[Artikel] Kangchenjunga Ski Expedition: Update 2

Redaktionen

Aktiv medlem
Fredrik Ericsson fortsätter sin rapport från Kangchenjunga där han nu har fått baslägret vid berget efter vandring i djungeln med sällskap av blodiglar.

Läs hela artikeln:

Manligt värre att släpa upp pro riders till toppen av världens tredje högsta berg..

Håller med FF, om det hade varit snorlätta kompositmaterialsskidor då hade det varit en vanlig bestigning, fast där klättraren vill hasa och kasa sig ned.

Fredrik däremot vill få ett grymt åk och bestämmer sig för att knata lite för att få det...

Nu får Chuck Norris öka takten om han skall ha en chans...

Hehe, saknas ju bara ett par bindningar i viktklass 920 och ett par raceboots också

Men är det standard pro rider han kör på? Han har kanske ett par custom-lagg med reducerad vikt?

Kan även se fördelen med att välja lite tyngre och stabilare skidor. Går ju fortfarande att spara massor med vikt på val av bindning och pjäxa etc...

Om det nu är så brant och trixigt åk så kan jag inte för mitt liv fatta varför man släpar med sig ett par pråmar som Pro Rider. Dom fyller möjligen sin funktion på nån flack glaciär där man vill bränna på lite extra vilket verkar onödigt riskabelt att göra i Himalaya) Har svårt att tro att det gör nån större skillnad om skidorna är 80 eller 100mm i midjan när det handlar om att göra hoppsvängar i en 50 gradig lutning. Om man ser på Ericssons videon från Dhalurgiri handlade skidåkningen det knappast om att bränna på utan mer om att ta sig ner..
Dom allra flesta extremåkare i alperna (Pierre tardivel, Stehpan Brosse och Remy Lecluse m.fl) kör alla med lätta randoskidor och jag skulle knappast vilja påstå att dom bara "hasar och kasar".

konstigt att bärarna gav upp, jeans, sandaler och skinnjacka tycker jag är alldeles utmärkta val av kläder när man ska traska uppför en glaciär.

Tillbaka
Topp