[Artikel] Les Marécottes - skidvärldens petit four man talar tyst om

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC7258-Redigera-1000x667.jpg

Med endast en gondol, en sittlift och en släplift ser Les Marécottes inte ut att bjuda på mycket sett på pappret, men den lilla godbiten levererar en kraftfull smak med tryck.

Läs hela artikeln:

Jag älskar den här typen av skidorter.
Just hemkommen från en vecka i närliggande Aostadalen där vi utforskat liknade "dolda pärlor": Champorcher, Crevacol och Chamois.

Skillnaden: dessa har högre åkhöjd (2500m mot Marecottes 2200) och liftkorten hälften så billiga. Sen har vi det där med maten Schweiz vs Italien 🫣

Senast ändrad:
Just hemkommen från en vecka i närliggande Aostadalen där vi utforskat liknade "dolda pärlor": Champorcher, Crevacol och Chamois.

Skillnaden: dessa har högre åkhöjd (2500m mot Marecottes 2200) och liftkorten hälften så billiga. Sen har vi det där med maten Schweiz vs Italien 🫣
Det där var bra inspiration till framtida resor! 👏

Aostadalen är kul, där finns en autostrada i ”botten” som kan ta en bilburen snabbt mellan ett mycket stort antal fina skidorter med helt olika karaktär på samma vecka. De olika ändarna av dalen, har jag lärt mig, tillhör t.o.m. så olika ”snösystem” att en dålig vinter i ena änden kan vara en snövinter i den andra.

Kan man få en rapport om de tre C? Åker ner på torsdag ⛷️

Kan man få en rapport om de tre C? Åker ner på torsdag ⛷️
YES!
jag har just skrivit en recension för Champorcher:

Sen har jag sett till att Freeride lagt till Chamois (jag kommer skriva en recension senare):

Crevacol är nog ändå favoriten bland dessa. Betydligt mer snö än de andra (trots att det är samma åkhöjd). Jag kommer skriva en recension även här - men den kommer bli ganska lik den som @Hawk100 skrev 2017:

ps. i Pila träffade jag några Svenskar som köpt hus i St. Vincent. Säkert några du känner?

Senast ändrad:
YES!
jag har just skrivit en recension för Champorcher:

Sen har jag sett till att Freeride lagt till Chamois (jag kommer skriva en recension senare):

Crevacol är nog ändå favoriten bland dessa. Betydligt mer snö än de andra (trots att det är samma åkhöjd). Jag kommer skriva en recension även här - men den kommer bli ganska lik den som @Hawk100 skrev 2017:

ps. i Pila träffade jag några Svenskar som köpt hus i St. Vincent. Säkert några du känner?
Nu blev man ju sugen på att testa samtliga men framförallt Crevacol. Vi känner en svensk familj till i byn men de har haft lägenhet länge. Får lyssna efter svenska nere på bygatan:)

Kan inte vänta! Vad tyckte du om Chamois? Är det värt en avstickare från Cervinia kanske, om det nu ingår i samma liftkort. Vi besökte den charmiga byn för ett par somrar sedan, så min nyfikenhet för skidåkningen väcktes redan då.
Bifogar en bild..

Bilagor

• 20230629_113845_1000_64c5fd20ddf2b33486c0b879.webp
    20230629_113845_1000_64c5fd20ddf2b33486c0b879.webp
    157.1 KB · Besök: 76
Kan inte vänta! Vad tyckte du om Chamois? Är det värt en avstickare från Cervinia kanske, om det nu ingår i samma liftkort. Vi besökte den charmiga byn för ett par somrar sedan, så min nyfikenhet för skidåkningen väcktes redan då.
Bifogar en bild..
Haha. den här tråden spårade ur och började handla om småpärlor i Aostadalen 😇

Nu är det flera som frågat om Chamois så jag skrev en liten recension:

Om det är värt en avstickare fr Cervinia beror nog på väder mm. Men om det snöar finns väl inte mycket att hämta uppe i Cervinia och då finns det fin skogsåkning i Chamois

Om det är värt en avstickare fr Cervinia beror nog på väder mm. Men om det snöar finns väl inte mycket att hämta uppe i Cervinia och då finns det fin skogsåkning i Chamois

Det går bra att åka från toppen av Chamois till Valthonenche via hyttan Chenil

Bilagor

• PXL_20250220_151158964.webp
    PXL_20250220_151158964.webp
    863.8 KB · Besök: 70
Det går bra att åka från toppen av Chamois till Valthonenche via hyttan Chenil

Har du åkt det åket? Här nedan min bild på Cheneil-grytan från gondolen i Valtournenche, med Chamois toppstation svagt inringad långt däruppe på krönet. Det går laviner i grytan då och då varav en med dödlig utgång häromåret. Men det ser fint ut.

1740066239373.webp

Har du åkt det åket? Här nedan min bild på Cheneil-grytan från gondolen i Valtournenche, med Chamois toppstation svagt inringad långt däruppe på krönet. Det går laviner i grytan då och då varav en med dödlig utgång häromåret. Men det ser fint ut.

Visa bilaga 37813

Var den lavinen från Chamois hållet / colle fontana fredda? Ska annars vara rätt lavinutsatt åket ner från Monte Roisetta som är sydvästvänt.

Har turat upp från Cheneil till toppstationen i Chamois ett par gånger för att åka i det systemet. Ganska brant på slutet, över trädgränsen, men finns flackare vägval att göra om man går längre österut och inte kortaste vägen upp.

Närliggande Torgnon är också ganska trevligt att lägga någon dag i om man uppskattar åkning i mindre system, erbjuder lite bredare pister och mer effektiv åkning jämfört med Chamois.

Har turat upp från Cheneil till toppstationen i Chamois ett par gånger för att åka i det systemet. Ganska brant på slutet, över trädgränsen, men finns flackare vägval att göra om man går längre österut och inte kortaste vägen upp.
Jag tyckte det såg ganska flackt ut uppifrån? (Men det var dimma så jag såg bara övre biten)

Närliggande Torgnon är också ganska trevligt att lägga någon dag i om man uppskattar åkning i mindre system, erbjuder lite bredare pister och mer effektiv åkning jämfört med Chamois.
Intressant. Torgnon ingick åxå i vårt 6 dagars kort men jag tyckte det såg kasst ut och för lågt?
Finns det skogsåkning där?
Vi kanske missade något…

Vi hann inte heller med Cogne (ligger i dalen bakom Pila; en gondol och en lift upp till 2200m) - har du varit där?

Jag tyckte det såg ganska flackt ut uppifrån? (Men det var dimma så jag såg bara övre biten)

Intressant. Torgnon ingick åxå i vårt 6 dagars kort men jag tyckte det såg kasst ut och för lågt?
Finns det skogsåkning där?
Vi kanske missade något…

Vi hann inte heller med Cogne (ligger i dalen bakom Pila; en gondol och en lift upp till 2200m) - har du varit där?
Ja, brant är kanske att ta i, men partier runt 30 grader. Lite flackare just sista biten närmast där sittliften kommer upp, men gradvis brantare västerut och längre ner.
1740122178176.webp

Ni missade nog inget direkt. Jag körde båda ställena januari-februari -23 innan all snö kom och det var slaskigt, tyckte mest att pisterna i Torgnon var bättre, lite knixigt längst ner i chamois och långsam 2-stolslift.

Utforskade därmed inte skogen i Torgnon, men från mitt minne kändes den lite tät. Kan vara så att jag bara hade en riktigt bra dag i Torgnon med perfekt manchester slask utan folk.

Så liftkorten kostade alltså dubbelt så mycket i Italien.

Tillbaka
Topp