Kappa: Jag samarbetar med en särskild tillverkare som tillverkar helt fantastiska breda skidor (såklart), men jag känner inte att jag behöver trycka ner det budskapet i halsen på folk i den här diskussionen.
94-midja är ju i högsta grad en väldigt användbar storlek, särskilt om man turar - då en större skida i vissa lägen kan vara klumpig. (Breda skidor är knappast en fördel om man skråar på blankis)
Anledningen att skandinaver åker på 110mm+ och rutinerade alpguider inte går upp på dem bredderna tror jag är flera.
För det första, den nya skolans friåkning har blivit otroligt populärt i skandinavien, och utvecklingen har accelererat snabbare här än i europa. Med den nya skolans skidåkning avser jag hög fart, stora svängar, och en kreativ åkning där man leker med terrängen istället för att rytmiskt göra likadana svängar hela tiden.
Denna typ av åkning drar nytta av en ordentligt stor skida, då flyt är en nyckel till att hålla farten uppe - så att du kan färdas kors och tvärs över fallinjen.
För det andra, åker guider alltid ekonomiskt. Målet är att avverka många fallhöjdsmeter utan att slita ut sig. Svängarna blir i motsats till den nya skolans åkning, rytmiska, i låg/medelhög fart, och med hög ståsäkerhet och kontroll. Tekniken liknar lite att "lägga åttor" eller "pumpa puder" - vilket syns i att spåret får ett symmetriskt s-mönster när man vänder sig om och blickar upp mot det avverkade åket.
Om jag hade jobbat på ett par skidor 100+ dagar om året, hade även jag kört en 90-100 skida och åkt ekonomiskt, det är nog enda sättet att få kroppen att hålla.
Det betyder dock inte att guiders åkteknik är föredömlig och eftersträvansvärd för alla.
Att ett par breda skidor biter bra i novemberpist är egentligen inget konstigt - så länge kantlängd, rätt utformning av skidan, vridstyvhet och dämpning finns i skidan är det bara den ökade hävarmen som jobbar mot dig. Kantväxling tar som sagt lite längre tid, men med rätt teknik biter breda skidor hur bra som helst. Sen har dem ju fördelen att de är bättre i puder, skare, uppkört och vindblåst också.