[Artikel] Monoski: There can be only one

Filmen var ju riktigt riktigt läcker, men skumt ser det verkligen ut!

fyfan vad de sladdar hela tiden, kan iofs beropå brant åkning men sladdandet ser bara fult ut ;S Ä

Är stycket runt 04,00 och framåt från Aguille du midi och nedanför det? jag har hört att det är ruskigt brant där..

Ha ha, kan avslöja att jag inte tog med mig min snöbräda på min första alpresa till Tignes i början ca 1981-82 och gick helt och hållet in för att åka monoski de flesta dagarna på den resan.. Om jag inte vore en brädåkare så skulle jag stenhårt jävlas med att tycka monoski är det enda raka, ha ha!

Aaaah, det är med tårar i ögonen jag minns tiderna i Tänndalen i slutet på 80talet och början på 90talet. Jag och lillebror fick slåss om att hyra den enda monoskin som fann på Tänndalsvallen av liftens ägare för 35 kr/dag...
Det finns bilder på oss iförda den tidens ljusa neonfärger, sladdandes nedför med djupa knän.
Jag vågar påstå att det var monoskin som lärde oss position och balans på våra vanliga, pinnsmala, sjukt långa skidor.

tycker att dom har sjukt långa stavar på filmen...

speciellt i skogen på slutet skulle dom ha haft kortare stavar och mer "puklig teknik"
tycker jag då alltså

Råkade av misstag hamna "switched" när jag testade monoski någon gång imitten på det glada 80-talet. Jäklar vilken kullerbytta det blev.

ojoj vilka nostalgiska minnen av en för länge sedan passerad ungdom... Puder i Björnriket på monoski var en höjdare men isig pist i Val D'isere var kanske inte riktigt lika kul... och ja... jag hade en gul sony walkman och neonfärgade Degre 7 kläder... och jag glömde nästan, runda glaciärbrillor från CEBE.... Är det någon som har en rullator för nu känner jag mig gammal...

(Förtydligande för kiddsen en walkman är som en MP3 spelare men med kassetband)

Slutsats... var man med då vill man inte ha neonkläder eller monoski idag.

Underbart!! Åkaren på filmen, Pif, är antagligen världens bästa monoskiåkare och det är få skidåkare som kan hänga på honom nedför branterna i chamonix. Om han är ödmjuk går väl att diskutera, men hans talang är det inget fel på.

Och assr som du gissar är åket från 03:50 nordsidan på aiguille du midi och om jag inte misstar mig är det första gången det åks på mono. Sedan från 04:40 är jag rätt säker på att det är Coloir Gervasutti som åks. Detta åk ligger i närheten av midi och är också ett ramlar-du-så-dör-du åk som dessutom har ett enormt isberg ovanför sig, från vilket det rasar isklumpar stora som bilar med jämna mellanrum.

Så det är inte så konstigt att han "sladdar" lite på dessa åk... Men i resten av filmen kan man väl knappast beskylla honom för att ha låg fart??

för det mest så brukar trick som t.ex jon olsson gör verka och ser ganska lätt ut o göra, men detta ser ju idiotiskt svårt ut o göra! helt sjukt ju!

drömmen är ju ett Derby de la Meije, men man har ju gjort Skutskjutet iaf. Tua 190cm med egentillverkad fishtail!

Jag respekterar de som vågar ge sig ut på en monoski men tycker monoski är som att ta de dåliga sidorna av både snowboard och skidor och göra det till ett. Snowboardens dåliga förmåga att ta sig framåt vid platt terräng och skidornas hårda pjäxor och stavar.

gbgpuderludret: Du får se det från den positiva sidan istället.. dvs att monoski är som att ta det positiva delarna när det gäller åkkänsla från både skidor och snowboard.

Hei dette var jo en kul reportasje,skal prøve å få lagt ut filmen fra real vikings Monoski i Hemsedal,filmet med hjelmkamera.tøff kjøring mye kuler stor fart...

Säger man: Jag åker skidor när man åker mono? =)

Monoski är den mest exotiska skidan. Många har skämtat om den men ganska få har åkt på den. Nu börjar fler få upp ögonen för att åka på skida i singularis. WEBB-TV: grym monoåkning i franska filmen E viva Mono.

Läs hela artikeln:

Fasen jag har inte stått på en monoski sedan 1979 tror jag...man trodde att detta vart dött och begravet!! Ser rätt skönt ut måste medges...

Äntligen! De var tamejfan på tiden att monoskidan fick rättmätig upprättelse. Den som ännu inte surfat puder i Fornet-skogen på en planka har en del kvar att uppleva av skogsskidåkningens tjusning.

kul å se. pensionerade min mono i slutet av 80. började med snowboard - så där kul. i början på 90 så gjorde jag en mono av en snowboard med bra midja. lite trix å få fast bindningarna, men det funkade efter lite test med genomgående skruv. har den fortfarande kvar å åker på den. är ruskigt snabb å ger grym carving känsla. inga fula sladd svängar utan bara mkt kärlek. det är många som tittat snett i liften men som fått spö i backen! haha! den har det som snowboarden inte har: dvs hela tyngden på mitten där det skär samt bara ett skär istället för två som på skidor. dvs mer carving än så blir det inte. bara å gasa å lägga sej. Egentligen är det lite konstigt att inte fler gjort egna för de som testat tycker det är kul när de lärt sej. det är som med allt - bara å våga stå på. gjorde för två år sedan en till min son på 10 som tyckte att det var sådär å åka snowboard... ta nu å lossa lite gamla skidbindningar å fäst upp på en avdankad bräda å testa. det är riktigt bra. ride on /hubbe

Tillbaka
Topp