[Artikel] Krönika: Flytta, för bövelen!

Redaktionen

Aktiv medlem

En gång i tiden var du säsongare och livet bestod av skidåkning. Sen kom vuxenlivet i vägen och du fastnade i ett jobb nånstans i en stad långt från fjäll och vinter. Men varför inte ha både vuxenliv och skidåkning? Det är inte omöjligt, och har du funderat på det har krönikören ett råd: Prova.

Läs hela artikeln:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Intressanta tankar! Man känner sig träffad på flera plan... suget efter skidåkning kontra tryggheten och livet som man gillar hemmavid. Gaah, svårt!

norly

Medlem
Kan också tillägga att det är fullt möjligt att få “itchy feet” även om man bor mitt i alperna med korta avstånd till skidorter när ungarna trillar ner å jobbet e trist... :)

Hej,härligt att läsa!
Jag och min fru lämnade då vi gick i pension vid 65.Lämnade Sverige sålde allt vi ägde och flyttade till Mayrhofen i Zillertal i Tirolen.Vi hade planerat det länge och rekat här nere ,så vi visste vart vi ville.3 år har gått,vi åker skidor 8 månader om året,vi har Hintertuxglaciären 25 min bort och våra Snowcardtirol gäller på 92 skidorter.Jobbar också som skidlärare,dock ej fulltid,helt perfekt.Våra bästa skidpolare från Sverige kommer ned och gör säsong här nere i år.Gott råd till alla ta steget och kapa trossen!!3 veckor kvar till säsongsprmiär!!!

Väldigt träffande artikel. För varje vinter som kommer blir längtan till Alperna större och större.
2003 flyttade jag tillbaka till Sverige efter fyra år i Innsbruck. Det är inte staden i sig som lockar utan Alperna. Ja, jag är skidgalen!
Jag får hålla mig lite stången ett tag till. Pendlingen med barn varannan vecka blir tuff.
Målet är dock klart :)

CamiloGyllback

Ny medlem
Bra artikel. Funderar på detta ständigt. När jag var i Åre i maj träffade jag flera stockholmare som en dag bara hade sagt att "Fuck it. Nu flyttar jag till Åre".

Alla vittnade om att det var det bästa beslutet de tagit i sitt liv.

Ja jag kan bara säga att vi lever vår dröm!Till och med bättre än vi vågat hoppas på.
Nära till allt,Italien Schweitz,Tyskland.Två kabinbanor i byn ,längdåkning om man vill och all vandring och cykling på sommaren!Bara kanon!

simp1

Medlem
Vilka skidorter finns egentligen i anslutning till städer med bra chans på normala jobb? Finns någon sammanställning på detta?
T.ex. Åre/Östersund, Narvik/Riksgränsen osv.
Hade gärna sett någon sammanställning hur det ser ut nere mot alperna så man vet vilka städer man ska kolla efter jobb i.

Vilka skidorter finns egentligen i anslutning till städer med bra chans på normala jobb? Finns någon sammanställning på detta?
T.ex. Åre/Östersund, Narvik/Riksgränsen osv.
Hade gärna sett någon sammanställning hur det ser ut nere mot alperna så man vet vilka städer man ska kolla efter jobb i.

Tips från coachen!Vi bor i Mayrhofen i Zillertal en av världens största skiddalar.
6 mil från Innsbruck knappt en timme då mesta resan går på motorväg.
Om du vill bo i storstad är ju Innsbruck med Stubaigletscher en halvtimme bort,du kan ta spårvagnen till Hausberg och olympiaberget ,Tulfes ett underbart mindre system med mest natursnö och bara mest locals alltså duktiga skidåkare inga brädhasande engelsmän o.d.Nära till Sölden,St Anton m.fl.Som sagt har du Snowcardtirol kan du åka i hela Tirolen 92 skidorter.Prata om smörgåsbord.Salzburg en annan stad som är ett alternativ(har bott där på mitten 70 talet var hockeypro där).Dock lite "längre" tiil liftarn,och då är det liftkort för Salzburger land som gäller.Du kan åka i ett gigantiskt system som heter Skiamade,sen finns en massa små pärlor runt om.
Jobb finns ,men viktigt med språket tyskan bör man behärska.

simp1

Medlem
Tips från coachen!Vi bor i Mayrhofen i Zillertal en av världens största skiddalar.
6 mil från Innsbruck knappt en timme då mesta resan går på motorväg.
Om du vill bo i storstad är ju Innsbruck med Stubaigletscher en halvtimme bort,du kan ta spårvagnen till Hausberg och olympiaberget ,Tulfes ett underbart mindre system med mest natursnö och bara mest locals alltså duktiga skidåkare inga brädhasande engelsmän o.d.Nära till Sölden,St Anton m.fl.Som sagt har du Snowcardtirol kan du åka i hela Tirolen 92 skidorter.Prata om smörgåsbord.Salzburg en annan stad som är ett alternativ(har bott där på mitten 70 talet var hockeypro där).Dock lite "längre" tiil liftarn,och då är det liftkort för Salzburger land som gäller.Du kan åka i ett gigantiskt system som heter Skiamade,sen finns en massa små pärlor runt om.
Jobb finns ,men viktigt med språket tyskan bör man behärska.
Tack för tipsen! Ska kolla hur det ser ut med jobb i städerna du nämner. Språket blir ett problem för jag kan inte ett ord på tyska. Ska se om det finns några arbetsplatser inom mitt område där man kanske kan klara sig på engelska. Eller är det dåligt med engelska där nere?

masken49

Ny medlem
Om man vill bo i riktiga städer finns ju föruom Innsbruck även t ex Grenoble eller Bolzano. Faktiskt är det ju inte superlångt ens från München.

Tack för tipsen! Ska kolla hur det ser ut med jobb i städerna du nämner. Språket blir ett problem för jag kan inte ett ord på tyska. Ska se om det finns några arbetsplatser inom mitt område där man kanske kan klara sig på engelska. Eller är det dåligt med engelska där nere?

Hej igen,engelska funkar ju också beror naturligtvis vilken bransch du jobbar inom.
Tips prenumerera på någon lokal tidning typ Salzburgernachrichten,Tirolerzeitung osv.
Lycka till! I Salzburg bor mycket svenskar i Innsbruck bor bl.a gamla landslagsåkaren Johan Brolenius.

Ja, varenda gång jag är i alperna (speciellt Italienska) går jag och fluktar i eventuella mäklarfönster alt. googlar efter bostäder till salu. Inte en omöjlighet att det blir så om 10-15 år när jag "checkar ut" från yrkeslivet, men först då eftersom det blir för svårt (omöjligt) för mig att jobba från alperna.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@Heddious Tackar! Får tacka för "originaltexten" själv - den var en del i inspirationen för mig att börja min skidåkarcirkus en gång i tiden :)

iSooLi

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilket ditt område är, men MED-EL i Innsbruck som utvecklar hörselimplantat har engelska som företagsspråk och verkar ofta ha öppningar i personalrullorna. Kolla deras vakanslista om det kan finnas nåt uppslag där.

Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem
Nice! Mina föräldrar flyttade med mig och min brorsa till fjällen när jag var 7 bast. För det är jag dem evigt tacksam. Både jag och dem undrar också över samma sak som du, varför flyttar inte fler? För mig är det superkonstigt att det är så många som vill bo i södra Sveriges storstadsregioner. Samtidigt vore det ju inte så trevligt om det blev överbefolkat i fjällen, så det är lite av en svår balans.

Heddious

Aktiv medlem
@Heddious Tackar! Får tacka för "originaltexten" själv - den var en del i inspirationen för mig att börja min skidåkarcirkus en gång i tiden :)
Vet du vad som gör mig glad? Dels att jag inspirerade dig, men också hur många personer jag sprungit på genom åren som gått sedan jag skrev den texten som sagt exakt samma sak.
(Hoppas i och för sig innerligt att jag inte peakade som skribent vid på dagen 25 års ålder, men det är en fotnot i sammanhanget.)
På samma grund vore det kul att återbesöka den här tråden om ett år och se om någon av dem som skriver här nu har flyttat. :)

Heddious

Aktiv medlem
Både jag och dem undrar också över samma sak som du, varför flyttar inte fler? För mig är det superkonstigt att det är så många som vill bo i södra Sveriges storstadsregioner. Samtidigt vore det ju inte så trevligt om det blev överbefolkat i fjällen, så det är lite av en svår balans.
Jag tror att det till stor del handlar om jobb, eller snarare karriär. Jobb går att hitta nästan varsomhelst, men med lång utbildning inom något hyfsat specifikt kanske det inte är möjligt att kombinera sin valda yrkesbana med sin föredragna bostadsort, ens i en något större bergsnära stad, och då blir det till att välja. Vissa jobb går ju att utföra på distans, men långt ifrån alla.
Och som tidigare nämnts kan språket bli ett hinder vid utlandsflytt inom vissa yrken.
Med det sagt så kan jag upplysa om att det är brist på restaurangpersonal, framförallt kockar och kallskänkor, i så gott som hela Europa, om någon nu känner för att ta en avstickare från karriärstegen. :)

Jag tror att det till stor del handlar om jobb, eller snarare karriär. Jobb går att hitta nästan varsomhelst, men med lång utbildning inom något hyfsat specifikt kanske det inte är möjligt att kombinera sin valda yrkesbana med sin föredragna bostadsort, ens i en något större bergsnära stad, och då blir det till att välja. Vissa jobb går ju att utföra på distans, men långt ifrån alla.
Och som tidigare nämnts kan språket bli ett hinder vid utlandsflytt inom vissa yrken.
Med det sagt så kan jag upplysa om att det är brist på restaurangpersonal, framförallt kockar och kallskänkor, i så gott som hela Europa, om någon nu känner för att ta en avstickare från karriärstegen. :)

Roligt med så många som skriver.Det är klart att kariär och jobb betyder mycket för dom flesta.Men jag som har möjlighet att titta i backspegeln(68)kan nog säga att hade jag fått backa filmen hade jag nog skitit i karriär i Sverige och levt ett liv i denna miljö.
Är man ung och lite frammåt ta steget ut i det fria.Tänk på att det kan gå bra också!!!

Bertoft

Ny medlem
Absolut flytta. Nu. Tiden går inte, den kommer. Ny hela tiden. Bara att bestämma sig vad man gör av den. Kötta på. Möjligtvis är det dessutom lite kris i faggorna. Forskarna jobbar på med den frågan. Som alla redan vet. Hur många generationer kan göra vita vintersäsonger i alperna framöver? Det vet däremot Ingen. Flytta för bövelen:)

Redaktionen

Aktiv medlem

Inspirerade av den nyligen publicerade krönikan "Flytta, för bövelen!" signerad Oscar Frick, som tar upp varför man ska flytta till skidort, gjorde vi någon form av beslutsfattarschema. 

Läs hela artikeln:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Generellt så är jag en aggressiv motståndare till tankekartor, men den här var ett trevligt undantag.
Jo, vet inte hur kidsen har det nu men på 1980- och 1990-talet var det ju mindmap hela tiden i skolan, därav är man kanske lite avogt inställd? Men det är ju en rätt najs grej som man kan använda som en trampolin och studsa från.

Heddious

Aktiv medlem
Jo, vet inte hur kidsen har det nu men på 1980- och 1990-talet var det ju mindmap hela tiden i skolan, därav är man kanske lite avogt inställd? Men det är ju en rätt najs grej som man kan använda som en trampolin och studsa från.
Huvudet på spiken om varför jag är avog till dem. :)
Men absolut en vettig trampolin om slutresultatet blir att man studsar iväg till en skidort, såklart.

Det viktigaste och svåraste för många är att BESTÄMMA sej!Man hittar hela tiden för många men, om och kanske.Reka orter tänk vardagsliv också inte bara skidåkning,sommaraktiviteter,närhet till större flyplatser,sjukvård osv.Jag gjorde så att jag satte en nål i Mayrhofen och drog en cirkel på 20 mil för att se vad som låg inom den.Det blev tämligen optimalt i mitt tycke,Innsbruck 6 mil,Munchen 16 mil,Salzburg lika långt,92 skidorter att välja på där liftkortet gäller,massor med vandring cykling,klättring för den som vill osv,osv!Servus!!

DannyH

Ny medlem
Jag tänker på att flytta till norra Sverige istället. Börjar bli så himla varmt och då vill jag inte neråt centraleuropa.
Frågan är vilken stad i Norrland som är trevligast och har överkomligt avstånd till skidorter. Har rekat två somrar i rad och står just nu mellan Umeå och Luleå. Förslag och kommentarer?

MatteS

Ny medlem
Jag tänker på att flytta till norra Sverige istället. Börjar bli så himla varmt och då vill jag inte neråt centraleuropa.
Frågan är vilken stad i Norrland som är trevligast och har överkomligt avstånd till skidorter. Har rekat två somrar i rad och står just nu mellan Umeå och Luleå. Förslag och kommentarer?
Har du kollat på Östersund? Nära till Åre, Vemdalen, Bydalen och Offerdalsfjällen. På rimligt avstånd finns Kittelfjäll, Borgafjäll och Norge. En riktigt stad med allt som behövs och hur många sköna människor som helst som gillar berg.
Har du riktigt sug finns det till och med backar i stan som räcker för träning både upp och ner.

carl_couloir

Aktiv medlem
Efter att ha gjort det här https://www.freeride.se/sag-upp-dig-och-gor-en-sasong/ förra vintern så kan jag lätt säga att suget inte direkt har minskat...... och precis som den gången så säger jag "kör bara kör" !!! :)

Om jag hade siktat in mig på Sverige så hade jag mest troligt slagit ner bopålarna i Östersund som ligger lagom nära Åre och kan erbjuda lite mer jobb mm. än just Åre. Pratade med bla Anna Ottosson en gång om detta och hennes upplevelse var att det var optimalt att bo och jobba i Östersund för att sedan har stuga i Åre och åka dit på helger mm.

Nere i alperna så ligger exempelvis, Geneve, Lausanne, Zürich sjukt bra till utöver tidigare nämnda Innsbruck, Salzburg m.fl. får se vad det blir för mig och familjen i framtiden..... ;-)

Lycka till och kör bara kör till er alla som vill ta klivet
/C

Corin

Aktiv medlem
Norra Sverige är bra! Men kuststäderna Umeå och Luleå är smärtsamt långt från vettiga berg. Jag har veckopendlat Umeå-Tärnaby när jag gick i gymnasiet, och det sög.

Generellt förstår jag inte folks fäbless för städer. Där bor det ju redan en massa folk. Vad är det för jobb som finns där som folk måste ha?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Har du kollat på Östersund? Nära till Åre, Vemdalen, Bydalen och Offerdalsfjällen. På rimligt avstånd finns Kittelfjäll, Borgafjäll och Norge. En riktigt stad med allt som behövs och hur många sköna människor som helst som gillar berg.
Har du riktigt sug finns det till och med backar i stan som räcker för träning både upp och ner.
Instämmer i delar av Corins inlägg - de svenska städerna på Östkusten är riktigt långt från fjäll. Flytta till Norge istället!

Efter att ha gjort det här https://www.freeride.se/sag-upp-dig-och-gor-en-sasong/ förra vintern så kan jag lätt säga att suget inte direkt har minskat...... och precis som den gången så säger jag "kör bara kör" !!! :)

Om jag hade siktat in mig på Sverige så hade jag mest troligt slagit ner bopålarna i Östersund som ligger lagom nära Åre och kan erbjuda lite mer jobb mm. än just Åre. Pratade med bla Anna Ottosson en gång om detta och hennes upplevelse var att det var optimalt att bo och jobba i Östersund för att sedan har stuga i Åre och åka dit på helger mm.

Nere i alperna så ligger exempelvis, Geneve, Lausanne, Zürich sjukt bra till utöver tidigare nämnda Innsbruck, Salzburg m.fl. får se vad det blir för mig och familjen i framtiden..... ;-)

Lycka till och kör bara kör till er alla som vill ta klivet
/C
Slänger in Bern och Luzern också, klart mycket trevligare än Geneve och Zürich, och närmare alperna. Var i Inssbruck i somras, verkligen trevlig stad. Stadskänsla på utbudet och har ju riktiga skidsystem man kan gå eller ta bussen till! Sen alla andra skidorter längre in i dalarna dessutom.
Sen fattar jag inte @AndersWingqvist 's beslutsschema (som jag anser vara bättre beskrivning än mind map i det här fallet), vad är fördelen med att flytta till Sthlm om man inte kan flytta till skidort? Navelskåderi av stockholmare känns det som. Antar att det definitivt avskriver Hammarbybacken som riktig skidbacke iaf! ;)

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Slänger in Bern och Luzern också, klart mycket trevligare än Geneve och Zürich, och närmare alperna. Var i Inssbruck i somras, verkligen trevlig stad. Stadskänsla på utbudet och har ju riktiga skidsystem man kan gå eller ta bussen till! Sen alla andra skidorter längre in i dalarna dessutom.
Sen fattar jag inte @AndersWingqvist 's beslutsschema (som jag anser vara bättre beskrivning än mind map i det här fallet), vad är fördelen med att flytta till Sthlm om man inte kan flytta till skidort? Navelskåderi av stockholmare känns det som. Antar att det definitivt avskriver Hammarbybacken som riktig skidbacke iaf! ;)
Ville få en dråplig och kontrastrik avslutning mest. Borde kanske kört på Gbg istället, bättre skaldjur, nöjespark mm där. 😎

pd

Aktiv medlem
Äh, den är ju spot on. Den som väljer karriären före skidåkning och allt annat väsentligt här i livet, inkl skaldjur, nöjesparker m.m., ska naturligtvis styra flyttlasset till huvudkommunen. Det kan ju möjligen vara därför vi andra har lite svårt för s.k. stockholmare. Åtminstone den inflyttade sorten för urstockholmarna brukar vara riktigt trevliga kisar.

Men som ett bättre alternativ för den med tvivelaktiga prioriteringar slänger jag in København. Nöjespark check, gemyt check, exotiskt obegripligt språk check, frispråkig dronning check, nordens största flygplats check, stark valuta check, politisk korrekthet nada - och nu även med plastbacke öppen året runt. Vill man stå på snö i närheten så har Vallåsen tydligen tre gånger fler skiddagar än Hammarbybacken.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp