[Artikel] Morgonskidåkning i Zermatt

Redaktionen

Aktiv medlem
Morgonskidåkning är ett underskattat sätt att uppleva skidglädje i manchester-randiga och folktomma pister. Freeride testade konceptet i schweiziska Zermatt och lade de första spåren i skuggan av Matterhorn.

Läs hela artikeln:

I Verbier är First Track dessutom gratis på torsdagar om jag förstod det rätt, dett då Nissan gått in och sponsrat det hela :)

I Järvsö har dom samma koncept, och där heter det också Manchester-åkning. Varje lördag 1h innan ordinarie öppningstid. Har man detta manchesterkort bjuds man dessutom på fika i serveringen efter morgonturerna, och får en rad andra erbjudanden och rabatter under hela säsongen.

Skön artikel! Ett alternativ är annars att vara först ner från Klein Matterhorn till Cervinia byn. Alltid bra pistat i Cervinia.

Måste testas då man skall till Zermatt på Sportlovet, verkar dock inte finnas så mycket snö där.

Det låter överskattat. Jag var i Zermatt förra veckan, och på morgonen är det ganska grått och tråkigt att åka ner dit då solen helt kommer bakifrån och skyms av bergen. Annars är det ett grymt roligt åk, lite som en stor skicrossbana precis som texten säger.

Sen förstår jag inte varför man skulle vilja betala 30CHF för att få pina sig upp så tidigt, manchestern ligger ju ändå ny alla andra dagar i veckan om man är först upp. Fast visst, är det någon speciell "morgonluft" man är ute efter så okej.

Ps. Bild på stadens polisbil: http://i56.tinypic.com/2ynp8vo.png

Tillbaka
Topp