[Artikel] Legenden: Simon Dumont

Redaktionen

Aktiv medlem
Med energi och frenesi gjorde han sig ett namn för över tio år sedan. Sedan dess har Simon Dumont varit en del av den yttersta eliten av skidåkning. Hur kommer det sig att han väcker så mycket känslor och vad kommer bli hans arv när han slutar?

Läs hela artikeln:

Förstår inte hur man kan hata på honom för den ''energi'' han lägger ner på att visa sina sponsorer, Han har kontrakt och en del av hans jobb blir alltså således att visa upp sponsorerna för media/fölket. Genom att kritisera honom för det så kritiserar man även hans inställning till jobbet,att han i detta fall gör helt fel som fokuserar sig 100% på sitt jobb. Skulle ni gilla en läkare som bara fokuserar 50% på sitt jobb när ni ligger på operationsbordet halvt ihjälslagna?

Jag tycker Simon helt klart är en legend. Sen att han syns mycket i media är väl bara bra för skidåkningen överlag så att fler kanske blir inspirerade till att börja åka, eller?

Har aldrig förstått storheten med Dumont. Han har aldrig haft någon speciellt bra stil och vann tävlingar orättvist på double frontflips. Visserligen en jävel på att åka pipe men en dålig förlorare till tusen, alla minns väl JOSS...

Kan vi inte dra igång en grej där vi skriver vårat starkaste minne, det första vi tänker på när vi hör namnet "Simon Dumont"

Jag börjar!

- Hans air på första hitten i pipetävlingarna, i synnerhet hans cork 5 truck i den gröna Oakleyoverallen.

Legend är inget ord jag skulle använda tillsammans med Dumont, visst kan han mata pipe men har aldrig riktigt gillat hans stil. Sen att han verkar vara en riktig skränig Amerikan som tror att han kan bete sig lite hur han behagar gör ju inte saken bättre.

Jag kommer ihåg World Ski Invitational i Whistler 2004 när han o tanner körde störtlopp längs pipekanten för att vinna Biggest Hit. Det var maffigt att se, de körde typ 20ggr var =) Sen har han ju typ inte hållt en grab längre än 360 någonsin så resten har väl inte varit mer än marknadsföring eller?

Låter fett
@lawndartGustav, finns det någon film från det i Whistler?

2.44 in i denna kör ju Simon en session där han jävlarimig nästan landar på handen för att han håller graben så länge, så nog kan han hålla grabs.

Skulle inte va förvånad om det är därför han är lite tabu i sverige. Jon körde switch dub10 men förlorade då det bara va amerikanerna som fick smsrösta...

Jävlar vad han satsade i red bull big air 02 och 03! Det var en av höjdpunkterna att se i den showen som det var mer på den tiden än tävling. En legend.

Är det någon som vill förklara logiken i varför simon dumont ska ta skiten för att x-games arrangörer väljer ett bedömningssystem som är helt uppåt väggarna?
Att han kör en croudpleaser som dubbel superman front är ett extremt smart drag om tävlingsreglerna är som dom är. jag tror precis som Frenkel att det ligger mycket avundsjuka i luften. Dock kan alla göra snedsteg i sitt liv och säga saker man kanske inte borde. De som aldrig sagt fel saker vid fel tillfälle eller gjort någon annan förbannad kan ju skriva ett inlägg och berätta. Resten borde ju isf vara lika ogillade som Dumont.

Någon mer än jag som lagt märke till att Dumont är så sjukt inne i sin egna värld och är sjukt fokuserad när han tävlar och tränar? I pipen, de gånger jag sätt honom håller han sig för sig själv och nöter som fan. Går med raska steg uppför pipen istället för att ta liften för att hinna med några åk extra. Det borde fler ta efter. Vinnarskalle som fan har han :)

Något off topic, men han påminner en hel del om surfingens Jack Freestone, både till utseende, attityd och kärriärstart.

Jag tycker han får alldeles för mycket skit för att vara företagsam och en tjurskalle när det kommer till hans karriär. Allt bara för att sporten är som den är dvs, sjukt mycket "bum" känsla över hela sporten och många åkare. Utan åkare som Simon hade skidåkningen kanske inte varit vad den är idag. Hade han hållit på med fartgrenar hade ingen gnällt på han... just sayin'

Tillbaka
Topp