[Artikel] I backspegeln: Breda skidor

Redaktionen

Aktiv medlem
Oavsett om du åker pist eller offpist, har den breda skidan förbättrat din skidåkning. Freeride kollade i backspegeln för att se hur det var innan skidan var 130 millimeter under foten och hade rocker fram och bak. Hur åkte man skidor då?

Läs hela artikeln:

Köpte som 33-aring mina första rocker skidor förra aret efter 20+ ar pa raka stenharda race skidor i isiga pister bland röda och bal portar under min tonnarsperiod, därefter carving skidor, bandit serien, och langa stenharda off pist plank (utan rocker och skärning). Med rockerskidor öppnade sig en ny värld och det blev otroligt kul att aka.
MEN, jag har fortfarande kvar min gammla stenharda raka offpist plank (utan rocker) och jag planerar även att använda dom. 1.) för det är de bästa kompisar man kan ha i riktigt stökiga förhallanden typ uppkörd dalig snö, melt-freeze och dalig sikt (jag bor i Schweiz och aker ca 50 dagar per ar men man kommer inte undan dessa dagar). 2.) för jag anser / far för mig att pa sadana skidor lär man sig att sta "rätt" för star man inte rätt far man snabbt reda pa det typ genom att skidorna gar rakt fram och inte alls gör det jag vill. Det senare anser jag även ge mig en fördel när jag sedan sätter pa mig rocker skidorna. Nagon som haller med?

Är det så som Kristoffer skriver: "Självklart gjorde skidans form så att åkningen offpist blev både långsam (jämfört med idag) och omständlig. "
Gick det långsammare off-pist innan det kom skidor med "rocker"?
Det kanske inte är det intryck man får när man tittar på gamla klipp med exempelvis Dominique Perret.
Satsar någon på att åka riktigt fort med en "modern" off-pist skida så viker väl nosen upp sig och börjar bromsa?
Är det inte lite av en svensk specialitet att åka med breda skidor, gärna mer än 115 i midjan, helt oberoende av underlag och snökvalitet, helt oberoende om det är pistat eller inte?

Jag tror det kan ligga något i det som "skibumwannabe" skriver, dvs att man ändå lärde sig stå rätt på dom gamla fullängdarna. Visst de var stenhårda och det krävdes sin man att "steeza" med dom, men dj-r va cool man var när man väl lyckades =) Och någonstans tror jag ändå att tekniken som man lärde sig på dom och i Kalle Cup har man igen nu på dom ny planken. Det är bra mycket lättare att STEEEEZZZZA nu =)

kappakomplett: Om du upplever en broms-känsla när det går fort bör du prova en annan rockertyp. T.ex en flackare tiprocker i kombination med en relativt styv tail, kanske med lätt spann under foten. Det finns många skidor med mycket rocker som tåler massor med fart.

Angående midjebredd på skidor, använder jag själv enbart stora skidor, oftast 110mm+. Även i en isig novemberpist kan jag carva järnet med de här skidorna. I puder kan jag surfa ovanpå snön och leka med fallinjen hur jag vill, men jag kan också sakta ner och "pumpa puder" och få snö i ansiktet om jag vill ha en nostalgitripp. Det enda jag har offrat med en fetare skida, är att kantväxlingen tar något längre tid.

Nojlas: Får väl testa. Men det måste vara märkliga skidor som är så breda och ändå biter bra i novemberpist. Måste väl vara såna där Henrys eller är det kanske till och med några andra du använder :-)

Allvarligt talat så är jag så nöjd med mina Stöckli Stormrider pro (och inte de senaste heller utan de som är 94 i midjan). När jag åker nere i alperna fungerar de perfekt för mig. Och åker jag med guide så har dom också skidor som är runt 100 i midjan. Jag har till och med frågat dom varför och svaret är att det fungerar bäst i de förhållanden som gäller mestadels. Sen ser man ibland folk som åker upp och ner i pisten med sina elefantjagare och ankstånd och darkside etc, då vet man att det är svenskar. Vet inte om jag är lurad eller så men den offpist jag åker i ser nästan aldrig ut som i skidfilmerna. Har hänt förstås att jag fått åka på såna där orörda fält med rätt djup snö men för det mesta är det en obeskrivlig blandning av frusna vallar, spårad tung snö, smala bäckraviner etc etc. Då är det praktiskt med en lite smidigare skida.
Men man ska naturligtvis testa allt!

Kappa: Jag samarbetar med en särskild tillverkare som tillverkar helt fantastiska breda skidor (såklart), men jag känner inte att jag behöver trycka ner det budskapet i halsen på folk i den här diskussionen. ;)

94-midja är ju i högsta grad en väldigt användbar storlek, särskilt om man turar - då en större skida i vissa lägen kan vara klumpig. (Breda skidor är knappast en fördel om man skråar på blankis)
Anledningen att skandinaver åker på 110mm+ och rutinerade alpguider inte går upp på dem bredderna tror jag är flera.

För det första, den nya skolans friåkning har blivit otroligt populärt i skandinavien, och utvecklingen har accelererat snabbare här än i europa. Med den nya skolans skidåkning avser jag hög fart, stora svängar, och en kreativ åkning där man leker med terrängen istället för att rytmiskt göra likadana svängar hela tiden.
Denna typ av åkning drar nytta av en ordentligt stor skida, då flyt är en nyckel till att hålla farten uppe - så att du kan färdas kors och tvärs över fallinjen.

För det andra, åker guider alltid ekonomiskt. Målet är att avverka många fallhöjdsmeter utan att slita ut sig. Svängarna blir i motsats till den nya skolans åkning, rytmiska, i låg/medelhög fart, och med hög ståsäkerhet och kontroll. Tekniken liknar lite att "lägga åttor" eller "pumpa puder" - vilket syns i att spåret får ett symmetriskt s-mönster när man vänder sig om och blickar upp mot det avverkade åket.
Om jag hade jobbat på ett par skidor 100+ dagar om året, hade även jag kört en 90-100 skida och åkt ekonomiskt, det är nog enda sättet att få kroppen att hålla.
Det betyder dock inte att guiders åkteknik är föredömlig och eftersträvansvärd för alla.

Att ett par breda skidor biter bra i novemberpist är egentligen inget konstigt - så länge kantlängd, rätt utformning av skidan, vridstyvhet och dämpning finns i skidan är det bara den ökade hävarmen som jobbar mot dig. Kantväxling tar som sagt lite längre tid, men med rätt teknik biter breda skidor hur bra som helst. Sen har dem ju fördelen att de är bättre i puder, skare, uppkört och vindblåst också.

Tack för det svaret som var bättre än jag förtjänade. Det ligger säkert mycket i din förklaring varför guiderna kör Scott Pure och sånt (bortsett från sponsring etc).
Det kan också vara en slags förklaring till att jag (som är till åren) föredrar mina stormrider, det blir mindre belastning på leder och muskler än med riktiga flaggskepp i >115 cm klassen. Det är också intressant vad du skriver om den nya typen av åkning, stora svängar etc. Men visst kan man åka så med ett par stormrider också? Man behöver inte pumpa på som en symaskin med dessa.

Konstaterade nyss att mina nya pistskidor (Völkl The Code) är fetare än mina 10 år gamla offpistskidor (Volant PowerKarve) ... :-)

Tillbaka
Topp