[Artikel] Nytt gemensamt ord för skidor och snowboard

Vad är snowboard? Ja just det ja... De va nånting som va inne på 90-talet...

jibbing är ett ord för dom som kör park m.m
..folk kör i pisten och offpisten med snowboard också

Tycker Jibbing, elr typ Freeride, Freestyle låter bra för dom som åker i parken. Och utförsåkning kan man säga om man åker i pist elr offpist...

x-snow ?

x står för xtreme eller X som i ett tal som frågetecken

X = Skidor eller snowboard

Skidor - snow
Snowboard - snow
X-snow!

2008-02-15 11:14 Av: mannen_dee
jag trodde jibbing var ett ord för båda??

jag hoppas med mitt liv i insats att du är insanely oseriös.

Snappade upp några kommentarer som jag tyckte var tankvärda...

Alpint - Min starkaste kandidat på förslag på ord. Fast av nån dum anledning så har ju det blivit synonymt för utförsgrenen inom skidor.

Skiboard - Finns väl redan. Minns att det fanns sådana som var gjorda i blast som en skateboard ungefär med snöre fäst längst fram. Dom var också poppis på 90-talet.

Nästa tanke blir väl om snowblades, snowskate och den högt aktade MONOSKIN kommer in i ordbeskrivningen.

men va i h-e.....härnäst lär det väl komma ett gemensamt ord för fotboll och ishockey. ge fan i sånt här istället, det heter ju skidåkning och snowboard redan.

det kommer och går. Just nu är snowboard inte så inne... Men om 10 år kommer det säkerligen komma igen. Som med allt annat.

Vad i hela friden... det är ju som tidigare poster redan sagt, det är väl dumt att skapa ett nytt gemensamt ord för två skilda grenar inom utförsåkning? Jag kan förstå att man vill kunna knyta alla stilar till ett ord (utförsåkning) men att ta två ur mängden och mala fram ett gemensamt uttryck för dem låter IQ-befriat.

Eller nej, det låter faktiskt som en kass PR-kupp. Men om så är fallet har den ju lyckats eftersom den fått uppmärksamhet. Negativ som positiv så är den lyckad om den diskuteras ;)

varför tycker vissa skidåkare (som t ex muskel tonka) att skidor är cleanare än snow? kom ihåg att snow är en brädsport och därför alltid kommer vara grymmare. ingen idé att försöka hitta ett gemensamt ord. är ju som att jämföra skate och rullstol

Tillbaka
Topp