När jag (tyvärr) åkte med i en stor lavin för drygt 20 år sedan hade jag precis börjat använda hjälm. Något jag minns oerhört tydligt från den olyckan är det faktum att tack vare hjälmen satt även mina goggles kvar under hela nedfärden när jag maldes ner och skakades runt i lavinens fruktansvärda ”snökvarn”. I och med att mina goggles satt kvar kunde jag hela tiden se medan jag tumlade runt under snön och plötsligt såg jag lite ljus genom snön och och förstod vad som var uppåt, samtidigt som lavinen börjar sakta in. Oklart om jag lyckades göra något aktivt eller om det bara var slumpen som gjorde att jag kom upp till ytan med huvudet just när lavinen stannade helt, men helt klart är att det i alla fall inte var någon nackdel att jag tack vare goggelsen kunde se hela tiden jag tumlade runt under snön. Som jämförelse pressades munnen redan tidigt full med snö och ”trycket” var så fruktansvärt stort medans lavinen ”rullade” ner att det inte gick att spotta ut snön, utan jag fick lov att försöka svälja undan den medan jag for runt som en vante helt utan kontroll under snön.
Trots att det var över 20 år sedan minns jag med fasa denna upplevelse som är den värsta (i alla fall hittills) i mitt liv….