[Artikel] Skidor räknas inte som extrabagage

Allvarligt talat så är det i alla fall exakt samma regler som de och flera andra större bolag tillämpat sedan 90-talet. Dock gäller inte samma regler på alla rutter så möjligen blir det lite lättare att ta med grejer till bl a asien men till nordamerika är det samma som vanligt: 2x32kg + handbagage

Iller: Det gäller ju bara till Nordamerika, i Europa har man fått betala en ibland slumpmässig summa när man har med sig skidorna, Swiss hade iofs samma regler förra året. Bra att fler bolag underlättar skidresandet.

Har flugit jäkligt mycket med skidutrustning dom senaste åren och bara behövt betala extra för skidorna en gång så jag vet inte riktigt vad som är så unikt med den här nya policyn. BA borde istället satsa på att få fram bagaget til destinationen istället. Bagagehanteringen genom Heathrow är en ren katastrof, chanserna är större att vinna på lotto än att få igenom sina prylar vid transit. Sen att det kan ta upp till en vecka för dom att hitta väskorna är fasen obegripligt, har mer än en kompis som fått delar av sina skidresor till Nordamerika sabbad för att BA sumpat bort bagaget längs vägen.

Glisseur jo har fått försenat bagage från Heathrow flera gånger på på dit- och hemväg, detta dock oftast i samband med mellanlandningar.

"lufttank som måste tömmas så att den inte utgör någon säkerhetsrisk". låter inte så bra att man ska tömma tuberna. på så hög höjd lär det bli ganska kallt i luftrummet så att luftens volym blir mindre och därför inte borde utgöra en säkerhetsrisk. man måste väl få ha några bar kvar i tuben, annars kan den ju rosta innifrån

De va ju bra. Men nått som borde fixas i sverige är tågen. De är så j*vla dumt att man inte får ta med sig cykel på tågen. Visst, de får plats 4 cyklar men då måste man lasta på dom nere i Malmö. Hur svårt kan de vara att bara slänga på en till vagn som alla cyklar får plats i?

Som sagt...

med SAS betalar du inte heller en krona. Åkte hem från zürich med en 180 L trunk på 45 kg och en snowboardbäg med 3 brädor på 30 kg, både som special, helt gratis.

Efter lite flört ;)

Hum. Så va de för ett halvår sedan med då jag åkte med dom från LA!

men man ska inte klaga de e grymmt!

Bra för flyg inom europa.
Iller du har fel angående vikten. Man FÅR ta med 2x32kg + handbagage +dataväska, MEN du får betala extra om dina väskor överstiger 23kg st. Så är det med lufthansa och AirCanada iaf och skulle gissa att det gäller för alla.
Sedan finns det olika regler om du får betala för varje "överviktskilo" till 32kg eller om du betalar en fast avgift om det är över 23kg men under 32.
Med lufthansa och AirCanada betalar du en fast avgift på ca: 300kr för vardera bagage som överstiger 23kg. Har du en väska med 25 och en annan med 30 får du alltså betala för båda. Fördelar du om så du har 23kg och 32kg då istället kommer du undan med övervikt på en av dem.

Har andra upplevelser med SAS än Nosskire o CrashX.

När jag skulle flyga från Zurich till Sthlm i våras var det bara att betala övervikt som gällde, då skidor vägdes in i med övrigt bagage. Flygning via Köpenhamn gav dubbla straffavgiften. Kan säga att en söndagskväll i Mars så var hela planet fullt av folk som betalat övervikt för sina skidor, brädor etc då det är svårt att få ned vikten under 23 kg för en skidåkningshelg.

Har flygit mycket med skidor inom Europa, till och inom USA, Canada och Asien och aldrig tidigare haft något problem med något flygbolag. Bara att lasta in på specialbagage. SAS tjänade några extra kronor den kvällen...

Intressant! I vintras pratade jag med en på Go West som fått ett meddelande och då skulle British A ändra policy och sänka totalvikten för bagage samt ta extra betalt för skidor/sportutrustning även över Atlanten. Så det var ju bra att de inte genomförde detta. Har just bokat med Ryanair till England, de tar betalt per väska och om man inte har någon väska dvs bara handbagage tar dom ändå extra 65 spänn. Har för gäves försökt klicka förbi detta men det går inte. Visserligen inga pengar men de är duktiga på alla tillägg skatter mm.
Anders

Det var ju vackert av dom... eller? Som Glissuer skriver borde de kanske koncentrera sig lite mer på att faktiskt ta hand om sina kunder istället för att bara kasta ur sig lite billigt köpt (näsintill falsk) marknadsföring.

Jag menar, det är ju inte direkt som att jag bryr mig om att jag inte behövde betala frakt för mina skidor när de tog 35 dagar på sig att komma fram. Det blir liksom ett större problem än fraktkostnad eller inte...

Lite tråkigt att se Freeride svälja British Airways bete på detta enkla sätt och framställa dem som goda människor bara för att de nu mer eller mindre desperat försöker rädda sitt rykte...

Rydellen:
Det är likväl en inte en nyhet utan en återgång till det som varit i så fall. Jag har flugit flertalet gånger till Nordamerika (mellan -98 och -06) med 2x32 plus handbagage, etc (bl a hattväska godkännes!). Jag har bl a flugit med just Air Ca.

Tillbaka
Topp