[Artikel] Saalbach avslutar världscupsäsongen - tre svenska åkare på start

Redaktionen

Aktiv medlem
Audi-FIS-Ski-Weltcup-Finale-2024-_-17.03.2024-1000x667.jpg

Världscupsäsongen 2023-2024 lider mot sitt slut och i helgen som var och kommande helg är det dags för finaler i Saalbach. Tre svenska åkare är kvalificerade i slalom och storslalom – Sara Hector, Anna Swenn Larsson och Kristoffer Jakobsen. Freeride var på plats under helgen i de första finalerna.

Läs hela artikeln:

Det var ju tragiskt att se den usla/obefintliga snötillgången i terrängen utanför snösträngen där tävlingarna hölls.
Om man hittar är ju Saalbach är ju en riktigt bra ort vid bra snötillgång.

Bara tre svenskar, det är ju deprimerande att läsa.:( Undrar ju vad förbundet och skidgymnasierna håller på med när det är så tunt med återväxten. Speciellt i fartgrenarna har det ju varit otroligt tomt länge.

Borde man inte ha världscupavslutning i Åre eller i Norge? Känns som snötillgången är bättre i Saalbach tidigare på säsongen.

Åre borde ha både damernas och herrarnas avslutning, det är lite tunt att enbart ha damernas näst sista runda.

Borde man inte ha världscupavslutning i Åre eller i Norge? Känns som snötillgången är bättre i Saalbach tidigare på säsongen.

Åre borde ha både damernas och herrarnas avslutning, det är lite tunt att enbart ha damernas näst sista runda.
Jag tycker att det finns bättre förutsättningarna att utföra varje gren enligt scheman i Saalbach än i Åre.

Jag tycker att det finns bättre förutsättningarna att utföra varje gren enligt scheman i Saalbach än i Åre.
Mindre blåst=mindre risk för förseningar i Saalbach?
Annars vill jag minnas att VM 2019 ändå funkade bra i Åre, senast man körde olika grenar för män och kvinnor. Eller minns jag fel? Är ju ändå 5 år sen...

En hel del inställda events där. Och tex. herrarnas störtlopp hade betydligt kortara bana, Jansrud vann med en tid runt 1:20.

En hel del inställda events där. Och tex. herrarnas störtlopp hade betydligt kortara bana, Jansrud vann med en tid runt 1:20.
Ser ut att bara vara träningar och kvalifikationer som blev inställda? Saalbach har ju ställt in resterande träningar nu för att spara backen för racen läste jag. 1:20 störtlopp är ju inte riktigt godkänt, håller med.
Annan faktor är väl att Åre inte direkt gjort sig känt för att locka publik, nog betydligt mer drag på det i Saalbach?

Tillbaka
Topp