[Artikel] Hur spänner man ett par pjäxor korrekt?

Redaktionen

Aktiv medlem
prova-pjaxor_utvald-1000x667.jpg

Finns det ett rätt sätt att spänna en pjäxa? Det är dags att göra frågetecknet rakt och lyfta den långtgående debatten kring hur man spänner en pjäxa, korrekt det vill säga.

Läs hela artikeln:

Anledningen till uttalanden som att de nedre spännena, de som är över foten, endast är till för att hålla ute snö kommer från att foten bör fixeras av skalets form - inte spännena.

När fot-delen av pjäxan, framför allt de av tunnare plast, belastas skapas det små belastningspunkter på foten vilket lirar rätt illa med alla ytliga nerver, blodkärl och annat som finns i foten(precis som artikeln nämner). En relativt lätt men fokuserad belastning går rätt hårt åt foten i längden. Behöver en använda spännena över foten är skön helt enkelt för stor. Inte nödvändigtvis på längden.

Skaftet har samma tendenser till deformation vid spännenas infästningar men eftersom det dels är en cylinder vars omkrets minskas, dels är tjockare och/eller fler lager plast och att underbenen inte är lika känsliga är det inte lika problematiskt. Undantaget om det blir punktbelysning på mindre muskulatur eller muskelfästen.

Och spänner man pjäxan i samma ordning om man först går till backen med pjäxorna på, men då med dem ospända? Eller går man alltid med pjäxorna fullt spända direkt från att man har stoppar ner foten i dem? Och vad gäller när man har turat uppför? Spänner man då i samma ordning? Och ska man låsa skaftet i ski-mode innan man spänner pjäxan, eller finns det fördelar med att först spänn och sedan låsa skaftet???🤔
Tur det fortfarande är långt till nästa säsong så man hinner glömma bort hur förvirrande allt detta är…..🫣

Jag Kör 4-5-3-2-1 tekniken tydligen. Men jag spänner alltid allt så löst det går fram tills att jag är på toppen. Gillar att låta foten glida runt lite på väg mot backen och toppen för att hamna rätt.

Hur ska pjäxan vara knäppt på after ski’n?
Lika som i backen?
Lite lösare för att inte få ont?
Lite hårdare för att kunna hoppa ordentligt på bordet?
Helt uppknäppt för att uppfattas som en avslappnad dude medans man tvingar ner sin jäger ( Fernet är för smakrikt för denna typ)?
Jag åker mest bräda och där existerar inte dessa funderingar. När jag har pjäxor så sitter dom som handen i handsken konstant.

Hur ska pjäxan vara knäppt på after ski’n?
Lika som i backen?
Lite lösare för att inte få ont?
Lite hårdare för att kunna hoppa ordentligt på bordet?
Helt uppknäppt för att uppfattas som en avslappnad dude medans man tvingar ner sin jäger ( Fernet är för smakrikt för denna typ)?
Jag åker mest bräda och där existerar inte dessa funderingar. När jag har pjäxor så sitter dom som handen i handsken konstant.
Gällande afterskin skulle jag vilja påstå att lätt uppknäppt är att föredra om man skall upp på bordet. Om man hålls på marken räcker att öppna upp walkmodet. För lösa pjäxor kan resultera i att man halkar påbäg till toa.. H tidigare brädåkare

Gällande afterskin skulle jag vilja påstå att lätt uppknäppt är att föredra om man skall upp på bordet. Om man hålls på marken räcker att öppna upp walkmodet. För lösa pjäxor kan resultera i att man halkar påbäg till toa.. H tidigare brädåkare
Är det inte lite ”party” att halka på väg till toaletten då?
Lite som att ha slipsen på huvudet, eller att som 47 årig mellanchef beställa shotsbricka?
Lite sådär ”crazy” lixom?

Tycker att hybridpjäxorna har bra halkskydd speciellt vid hot shots. Upplever att race pjäxorna blir jäkligt halkiga när grädden nalkas. Så länge man fallet bakåt åker ju shoten ner men det gäller att ha hjälmen på sig.

Tycker att hybridpjäxorna har bra halkskydd speciellt vid hot shots. Upplever att race pjäxorna blir jäkligt halkiga när grädden nalkas. Så länge man fallet bakåt åker ju shoten ner men det gäller att ha hjälmen på sig.
Äntligen kom ett expert utlåtande. Det märks att du har koll.
Om jag har race pjäxorna på kan det då vara klokt att ha goggles på om jag halkar bakåt och riskerar att få shoten i ögonen?
Jag vill ju inte se ut som en amatör på HC och Dippan i vinter.

Du har helt klart en point. Pratar av egen erfarenhet vad jag förstår?

Äntligen kom ett expert utlåtande. Det märks att du har koll.
Om jag har race pjäxorna på kan det då vara klokt att ha goggles på om jag halkar bakåt och riskerar att få shoten i ögonen?
Jag vill ju inte se ut som en amatör på HC och Dippan i vinter.
Precis, brillor på! Gärna Oakley prism eller liknande för att klara de värsta dimmorna😂

Du har helt klart en point. Pratar av egen erfarenhet vad jag förstår?
Halkade i vintras på en Carlsberg Pet flaska inne på fjällgården faktiskt. Styggelse Pet flaskor. Då är ju glaskross mycket bättre för halkrisken.

Nu finns det ju bara ett optimalt vapen för Afterski.Salomon SX91 Equipe. Vilken klassiker. Optimal i uppknäppt läge, räckvidden framåt för att kunna sno jägern längst bort på bordet.
För att inte tala om utslaget bakåt, säkrar att den sista droppen slinker ner.
Och har man en gång sett en överförfriskad skidåkare vingla hem i sina uppknäppta SX91:or med skidorna i famnen sånt glömmer man inte.
Det är inte bara vackert, det är en upplevelse för livet.

Gissa om undertecknad hade ett par way back then?

Det var bättre förr 😉

Denna artikel borde printas och sättas upp på alla skiduthyrningsställen. Så många nybörjare som drar åt på tok för hårt och har tråkigt skidvecka.

Denna artikel borde printas och sättas upp på alla skiduthyrningsställen. Så många nybörjare som drar åt på tok för hårt och har tråkigt skidvecka.
Kan behövas när hyrpjäxorna är en till två storlekar för stora om inte fötterna skall simma runt som Nemo.

Beror väl också mycket på ändamålet. Ska man på näradöden upplevelse så finns det inget för hårt spända pjäxor. Ska man glassa runt i blå backe och carva kan jag köra uppknäppt lika gärna!

Tillbaka
Topp