[Artikel] Skidgiganten Skistar fyller 45 år

Redaktionen

Aktiv medlem

Skistar är idag Skandinaviens i särklass största ägare av skidorter. Historien startade för 45 år sedan då ett brödrapar såg en möjlighet att  göra PEAB till en bättre arbetsgivare genom att ge sina anställda möjlighet till skidsemester i Sverige. 

Läs hela artikeln:

Ivo

Aktiv medlem
Högst upp på önskelistan:
Sälj Åre och Hemsedal till någon som förstår sig på riktiga skidorter (typ ägarna till Vail, Aspen eller Zermatt). så kan vi äntligen få till ett riktigt multiliftkort med tillgång premiumskidorter runt om i världen. (Kolla Epic eller Ikon pass och Jämför med skistarall till samma kostnad)

Skistar är duktiga på målgruppen ”barnfamiljer”. De kan fortsätta köpa upp familjeorter i alperna som i likhet med Sälen och StJohann, fokuserar på massturism och logistik.

pd

Aktiv medlem
Sälj Åre och Hemsedal till någon som förstår sig på riktiga skidorter (typ ägarna till Vail, Aspen eller Zermatt).
Frågar man folk i Whistler så står ägarna till Vail, och numera Whistler, inte högt i kurs.

• Gilla
Reactions: Ivo

farsan56

Aktiv medlem
Vad? Anar jag en viss bitterhet i tråden här. Man ska glädjas åt andra människors lycka och framgång. Tänk på alla ägare i Skistar som sitter på stämman varje år med tindrande ögon och hoppas på en fin present. Och ja se där rekordutdelning i år med. Delad glädje är ju dubbel glädje.
Dom flesta av oss har ju stighudar, så för varje lift dom plockar ned ju mer knatande blir det. Motion är ju kanon för hälsan, så se där alla är vinnare. Kan det bli bättre, tror inte det va!
Heja Skistar :LOL:

• Gilla

Pizzaaugust

Ny medlem
Skål och grattis! Nu ser vi fram emot flera år av nedmontering av skidåkning på skidorter! Det är klart att en ort som Åre inte ska vara för skidåkare, fattar väl varenda människa.. Mer hotell, mer Stockholmsrestauranger och mer lyx. Så jag kan vara i Stockholm även när jag inte är i Stockholm.

Skål och grattis! Nu ser vi fram emot flera år av nedmontering av skidåkning på skidorter! Det är klart att en ort som Åre inte ska vara för skidåkare, fattar väl varenda människa.. Mer hotell, mer Stockholmsrestauranger och mer lyx. Så jag kan vara i Stockholm även när jag inte är i Stockholm.
Ja tänk vad hemskt om man skulle få känslan av att man befinner sig på en skidort :)

farsan56

Aktiv medlem
Det var ju just för att man ville bo i Stockholm som man flyttade hit :)
Tänk och bo i ministockholm och ändå få glesbygdsavdrag på bilskatten.
Det får dom inte på Södermalm.

Tänk då att vakna upp en morgon och inse att man bor på en skidort, hemska tanke:oops:

Karlstad

Medlem
Hoppas 08:rna inte börjar vallfärda till gränsen och björkis.
Dit 08:n drar, drar även skistar

Lenz

Aktiv medlem
Hur mycket kostar liftkorten i Whistler nu? När jag va där 2014 så betalde jag ca 3500 sek per vecka.

pd

Aktiv medlem
Hur mycket kostar liftkorten i Whistler nu? När jag va där 2014 så betalde jag ca 3500 sek per vecka.
Betalade typ 1000 kr/dag när jag var där innan jul. Tre dagar i Whistler kostade som två veckor i Åre. Ett dussin backar var officiellt öppna. Men servicen var top notch!

Christiam

Aktiv medlem
Hoppas 08:rna inte börjar vallfärda till gränsen och björkis.
Dit 08:n drar, drar även skistar
Du menar att det inte redan är massa 08:or i gränsen? : )
Fast å andra sidan utgår jag från att alla dps skidor ägs av stockholmare och såna brukar det finnas i gränsen. Lite därför jag oftast bara åker dit under Banked. Jag tror mig ha läst att Skistar inte får äga fler skidanläggningar i Sverige. Nått med konkursens bestämmelser.
Fast frågan är om gränsen hade blivit sämre med skistar som ägare, då hade väl iallafall liftarna fungerat ; ).
Så länge Nuolja får vara som det är så är jag nöjd.
Gillar man inte skistar så finns det som tur är gott om bra anläggningar att besöka.

Wombat

Medlem
Jag är relativt ny flyttat till Sverige och för mig skistar snack är småroligt men förvirrande att följa. Lite samma känsla när man hör att folk pratar om band som de gillade men började hata efter det blev för stort. Tycker att deras produkt är bra i Sverige. Jag har dock varit bara i Åre och Vemdalen. Då har varit i gränsen och bydalen och kan inte säga de har nån bra liftar eller service 😀 så min fråga är vad är den med skistar? Var Åre bättre innan?

pd

Aktiv medlem
Var Åre bättre innan?
Döm själv. Här är en pistkarta från 1999, året när Skistar köpte Åre skidområde.

Åre 1999.jpg

Visst, sedan dess har alla större liftar utom Duveds linbana, Gondolen och Kabinbanan bytts ut eller byggts och många pister har breddats, men det är inte jättemycket som har tillkommit. Däremot har det tillkommit mängder av gästbäddar.

rodney_piston

Aktiv medlem
Högst upp på önskelistan:
Sälj Åre och Hemsedal till någon som förstår sig på riktiga skidorter (typ ägarna till Vail, Aspen eller Zermatt). så kan vi äntligen få till ett riktigt multiliftkort med tillgång premiumskidorter runt om i världen. (Kolla Epic eller Ikon pass och Jämför med skistarall till samma kostnad)

Skistar är duktiga på målgruppen ”barnfamiljer”. De kan fortsätta köpa upp familjeorter i alperna som i likhet med Sälen och StJohann, fokuserar på massturism och logistik.
Man ska vara försiktig med vad man sätter högst på önskelistan. Vem vet vem som skulle "köpa Åre" om Skistar tröttnar?

Jag vet inte om tjänsten som skistats nya destinationschef i Åre är tillsatt? Annars är det väl bara att ringa och erbjuda sig om man har idéer. Kanske kan man se till så att Åre kommer med på Epic passet (har det inte varit det något år?) Men med lite lobbying så kanske i framtiden.

Men vi leker med tanken.

Skistar tröttnar på allt gnäll om hur dåliga de är och bestämmer sig för att sälja driften av liftarna i Åre.

drömscenario ( enligt vissa)
Balla Kalle har just vunnit rekordvinsten på dundereurojackpot special. Som investerare så vill Kalle inte ha någon direkt teckning av investeringen. Det löser sig nog. Bara jag kan bygga liftar på baksidan och kors och tvärs helst över sjön upp på renfjället tillbaks över tegeforsen med toppstation på tyskhuvet.........och halvera priset på liftkort samtidigt som jag förbjuder stockholmare att åka i backarna. Ja stockholmare och alla som har barn, bil med markfri gång över 200 mm och skidor med midjemått under 108 mm. Då kommer folk tycka att det äntligen har hänt något vettigt i åre...

scenario 2
Antagligen så kommer det vara svårt att hitta någon som vill ta över. En ganska stor osäker investering, höga driftkostnader, gnälliga kunder som vill ha garantier mot väder, vind, pandemier och febertoppar över 37,5. Osäkert ränteläge. Lönerevisioner. Max 5 veckor av 52 fullbelagt. Onöjda kunder och lokalt folk som vill ha nya liftar och billigare liftkort. Folk som kommer hata nya ägaren och skylla vad som helst på liftägarn i byn. Helvete och mörker det var bättre på skistars tid. Ojojoj vad bra det var. Skistar AB deklarerade t o m i Sverige och nya ägaren deklarerar på Cayman holmarna. O s v....

Som Cornelis så klokt sjöng
"Kanske det blir bättre men bra lär det aldrig bli"

Karlstad

Medlem
Om liften inte går = skoter eller hudar.
Annars värdesätter jag kvalitet på skidåkning framför modern lift och/eller barliv

Hawk100

Aktiv medlem
Tur de inte fick ta över Andetmatt! Nu är ju de flesta liftar nya/utbyggda där istället för nedmonterade..... ;)

fredw

Aktiv medlem
Det som blivit bättre är ju dagligt underhåll av snön och pisterna inklusive konstsnöanläggningar. Gissar att det kostar en del. Och svensk säsong är kort med tveksamt väder... Plus att andelen svenskar som tjänar pengar gräset är mindre än i centraleuropa och USA. Man kan också vara litet imponerad av att de får det hela att gå runt i Sverige öht.

Hawk100

Aktiv medlem
Det som blivit bättre är ju dagligt underhåll av snön och pisterna inklusive konstsnöanläggningar. Gissar att det kostar en del. Och svensk säsong är kort med tveksamt väder... Plus att andelen svenskar som tjänar pengar gräset är mindre än i centraleuropa och USA. Man kan också vara litet imponerad av att de får det hela att gå runt i Sverige öht.
Är svensk säsong kort??? Hur tänker du då?? Tänker du på att vi inte har sommarskidpkning på glaciär? För dec-maj är väl inte kortare än de flesta skidorter i tex Alperna....??

• Gilla

fredw

Aktiv medlem
Är svensk säsong kort??? Hur tänker du då?? Tänker du på att vi inte har sommarskidpkning på glaciär? För dec-maj är väl inte kortare än de flesta skidorter i tex Alperna....??
OK, på pappret, och i de norra svenska orterna. Men jag menar "attraktiv säsong" med hänsyn till väder, snöläge, soltimmar, antal backar öppna etc. Sverige är ett lotteri, särskilt under för- och eftersäsong. Och inte alla har råd/tid att chansa, särskilt inte om man endast åker en gång per år. Jag har haft både mina sämsta och bästa skidupplevelser här. Det är inte kul att ta tåget/bilen upp i december eller runt Valborg (då endast en liten del av svenska orter är öppna) och mötas av grafitgrå himmel, snålblåst och ösregn i blöt/isig/jordig pist och bara tre liftar öppna. Men visst, när solen lyser i Tväråvalvet runt 1 maj... :o)

Suget från världens bästa skidregion (Alperna) är starkt, särskilt för oss i södra Sverige. Jag kan sätta mig i en fulltankad bil i Malmö på morgonen och med litet flyt äta schweinshaxe på Schwarzer Adler i St Anton samma kväll. Det tar samma tid till Åre. Mot den bakgrunden är jag är glad att så många av de svenska orterna kämpar mot oddsen, hålls igång och sköts på ett hyggligt sätt (från min begränsade synvinkel). Det kunde varit värre.

Hawk100

Aktiv medlem
OK, då förstår jag hur du menar! Och jag tar alla dar i veckan hellre en dag eller vecka i alperna än på någon ort i Sverige..... Men jag håller inte med om att svenska orterna har dåliga odds. Just avståndet till Alperna samt svenska orternas starka satsning på familjerna gör att kundunderlaget är rikligt...... Det är trots allt en jäkla skillnad att bila 65 mil till Åre (eller ca 40 mil till Sälen) från Sthlm/Mälardalen jämfört med ca 200 mil till alperna för en semestervecka. För orterna ytterligare lika långt norrut blir ju kundunderlaget självklart tunnare.....

pd

Aktiv medlem
Klart att man föredrar Alperna jämfört med fjällen. De bjuder på mera berg, större kundunderlag och enormt mycket större konkurrens mellan skidorterna. Sådana förutsättningar har inte våra inhemska orter så jag kan absolut hålla med om att man måste ge dem cred för vad de ändå åstadkommer.

• Gilla

Ivo

Aktiv medlem
jag funderade på att köpa Skistar all i år: blev snabbt avskräckt: 2 vuxna 2 barn: 27,500kr (6100 kr för barn som fyllt 7. fucking horribelt!)

rodney_piston

Aktiv medlem
Är det en hemlighet att ungdomarna får 40% rabatt på Skistar all och de vuxna 15% om man är med i en klubb som är med i SSF?? Vi har kört på den dealen i några år nu. Det blir ju ändå dyrt men knoddarnas kort tjänar man ju in ganska fort....om man nu inte går med i en klubb bara för att få rabatt på liftkort!!! Då äter nog medlemsavgiften upp mellanskillnaden??

Det största problemet är ju när man spontant vill åka till andra ställen mitt i säsongen. Betala dyrt för ett annat kort när man vet att man hade kunnat åkt "gratis" i de anläggningar man har säsongskort i!!

Skistar och övriga anläggningar tjänar väl egentligen ingenting på väl utnyttjade säsongskort??

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Skistar och övriga anläggningar tjänar väl egentligen ingenting på väl utnyttjade säsongskort??
Kanske inte på själva liftkortet men sen så hyrs det stuga, tas någon lektion, ungarna går i skidskola, handlas i deras butik, förmodligen blir det en återkommande kund och kanske rent av att den med säsongskort lockar med sig någon på en extra vecka.

rodney_piston

Aktiv medlem
Kanske inte på själva liftkortet men sen så hyrs det stuga, tas någon lektion, ungarna går i skidskola, handlas i deras butik, förmodligen blir det en återkommande kund och kanske rent av att den med säsongskort lockar med sig någon på en extra vecka.
Nu utgår jag ju lite från mig själv och min familj som försöker få ihop så många åkdagar som möjligt på en begränsad budget. Vi kanske inte lever ett liv i lyx på anläggningarna. Limpmacka och en lättöl till lunch och billigt boende, kompis eller eget boende. (Vi har inte boende i Skistar på gott och ont,,men nära,..Skistar har ett ekonomiskt bra erbjudande för de som hyr ut genom Skistar och vill hyra andra boenden med haken att man får boka 5 dagar innan avresa!!!) Men men!!! Jag tror att de flesta som har säsongskort och inte är permanent boende på orten är ganska ekonomiska??? Vi brukar göra skillnad på semestersnösportsresa och snösportsresa. Så någon vecka tar vi lite roligare boende. Men jag tror ändå inte att säsongskortsinnehavare generellt är kassakon nummer ett .

Nu känns det liksom som att jag sprider Skistar propaganda. Kors i taket det trodde jag aldrig att jag skulle göra....

Men varje år såhär års så brukar vi sitta och räkna utav tusan...innan erbjudandena går ut. I några år körde vi både Skistar all och Kungsberget. Kungsberget hade iallafall då en kanondeal om man köpte säsongskort tidigt. Typ 2000 spänn. Det tjänade man in på bara några åkdagar. Typ upp å träna lite..

Jag tycker att det är ganska snyggt att man kan köpa säsongskort ändå!
Skistar all med Early Bird rabatt tjänar man in på 17 åkdagar om man jämför med veckokort. Eller på 12 dagar om man kollar dagskort....

Som jämförelse...Vi har provat lite wakeboard. Tänkte att det här var ju kul!! vi köper säsongskort på cableparken......51 åkdagar!!!!! Bara på att tjäna in kortet..sen måste man bli medlem o s v...och eftersom jag hade tänkt mig att få ett gäng snösportsdagar och lite surfning så kommer jag knappast wakeboarda mer än....hmm 25 dagar är det realistiskt??

Och visst liftkort är dyrt!! Snösportsutrustning till en hel familj är sjukt dyrt, resor och boende är äckligt dyrt.....
Men är det värt det????????
-Om man svarar JA!!! Bit i äpplet, ta smslån, sälj morsans bil, jobba över, panta burkar, överbelåna huset... Åk och var glad...alla bekymmer försvinner i nedförsbackar!!

- Om man svarar Nej!!!!!. Kolla på ett säsongskort på gröna Lund.. tror att de ligger på typ 1500 spänn. Det tjänar man in på 3 åkdagar!!!

Hawk100

Aktiv medlem
Men????
Grönan har ju stängt på vintern!! 😜

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp