[Artikel] Köp din egna skidort - puderparadiset utanför Åre fortfarande till salu

[Artikel] Köp din egna skidort - puderparadiset utanför Åre fortfarande till salu
nej 🙅
Det skulle krävas en 2km lång lift utan lutning, över myrarna, innan lutningen upp mot skutan/västerskutan tar vid.
Alternativt en 7km lång gondol upp mot toppen (som oftast skulle vara stäng pga hård vind)

Men det skulle kanske gå att bygga en helt ny skidort i det inringade området:
700 höjdmeter uppåt och 300 höjdmeter neråt. Tveksamt om det går att bygga på myrmarken och Länsstyrelsen skulle nog ha lite synpunkter 🤷
Minns att vi funderade på om det blåser lika mycket på baksidan som på framsidan. Vet inte om vi kom fram till något. 🤔

Svarar lite här igen. Den artikeln är extremt polariserad och för att jämföra med vår satsning, på tok överdriven. Alla får och kan ha sin ideologiska övertygelse, men samtidigt, söker artikelförfattaren politiska poäng och kanske likes för sin övertygelse om att vår satsning ungefär är djävluens påfund. Bra om alla som läser det funderar kring kanske varför han skriver så.
Mjo, man förstår skribentens oro i att han inte vill bo i ett Sadeln 2.0 men det var lite väl mycket måla fan på väggen.
Men det är hans hemby; hans och andra bybors oro bör tas i beaktande.

Svarar lite här igen. Den artikeln är extremt polariserad och för att jämföra med vår satsning, på tok överdriven. Alla får och kan ha sin ideologiska övertygelse, men samtidigt, söker artikelförfattaren politiska poäng och kanske likes för sin övertygelse om att vår satsning ungefär är djävluens påfund. Bra om alla som läser det funderar kring kanske varför han skriver så.
Artikelförfattaren är (en av relativt få) fastboende i Huså och entusiastisk snowboardåkare så jag tycker att hans åsikter är fullständigt relevanta i sammanhanget och inte bara ska avfärdas som politiskt motiverade sådana även om dom avviker från era. Dessutom är det ingen hemlighet att han är lokalpolitiker för MP med allt vad det innebär av ideologi. Men jag kan verkligen se hans oro för att en exploatering av liftanläggningen kan innebära ökade huspriser i byn och kalla bäddar, det har ju hänt på alla andra ställen runtomkring Åre så bevisen finns ju där.

Jag tror det finns ett värde för er att faktiskt sätta er ner med bybor som Johan för att diskutera och se deras syn på saken och inte bara kötta på in i kaklet. En satsning som är fast förankrad i sin lokala miljö har betydligt större möjligheter att lyckas än en som inte är det.

Sedan fattar jag att man måste bygga boenden, och mest troligt en ny lift med tiden, för att få ekonomi i satsningen men det kommer ju oundvikligen att ta bort det vilda i Huså inom en ganska snar framtid och göra den till ännu en skidort bland många andra.
Kan också förstå om det behövs en ny lift, men lite synd för det är en rätt udda och häftig upplevelse att åka knapplift upp längs en svart backe.

Fortsätter dela med mig av "drevet" från ÖP då jag antagligen är en av få som har tillgång till det då det är låsta artiklar. Artikel från idag.
Jag är nog kanske också en av få som faktiskt varit med om att köpa en skidanläggning i en liten avlägsen by och sedan utvecklat den under 15 år. Och kan bara understryka det @Glisseur skriver - det var helt avgörande för att vi skulle bli accpeterade och sen lyckas att byn och dess invånarna var informerade och med tåget. Inte minst var många med och drev anläggningen som anställda, både året-runt och säsong.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.32.06.png
    Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.32.06.png
    216.4 KB · Besök: 187
  • Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.32.21.png
    Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.32.21.png
    162 KB · Besök: 181
  • Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.32.41.png
    Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.32.41.png
    286.9 KB · Besök: 193
  • Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.32.56.png
    Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.32.56.png
    147.6 KB · Besök: 185
  • Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.33.16.png
    Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.33.16.png
    135.7 KB · Besök: 178
  • Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.33.30.png
    Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.33.30.png
    105.1 KB · Besök: 186
  • Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.33.52.png
    Skärmavbild 2024-08-30 kl. 08.33.52.png
    162.6 KB · Besök: 193
Senast ändrad:
Kan också förstå om det behövs en ny lift, men lite synd för det är en rätt udda och häftig upplevelse att åka knapplift upp längs en svart backe.

Ja och istället för att snegla på USA och kulörta lyktor kunde man ju hämta inspiration från Nya Zeelands "club ski fields". En ny typ av upplevelse som jag tror ligger närmare många. Sånt som gör att ganska många under årens lopp har kört förbi alla svenska skidorter för att landa i Kittelfjäll typ.

Club fields, or Clubbies as they are affectionately known, tend to be smaller, less crowded and generally have a little less technology than their commercial counterparts. But if you’re ok with rope tows and the odd T-Bar, rather than chairlifts and the odd gondola, then you’ll find they tick lots of snow sport boxes. The small, intimate feel of club fields means the people you’ll meet are generally super friendly, tickets are reasonably priced and they often have access to awesome bowls and powder which maintain a relatively fresh feel simply because there are less bods shushing over the tracks than there would be on a bigger field. No matter whether you’re new to alpine sports or old hat speed demons, there are trails for all capabilities on most club fields. In fact if you are after advanced terrain, you’ll find surprisingly challenging terrain hidden in their back bowls - just waiting for you to pounce.

1725003531029.png

Det tar inte lång tid innan utsocknes blir full sur-jämte.

Vi har en urbanisering och minskade födslotal. Redan nu kommer slåss man om gästerna. Edsåsdalen, Bydalen, Trillevallen, Storlien och Huså. Underlaget är tunt. Att satsa framåt är vägen för att stå överlevande kvar.

Med det sagt finns det olika varianter på satsning. Har svårt att se att Rommes satsning ens varit möjligt i Jämtland. Naturen här är till för samerna. Och bofasta.

Senast ändrad:
Trafikverket har beslutat att fixa till vägen till Huså med start 2027. Trafikverket

Dock är väl detta 3:e gången de beslutat och inget blev av de tidigare besluten så helt säkert att det blir av är det inte.

För knappliftsfantaster rekommenderas att åka till Sogn Skisenter;
Likadan Poma som i Huså men 585m fallhöjd 😵🇳🇴
(Just nu betar de vältränade fåren i backarna)

Bilagor

• IMG_9681.jpeg
    IMG_9681.jpeg
    770.9 KB · Besök: 138
Fårskallar i backarna finns överallt... ;) Iofs bra idé kanske med får som betar - lägger sig kanske snön snabbare i backarna på försäsongen om där inte är en massa nyvuxet gräs i olika höjder som påskyndar smältning innan man fått ihop ett sammanhållet lager snö?

För knappliftsfantaster rekommenderas att åka till Sogn Skisenter;
Likadan Poma som i Huså men 585m fallhöjd 😵🇳🇴
Pomaliftar är roliga. Finns även i Trysil. :)

Fint med betande får i backarna; varför har man inte det i Sverige? Är väl vanligt i Alperna också?

Bilagor

• Screenshot_20240902_132804_Instagram.jpg
    Screenshot_20240902_132804_Instagram.jpg
    191.6 KB · Besök: 111
  • Screenshot_20240902_132751_Instagram.jpg
    Screenshot_20240902_132751_Instagram.jpg
    257.9 KB · Besök: 109
  • Screenshot_20240902_132738_Instagram.jpg
    Screenshot_20240902_132738_Instagram.jpg
    268.9 KB · Besök: 111
  • Screenshot_20240902_132723_Instagram.jpg
    Screenshot_20240902_132723_Instagram.jpg
    266 KB · Besök: 99
  • Screenshot_20240902_132707_Instagram.jpg
    Screenshot_20240902_132707_Instagram.jpg
    313.5 KB · Besök: 109
  • Screenshot_20240902_132641_Instagram.jpg
    Screenshot_20240902_132641_Instagram.jpg
    202.6 KB · Besök: 104
VA (Vatten&Avlopp) är ett bekymmer i Huså. Nuvarande anläggning är nyttjad till 100% och sätter stopp för anslutning av nya fastigheter. VA anläggningar i denna storlek är egentligen ett kommunalt ansvar men Huså har en egen VA förening som har lägre avgifter än vad ett kommunalt nät innebär vilket gör att opinionen för ett kommunalt övertagande av VA saknas.

Åre kommun verkar inte heller så sugna på att investera i VA för Huså.
Delar av byn saknar VA anslutning (har enskilda avlopp) men ska det byggas nytt och förtätas kring backen/bykärnan så behövs det ökad VA kapacitet.

Att göra som i Vik i Åre och spola ut skiten i sjön (oftast kring påsk) när kapaciteten inte räcker till hoppas jag inte ses som en lösning.

Hösten nalkas, första snön på skutan och man börjar känna rejält sug.

Kom att tänka på detta med bebyggelse i Huså. Nån kallade Huså för Sveriges La Grave; det är ju faktiskt en riktig by.
Kan inte Huså ha en liten men tät by? Typ så här; det mellan ån, länsvägen och liften kan väl vara en tätbebyggd by med landsbygd runt om? En badplats och en hamn mot sjön för sommaraktiviteter på Kallsjön.

Vore inte det något?
1000033377.png

Tillägg; blandad traditionell bebyggelse med permanentboenden och turistboenden, inte en massa fula moderna hus.
La Grave, inte Alpe d'Huez.

Kom att tänka på detta med bebyggelse i Huså. Nån kallade Huså för Sveriges La Grave; det är ju faktiskt en riktig by.
Kan inte Huså ha en liten men tät by? Typ så här; det mellan ån, länsvägen och liften kan väl vara en tätbebyggd by med landsbygd runt om? En badplats och en hamn mot sjön för sommaraktiviteter på Kallsjön.

Vore inte det något?
Visa bilaga 34132
Back to topic ☝️

Jag pratar utformningen. Nu går vi väldigt mycket off-topic här.
Jag är mest nyfiken på om du vet vad du pratar om. La Grave är antagligen världens dödaste skidort (på gott och ont, jag älskar stället) och att utforma en skidort efter den byn är knappast ett recept för långsiktig framgång. Och om man ska vara ärlig, Huså är redan en svensk variant av La Grave redan idag.

Så extremt mycket on-topic.

Vore inte det något?
Visa bilaga 34132
Jag tror de som vill bo i Huså uppskattar lite extra svängrum? Då mark/ fastighetspriserna är så låga där behöver man inte tränga ihop sig som i Åre? Jag uppfattar det som att husen knappt blir sålda, inte ovanligt att de dras tillbaka från mäklaren? En tomt går på 450' och bygger man eller renoverar något får man inte tillbaka pengarna? https://www.booli.se/sok/slutpriser?areaIds=889366
Jag ser ingen stor boom för Huså. Även om de nya ägarna till backen drömmer om det.

Poängen är och var om man kan skapa en bykärna i området jag ringade in. 👍
Du har ringat in ett platt område som dessutom inte är centrerat över gamla bykärnan. Herrgården, gamla skolan, bageriet mm ligger norr om.

Skidområden får mestadels förtätning intill dalstation samt ski-in, ski out lägen och expanderar därifrån. Flashigaste nybyggena ligger sydost om liftgatan ovanför dalstation och alla
huså.png
är inte med på satellitfoton ännu. Skulle tippa de ligger kring 4-6 Msek, vissa mer. Bara byggkostnaden borde ligga därikring

Jag hittade de här bilderna i en annons från Huså och tycker det där Husåberget ser ganska fränt ut. Har någon testat åka där? Har man funderat på att dra upp en lift där? 664 meter över havet på toppen, 384 meter nere vid herrgården.
Kanske inte det längsta åket i Årefjällen, men man kan nog få till en del branta linjer.

Bilagor

• 41862769_1280x0.webp
    41862769_1280x0.webp
    142.5 KB · Besök: 169
  • 41889711.jpg
    41889711.jpg
    582.5 KB · Besök: 164
Jag hittade de här bilderna i en annons från Huså och tycker det där Husåberget ser ganska fränt ut. Har någon testat åka där? Har man funderat på att dra upp en lift där? 664 meter över havet på toppen, 384 meter nere vid herrgården.
Kanske inte det längsta åket i Årefjällen, men man kan nog få till en del branta linjer.
jo, den är lite lockande, men det går bara att få ut drygt 150 höjdmeter så då är det bättre att dra på hudarna och åka fina skogsåk ovanför grundsviken (300 fhm) eller fortsätta Husåvägen till hyggena som har 300 fhm.

Är det fint väder går man naturligtvis upp på Väster- eller åreskutan (900 resp 1000 fhm!)

Bilderna visar inte Husåberget, utan vår befintliga anläggning. Husåberget ligger till höger. Har ej knatat upp där än, men det vore ballt att ordna en lång snow surf på 180 cm typ och bara glida låååååååångt ner!

Bilderna visar inte Husåberget, utan vår befintliga anläggning. Husåberget ligger till höger. Har ej knatat upp där än, men det vore ballt att ordna en lång snow surf på 180 cm typ och bara glida låååååååångt ner!
Haha ja, jag var lite otydlig, längst ut till höger i bild. :)

Jag tycker att det hade varit intressant att få en reaktion från exploatörens representanter på det som framkommit genom media, att bybor upplever noll kommunikation etc.

Hur har säsongen gått för nygamla Huså?

Jag lyssnade på denna podd med ordföranden för Åre Snowboard Club och han nämner att Banked Slalom flyttar till Trillevallen. Verkar inte som Huså ville ha kvar tävlingen. Vet någon varför?

https://www.op.se/2025-10-28/gruvbacken-backar-lyxplaner-skrotas/ (Paywall, DN-login funkar)

För ett år sedan stoltserade de nya ägarna av skidanläggningen i Huså om att destinationen skulle likna en nordamerikansk skidort när de var klara.
Nu har de ändrat sig – utvecklingen ska ske i liten skala och i samråd med byborna.
– Vi har gjort ett omtag, säger den nye vd:n Anders Gustafsson.
Dock ingen fullrenovering av liften i år vad det låter som. Tråkigt då den stod still p.g.a. fel mer än 50% av all tid vi var där i fjol :/

När den ursprungliga finansieringsplanen inte längre håller ersätts visionerna ofta med mer ödmjuk retorik om "liten skala" och "lokalt samråd". Det sista man ska göra är att kasta goda pengar efter dåliga genom att försöka rädda den orealistiska initiala idén.

Way to go Huså!!

"Då, sommaren 2024, beslöt de att höja priserna på liftkort för andra året i rad. I år gör de tvärtom. – Vi märkte att det var för mycket, vi upplevdes för dyra av gästerna. I år har vi sänkt priset på dagskort från 420 kronor till 295 kronor, säger Anders Gustafsson."

Läste det där tidigare idag också. Känns som ett klokt och behövligt omtag. Nya delägare med mer flis, ny VD etc. talar sitt tydliga språk.

- Jag har bott här sedan i våras och det gör att man träffar på bybor i större utsträckning än om man bara är här på besök och jobbar. Vi har lagt mycket tid på att prata med folk, säger han.

Min tolkning är att det är ett ordentligt underbetyg till "första omgången".

Tillbaka
Topp