[Artikel] Skidprofessorn Stephan Drake

Redaktionen

Aktiv medlem
Stephan Drake kan mycket väl vara den yraste människan jag någonsin träffat. Med en syn som inte skiljer sig nämnvärt från en mullvads och tillhörande glasögon, modell cola-botten, är det lätt att ta honom för någonting annat än det han egentligen är

Läs hela artikeln:

Tittade på videon och fick intrycket att det fanns ngn slags prefererad riktning på åkdonen. Kanske nästa steg är att eliminera detta och går över till en design med helt cirkulär projektion, en del av en sfär?

"Jag hade turen att få hänga ut och åka skidor med honom[...]"
Hänga ut? Allvarligt?

Tompan14 - artikelförfattar'n: 1-0

Frågan är VAD Mr. Jonsson hängde ut? Och vilka reaktioner ledde det till bland gruppens övriga deltagare?

jag känner mig relativt bekväm med uttrycket "hänga ut" i detta forum. Att jag misslyckades med att (se upp igen:) pleasa hela freerides målgrupp, ser jag dock hellre som en naturlighet än ett misslyckande.

Hänger inte ut så mycket fysiska ting där borta. De är så känsliga, amerikanerna.

Är inte även Goodes kolfiberskidor "pre-preg:ade"? Det var i alla fall vad som sas när jag köpte mina Monstro för ett par år sedan.

Den där svängen tycker jag ser ut som något man kan ägna sig åt i en avlyst pist, inte backcountry - om man inte rekat spåret extremt noga innan åk. Kul att se att man är på väg mot ett halvdolt hinder och inte kunna väja utan bara glida sidledes.

För övrigt håller jag med Tompa: slarvigt språk säger någon om skribenten.

la_grave,
Tack för ditt "engagemang". Tyvärr verkar det som att du gick på en så kallad "nit" när det kommer till ditt skidköp;

http://www.goode.com/skiconstruction.htm

Det kan ju visserligen vara prepreg i de där små kolfiberlagren runt träkärnan. Var det det du menade?

Jag vet inte vilken sväng du tänker på, men oavsett, så förstår jag inte vad du menar. Det är självklart att man rekar "spåret" extremt noga, allt annat vore idioti. Sedan går det självklart på tok ändå ibland, men det är ju en risk som alla skidproffs är medvetna om. Brukar inte du reka ditt "spår"?

Om du läser artikeln lite noggrannare: "[...]att lätt kunna växla mellan att carva och slajda i puder[...]" Fast du kanske har provat dem och vet bättre?

Ja, kanske att han har förmågan att anpassa språket efter en målgrupp där du nog snarare hamnar i utkanten än mitt i.

Nästan så man blir sugen på att lägga in en smiley nu, men då hamnar jag väl i onåd på riktigt...

surf känslan fanns ju garanterat i klippet och det är nog lite av den känslan som dom försöker uppnå av skidan...

Att åka järnspett var nog inte tanken, så enligt mig så ser det ut som en sjukt rolig skida att glida runt i pudret med... med tanke på att det är det den verkar vara designad för!

Bra artikel förövrigt med något nytt och spännande ... så den får 5 av 5 snöplank av mig!

Jag kanske missförstår spoon?
Det är ju knappast en ny idé. Kanske för skidor men Bataleon har byggt sina brädor på varianter av den formen i flera år. Jag har snarast förvånats över att ingen i skidbranschen har provat det hittills (eller så har jag missat det).
Funktionen är det inget bekymmer med, om man kan kanta mer än en nybörjare så biter det som vanligt i hård pist men det ger som beskrivits lite mer möjlighet att slajda också. Inget magiskt men helt ok och lite mer förlåtande vid jibbing (man kan slajda ut underrotationer tex). Jag har lite svårt att tro att det skulle vara någon enorm skillnad för att man använder samma teknik på skidor och det borde gå fint att bygga sådana skidor som också kan bita i pist.

Håller helt med dig iller! Konstigt att ingen provar (förutom jag, som hänger skidorna som en dåre, ha ha).

Spoon är dock rätt mycket extremare på många sätt. Personligen tror jag att de kommer att tona ner konvexi... vad det nu heter. Göra dem lite mindre konvexa. Svårt att prata om när man inte provat dock...

med risk för att bli utslängd från detta forum, vad sjutton menar ni när ni hänger era skidor? är detta något jag bör pröva? kommer skidan att dö då med tanke på att den inte får luft? vilket rep är bäst? mycket tacksam för svar!

Iller: Är det möjligt att kanta med Spoon och få den att bita i hård pist?

Vad la_grave menar är väl att det inte går att göra en plötslig riktningsförändring med spoon, den glider... så man får ha koll på en rätt stor yta?

Den funkar inte bra i hård pist. Men jag måste bara påpeka att det är en helt irrelevant fråga. Jag förstår verkligen inte folk som tittar på skidor som uppenbart är avseppa för puder, och sedan är säger "Mmm... Fan vad feta... Men hur funkar de i pisten då?" Dåligt såklart! Det är liksom som om man skulle stå och klämma på ett par racecarvers och säga "Shit. Ser ut att vara sjukt bra kantgrepp på is med de här. Men hur funkar det i pudret då?" Sen är det självklart lite extra med Spoon, det förstår jag, i och med att de förmodligen är den skidan som fungerar sämst av alla i pist. Men jag resonerar i a f så att det inte spelar knappt någon roll. Folk som kommer att köpa den, lär knappast ha den som enda skida, och om det är halvdåliga förhållanden på berget, då tar man en annan skida. Men generellt sett så har man ju en skida som funkar bra till det den är till för! Jag har kört på Nordica Jah Love i några år, och den fungerar fint i pisten! För att transportera sig. Och det är väl det man gör på puder dagar? Man transporterar sig i pisten, man är inte ute och nöter pist liksom.

Jag tror att idén men Spoon ska vara att det ska gå att ändra riktningen också. Självklart. Att man ska kunna styra om man vill slajda eller carva. Sen säger det ju sig självt att om man bättrar på en egenskap på en skida, blir det till viss del på bekostnad av en annan. Jag tror inte Spoon är för mig, men det är en intressant idé...

Undrade bara lite med tanke på Illers jämförelse med Bataleon där han skriver: "Funktionen är det inget bekymmer med, om man kan kanta mer än en nybörjare så biter det som vanligt i hård pist men det ger som beskrivits lite mer möjlighet att slajda också."
Spoon är väl försedd med någon slags piggar eller nåt så att man åtminstone kan bromsa med dem på lite hårdare underlag? Så att det inte blir helt livsfarligt när snön blir hårdare (mot slutet av repan?)?

Jag tycker också det är intressant med nya varianter, uppenbarligen är spoon avsedd enbart för stora ytor försedda med djup snö, eller?
Tanken går till skillnaden mellan att åka pulka och tefat. Tefatet ger ju möjlighet att slida lite mer fritt än det går att göra med pulkan som vill fortsätta i fartens riktning. Man kan också snurra runt med tefatet på ett sätt som inte låter sig göras med pulkan.
Det borde gå att snurra med spoon?

Exakt. Sen är det ju stor skillnad på Bataleons grejer och Spoon.

De är väl avsedda för puder liksom... Men ett tefat går inte att styra alls, inte en pulka heller. Så lite skillnad kanske...

Jonsbert: det händer att jag inte tar den privata helikoptern upp (det händer också att jag gör det) och då inte kunnat reka lite noggrant som man skulle önskat. Jag tror jag delar detta med 100% av skidåkarsamfundet. Sedan händer det också, kanske en gång varannan säsong, att jag tappar fokus under ett ögonblick, kanske ser en chamois eller mouflon, och inte lägger svängen exakt där jag tänkt (jag brukar för säkerhetsskull, när jag rekar, tillåta en felmarginal på svängarna på ± 3,5 cm).

När något sådant, ganska unikt, inträffar gillar jag att ha ett par skidor som gör det möjligt att rädda situationen.

Om du tänker på bilder med bildtexten "Mitt i lite typiskt Alaskashred.", så är det inte någon helikopter inblandat. Bara en parentes...

Jonsbert: Om det var min kommentar du syftar på, så var det det "slarviga språket" i la_graves senaste inlägg jag en smula otydligt gjorde mig lustig över... ;)

100% refererar naturligtvis, och det är korrekt formulerat, till den andra delen av satsen - dvs det som kommer efter »och». Hade jag åsyftat första satsdelen, eller "bisatsen" inom parentes, hade jag fått formulera det ganska annorlunda.

Tillbaka
Topp