[Artikel] Litric: Ny lättare eldriven lavinryggsäck från Ortovox och Arc'teryx

Redaktionen

Aktiv medlem
Ortovox-litric-lavinryggsack-1000x563.jpg

Kanadensiska Arc'teryx har laddat om på sin utvecklingsavdelning, teamat upp med tyska Ortovox och lanserar en ny, lätt eldriven lavinryggsäck. Ballongsäcken heter Litric och priset för en Arc´teryx-variant på 32 liter ligger på ca 14 000 kronor. 

Läs hela artikeln:

Från Arc’teryx kommer man att släppa tre olika storlekar av ryggsäckar med det nya systemet: 16, 23 och 42 lite.
@AndersWingqvist Känns som att ovanstående ska vara 16, 32 och 42 liter.

Arc’teryx kommer att erbjuda Litric-systemet i en ryggor tillgänglig i tre storlekar: 16, 32 och en 42-litersversion optimerad för toppturer
Ortovox Avabag Litric Tour i 28, 30, 36 och 40 liters-versioner
Freeride i 16, 18, 26 och 28 liter
samt en slimmad och lätt Ortovox Zero 27 liter
Så de storlekar som erbjuds är 16, 16, 18, 26, 27, 28, 30, 32, 36, 40 och 42 liter? Ganska stabilt utbud ändå.

Hur stor plats tar ballongsystemet? I min 15 liters Mammut får jag precis plats med ett par extra handskar och några energibars när spade och sond är packade..

@zanoii Tack, fixat! Kan kolla hur mkt space systemet tar, en fråga jag kom på nu är ju just det: om säcken är 32 liter, är dessa 32 "fria" liter eller käkas ett antal upp av ballongsystemet, antar att det är det sistnämnda. I check.

@AndersWingqvist Känns som att ovanstående ska vara 16, 32 och 42 liter.

Så de storlekar som erbjuds är 16, 16, 18, 26, 27, 28, 30, 32, 36, 40 och 42 liter? Ganska stabilt utbud ändå.

Hur stor plats tar ballongsystemet? I min 15 liters Mammut får jag precis plats med ett par extra handskar och några energibars när spade och sond är packade..
Systemet stjäl inte volym från den angivna storleken. Kan inte tala för Ortovox modeller.

Tillbaka
Topp