helt OK) buffé.
Vi stannar till mitten av mars, så vi kan tålmodigt vänta på bättre förhållanden än de nuvarande. 😊
Värre var det för två jänkare som var här från Colorado. De konstaterade uppgivet att det hade fallit en meter snö i hemmabergen de senaste dagarna och nu satt de här i regn och slask på skidorten som kallas "King of Snow".

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
20200115_101511.jpg

Första månaden avverkad i Geto Kogen och vi har precis haft elfte dagen i rad med under 10 cm snöfall. I januari, i Japan, på en av Japans mest snörika skidorter! Har det någonsin hänt förut? Tyvärr har hela Japan haft en riktig skitsäsong - inte minst orterna runt Nagano. I Myoko t ex kom det i december 59 cm snö, jämfört med 475 cm förra säsongen. Det är bara att konstatera att det aldrig går att få några garantier - inte ens när det gäller Japan och snö i januari.
De första fyra dagarna efter nyår hade vi lite äkta Japan-förhållanden, men annars har det inte varit mycket med snöandet.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
20200116_225408.jpg

@nilskraft med flickvän kom på besök i Geto Kogen, efter att ha läst artikeln här på Freeride. Vi har haft två fantastiska puderdagar, trots att de officiella siffrorna för de två senaste dygnens snöfall bara var 5 cm resp 7 cm. En lätt undervärdering. Ute i skogen var det mycket djupare.
image0.jpeg

johan

Administrator
@nilskraft med flickvän kom på besök i Geto Kogen, efter att ha läst artikeln här på Freeride. Vi har haft två fantastiska puderdagar, trots att de officiella siffrorna för de två senaste dygnens snöfall bara var 5 cm resp 7 cm. En lätt undervärdering. Ute i skogen var det mycket djupare.
Kul att att se! Det börjar ta sig

steglund

Aktiv medlem
IMG_4020.jpg
Hela tio svenskar samlade runt samma fikabord i Geto Kogen. Har det någonsin hänt förut? Sex dagsgäster, tre som stannade några nätter och jag själv som varit här i en och en halv månad. Samtliga utom jag hade åtminstone delvis fått upp ögonen för orten tack vare den här Freeride-artikeln. Tyvärr kunde vi inte bjuda på riktiga Japan-förhållanden. 7 cm snöfall totalt de senaste sju dagarna. De kommande dagarna ser något mer lovande ut och här är ändå en hyfsat bra bas.

Rajden

Aktiv medlem
Lika kul varje gång man läser om folks drömdagar i Japan! 😁❄

Har själv vart runt och guidat 3 säsonger på både Honshu och Hokkaidos olika anläggningar.. Och måste tyvärr hålla med om att de drömlika snöförhållandena som man hört talas om för ca 10 år sedan, inte verkar dyka upp lika ofta längre. Den ökade värmen, de ostabila nederbörderna och tempen nära 0an som drar in och nollställer puderdjupet har på senare år förstört många resenärers uppfattning om Japansk puderåkning. Men kan tack och lov berätta att jag med alla grupper jag guidat, har fått lite goodwill av snögudarna som åtminstone bjudit på några dagar liknande de magiskt djupa dagarna som beskrivs i artikeln.

Får hålla tummarna och kämpa vidare med miljöfrågorna för att temperaturerna skall droppa så att de mytomspunna bottenlösa dagarna i Japan återvänder ❄

Karlstad

Medlem
Lika kul varje gång man läser om folks drömdagar i Japan! 😁❄

Har själv vart runt och guidat 3 säsonger på både Honshu och Hokkaidos olika anläggningar.. Och måste tyvärr hålla med om att de drömlika snöförhållandena som man hört talas om för ca 10 år sedan, inte verkar dyka upp lika ofta längre. Den ökade värmen, de ostabila nederbörderna och tempen nära 0an som drar in och nollställer puderdjupet har på senare år förstört många resenärers uppfattning om Japansk puderåkning. Men kan tack och lov berätta att jag med alla grupper jag guidat, har fått lite goodwill av snögudarna som åtminstone bjudit på några dagar liknande de magiskt djupa dagarna som beskrivs i artikeln.

Får hålla tummarna och kämpa vidare med miljöfrågorna för att temperaturerna skall droppa så att de mytomspunna bottenlösa dagarna i Japan återvänder ❄
Man kanske pga de ökande temperaturerna, tråkigt nog, ska avstå flygningar till andra sidan jorden och försöka pricka in dump på hemmaplan.

Rajden

Aktiv medlem
Man kanske pga de ökande temperaturerna, tråkigt nog, ska avstå flygningar till andra sidan jorden och försöka pricka in dump på hemmaplan.
Absolut, tror definitivt att det är framtidens skidåkning. Att pricka rätt på de finare skiddagarna och ta sig iväg till något berg som inte ligger allt för långt bort. Sen göra det bästa av dagsläget! Ta vara på all sorts åkning och kunna njuta av alla sorters glid ner på snö 👌❄

Finns ju guldkorn att plocka ut från precis alla dagar av åkning, även om förhållandena inte är perfekta. 👍

steglund

Aktiv medlem
Ja, det är ett dilemma det där. Vi åker över halva jordklotet för att uppleva världens bästa snö, men bidrar samtidigt till att förstöra förutsättningarna för den att skapas. Hur det än är, får vi aldrig några jättedump på 80 cm i Sverige - möjligtvis på Vestlandet i Norge. Det går förstås att göra som min dotter Isa - hon tog transsibiriska järnvägen till Japan. Det tog lång tid och var mycket dyrare än att flyga.
Nu kan det också sägas att den globala uppvärmningen bara var en av de faktorer som bidrog till att den senaste vintern blev ovanligt dålig. Det sägs att de två säsongerna dessförinnan var fullkomligt fantastiska i Geto Kogen, med stora snöfall två dagar av tre under december-februari. Än är det inte kört - utan att för den skull förringa allvaret i klimatkrisen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp