[Artikel] Skidsemester med barn: Do's & don'ts

Redaktionen

Aktiv medlem
barn-skidakning-1000x563.jpg

Dags för skidsemester med småligisterna? Freeride listar 15 goda råd för en mer fridfull upplevelse när ni ska åka lagg tillsammans med våra framtida puderjägare.

Läs hela artikeln:

Trevlig lista!

Vis av erfarenhet skulle jag vilja lägga till:

Ta med förmiddagsmellis till hela gänget och ät en timme innan lunchrushen sätter igång. Då orkar ni hålla ut över lunchen och man får fin åkning med tommare backar och liftar när alla andra äter, och mindre lunchkö senare i restaurangen också för den delen (y)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Prioritering är annorlunda nu. Min son går i första hand och pappa få jaga puder någon annan gång. Och barnbacken är viktigaste.. Men så bor man ju tyvärr i Danmark så alla timmar han kan få på snö är ju viktiga..

Senast ändrad:

zanoii

Medlem
Trähästen i Sveg är faktiskt en sevärdhet, bara för att nämna ett exempel.
Själv tycker jag att träbjörnen i Sveg är finare.

tänk inte ens tanken på att ha en tid att passa samma dag som ni reser…
Gäller även om man reser utan barn. Du hinner ändå inte åka skidor på ankomstdagen och det spelar ingen roll om du checkar in i stugan kl 15 eller 17. Kör lugnt och njut av resan istället för att stressa.

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Själv tycker jag att träbjörnen i Sveg är finare.

Gäller även om man reser utan barn. Du hinner ändå inte åka skidor på ankomstdagen och det spelar ingen roll om du checkar in i stugan kl 15 eller 17. Kör lugnt och njut av resan istället för att stressa.
Haha, ja träbjörnen är också fin! Undrar hur länge den håller ihop? Den börjar se lite framtung ut😅

zanoii

Medlem
Haha, ja träbjörnen är också fin! Undrar hur länge den håller ihop? Den börjar se lite framtung ut😅
Den är fuktskadad och har fått ett stöd och en vattentät duk för 50 lax.. får se hur det går.
Premissen för hela artikeln är felaktig. Att ha semester med barn är som att säga att man har semester på arbetet.

Vet inte hur relevant det är, men kom att tänka på när vi för ca 15 år sedan hade ett sydkoreanskt filmteam på besök på min dåvarande arbetsplats. De gjorde ett reportage om den svenska föräldraledigheten. När de frågade vår VD om han också hade haft den här semestern skrattade han högt och sa att det efter föräldraledighet känns som semester att komma tillbaka till jobbet. Filmteamet förstod ingenting, kulturkrock deluxe.

Med det sagt - det är otroligt kul att på nära håll se en ny generation bli överlyckliga över att hitta roliga "skogsbanor" och sedan upptäcka hur glad man blir över lössnö eller vad de nu hittar på för skoj.

Pillard

Aktiv medlem
Ett litet men fantastiskt tips snodde jag från de danska skidlärarna på Outdo i Zell am See. En påse gummibjörnar i fickan. Funkar helt suveränt för att hela tiden hålla blodsockret på bra nivå. I övrigt är ju skidskola det bästa rådet nånsin. Sen vill jag också tillägga att i väldigt tidigt skede använda positiv prägling. Dottern började åka strax innan hon fyllde 2 men då åkte vi kanske i en kvart och käkade chokladboll i en halvtimme (i lokala Tolvmannabacken). Sen gjorde vi det där några ggr och snart började hon be om att få åka mer efter fikat. På den vägen är det och nu snart 7 år är det hon som kräver en Åre-resa per vinter, gärna en tur till Österrike och blev överlycklig härom veckan när vi provade Yxbacken för första gången. "Vad bra att det var så nära, nu kan vi ju åka när vi vill!"

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ett litet men fantastiskt tips snodde jag från de danska skidlärarna på Outdo i Zell am See. En påse gummibjörnar i fickan. Funkar helt suveränt för att hela tiden hålla blodsockret på bra nivå. I övrigt är ju skidskola det bästa rådet nånsin. Sen vill jag också tillägga att i väldigt tidigt skede använda positiv prägling. Dottern började åka strax innan hon fyllde 2 men då åkte vi kanske i en kvart och käkade chokladboll i en halvtimme (i lokala Tolvmannabacken). Sen gjorde vi det där några ggr och snart började hon be om att få åka mer efter fikat. På den vägen är det och nu snart 7 år är det hon som kräver en Åre-resa per vinter, gärna en tur till Österrike och blev överlycklig härom veckan när vi provade Yxbacken för första gången. "Vad bra att det var så nära, nu kan vi ju åka när vi vill!"
Kalle startade med Snowboard när han var 1 år och 3 månader. Första gånger på skidor i julas när han är 3. Nästa tur blir det skidskola för han. Snowboardskolor är det värre med i den åldern så det får väl den gamla pappan som är snowboardlärare lösa själv. Han är bara så sur när man skall hjälpa han.

Christiam

Aktiv medlem
Underbart med chokladboll.
Först fem gångerna jag var i backen med äldsta grabben så stod han och tittade på andra åkare i ca 1 timme sen ville han åka hem. Givetvis med en obligatorisk chokladboll på fiket.
Idag åker han grönt som svart med stor glädje.
Barn är underbara.

Christiam

Aktiv medlem
Kalle startade med Snowboard när han var 1 år och 3 månader. Första gånger på skidor i julas när han är 3. Nästa tur blir det skidskola för han. Snowboardskolor är det värre med i den åldern så det får väl den gamla pappan som är snowboardlärare lösa själv. Han är bara så sur när man skall hjälpa han.
Du är inte ensam om att få en sur unge när en försöker hjälpa till.
Är i samma sits med yngsta på brädan.
Fast jag förstår, hur kul är det med fallande lövet och häl och tå känning. Man vill ju åka fort : )

Pelle_S

Ny medlem
Färila simhall ligger 3,5h från Stockholm. Stannade där ofta när barnen var små. Bad och matsäck vid lunchtid. Sen blev det lite lugnare i bilen...

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Jag har alltid med en liten påse vingummi för fru Jaksus skull.
Min dito är kexchoklad, hjälper heeeela familjen. Lite smuligt dock, samt leder till en del klassisk konflikter när man ska dela o bitarna inte blir EXAKT lika stora… vid närmare eftertanke ska jag nog byta blodsockerkontrolls-godis, vingummi, gummibjörnar är nog bra!

Edit: det är också en väldigt bra spaning att man som skidnerd ständigt behöver vara strategisk och taktisk gentemot andra vuxna inblandade som kanske inte har samma konstant grundmurade skidsug. Det blir kanske nästa artikel: ”Så lurar du din partner att älska skidåkning” 😁
Har ni några pro tips där så dela gärna 👍

Pillard

Aktiv medlem
Min dito är kexchoklad, hjälper heeeela familjen. Lite smuligt dock, samt leder till en del klassisk konflikter när man ska dela o bitarna inte blir EXAKT lika stora… vid närmare eftertanke ska jag nog byta blodsockerkontrolls-godis, vingummi, gummibjörnar är nog bra!

Edit: det är också en väldigt bra spaning att man som skidnerd ständigt behöver vara strategisk och taktisk gentemot andra vuxna inblandade som kanske inte har samma konstant grundmurade skidsug. Det blir kanske nästa artikel: ”Så lurar du din partner att älska skidåkning” 😁
Jag har en del :) Min fru hade aldrig stått på skidor när vi träffades. Det första var att köpa henne svindyra Poc Lobes med matchande hjälm och sen löpande vara väldigt supportande kring alla prylinköp hon velat göra. Allt för att göra åkningen trevligare. Sen lossade det rejält när vi åkte till Japan. Och precis som med barnen, försök inte lära dem själv. Kör swingersvarianten så att ni agerar instruktörer åt varandras respektive.

la_grave

Aktiv medlem
Felet du gör med "andra vuxna" är att ta med dem till en vanlig skidort med köer och efter skidåkning med schlager och dyr öl. Som att ta en trevlig promenad på Essingeleden.

Axl

Medlem
Glöm inte åksällskap. Kanske inte så viktigt när dom är riktigt små men ganska snart blir det roligare om man har kompisar att åka med.

zanoii

Medlem
Färila simhall ligger 3,5h från Stockholm. Stannade där ofta när barnen var små. Bad och matsäck vid lunchtid. Sen blev det lite lugnare i bilen...
Superbra tips, men glöm inte att kolla så simhallarna är öppna innan ni tar upp det med barnen. Just Färila simhall är tex pandemistängd nu.

fredw

Aktiv medlem
… Sen vill jag också tillägga att i väldigt tidigt skede använda positiv prägling. Dottern började åka strax innan hon fyllde 2 men då åkte vi kanske i en kvart och käkade chokladboll i en halvtimme (i lokala Tolvmannabacken). Sen gjorde vi det där några ggr och snart började hon be om att få åka mer efter fikat. På den vägen är det och nu snart 7 år är det hon som kräver en Åre-resa per vinter, gärna en tur till Österrike …

Mycket fina tips där! Tror du att de med lika gott resultat går att tillämpa på något äldre familjemedlemmar? 😉

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag har en anekdot. En jätte dålig anekdot. (År den här ens en anekdot?)

Jag har några yngre kompisar, möter dem ofta i gymmet. De alla har många småbarn, de alla jobbar som ingenjörer, och är välbetalda. De också åker skidor, också deras barn. Men de gör varje år en veckas skidresa till Alperna, bara med kompisar, inte med familjen. Familjen får komma med till våra lilla backar här i Finland då och då på veckosluten. Jag säger ännu en gång till, de har många barn, är mycket välbetalda och (norr...)religiösa.

Vi har talat ofta politik, t.ex. om hemvårdsbidrag. I deras familjer farsan jobbar ute och mamman är hemma med barn, hela livet. Mina kompisar nästan skriker så, att tongången skälver, hur barnen "måste få stanna hemma"! Hemmet är bästa platsen för alla barn! Samhället får inte befatta till familjens egna liv!" (men måste betala hemvårdsbidrag)

Ok. Då kom korona, och distansjobbet, och mina kära vänner ordades jobba hemifrån. Och, också skolorna stängdes. Efter ett par veckor mötte jag mina gamla vänner igen. De var arga och nästan också rädda. "Det är så fruktansvärt att barnen får bara skrika hemma hela dagen!" "Vår sosse regering måste ta ansvar för detta mardröm!" "Skolorna måste öppnas genast, hemmet är inte alls en bra plats för barn!"

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp