[Artikel] Skistar landar ny hållbarhetsstrategi

Redaktionen

Aktiv medlem
210316_OM_trysil_funride-2-1000x667.jpg

Idag presenterar Skistar sin nya hållbarhetsstrategin som bland annat strävar efter en halvering av klimatpåverkan gällande resor till destination. Samtidigt var det inte längesedan företaget var med och ordnade så att flygplatsen i Sälen blev verklighet.

Läs hela artikeln:

MnO

Aktiv medlem
Att de (som nämns) har varit starkt drivande till en i princip helt onödig flygplats i Sälen och att de har förmodligen Sveriges sämsta destinationer i förhållande till besöksantal när det gäller laddmöjligheter av elbilar är två exempel på där det finns MYCKET att jobba med för Skistar. De ligger fullständigt orimligt långt efter för att vara ett bolag som gör rekordvinster år efter år och helt baserar sin verksamhet på ett någorlunda stabilt vinterväder.

Nu nämner de i alla fall resandet till orterna som ett fokusområde. De borde för flera år sedan varit drivande i att bygga både snabbladdstationer med ständig överkapacitet i form av antal platser på strategiska avstånd från upptagningsområdena. Den så kallade "fjällresan" en gång per år, som ofta går till just Skistars anläggningar, är en mycket stor anledning till att många tvekar inför att byta till miljömässigt bättre fordon. Laddsituationen för elbilar har hittills varit bedrövlig i Sälenområdet och i år är min prognos att det kommer att bli totalt kaos i den aspekten när det blir högsäsong iom den massiva ökningen av antalet elbilar under året. Skistar måste verkligen ta tag i det NU och installera en stor mängd destinationsladdare åtminstone. Ut med ett bra erbjudande på laddboxinstallation och ett system för eldebitering för laddning till alla stugägare NU och ställ krav på att det ska finnas inom två år vid alla stugor som hanteras av Skistar. NU. Inte efter nyår.

Biogas för övrigt är en bortglömd, men mycket smidig miljöförbättring om man vill köra förbränningsbil framöver, men till Skistarfjällen och tillbaka kommer man inte utan bensintanken. Det finns ingen närmare mack än Borlänge relaterat till Sälen och Vemdalen.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Att de (som nämns) har varit starkt drivande till en i princip helt onödig flygplats i Sälen och att de har förmodligen Sveriges sämsta destinationer i förhållande till besöksantal när det gäller laddmöjligheter av elbilar är två exempel på där det finns MYCKET att jobba med för Skistar. De ligger fullständigt orimligt långt efter för att vara ett bolag som gör rekordvinster år efter år och helt baserar sin verksamhet på ett någorlunda stabilt vinterväder.

Nu nämner de i alla fall resandet till orterna som ett fokusområde. De borde för flera år sedan varit drivande i att bygga både snabbladdstationer med ständig överkapacitet i form av antal platser på strategiska avstånd från upptagningsområdena. Den så kallade "fjällresan" en gång per år, som ofta går till just Skistars anläggningar, är en mycket stor anledning till att många tvekar inför att byta till miljömässigt bättre fordon. Laddsituationen för elbilar har hittills varit bedrövlig i Sälenområdet och i år är min prognos att det kommer att bli totalt kaos i den aspekten när det blir högsäsong iom den massiva ökningen av antalet elbilar under året. Skistar måste verkligen ta tag i det NU och installera en stor mängd destinationsladdare åtminstone. Ut med ett bra erbjudande på laddboxinstallation och ett system för eldebitering för laddning till alla stugägare NU och ställ krav på att det ska finnas inom två år vid alla stugor som hanteras av Skistar. NU. Inte efter nyår.

Biogas för övrigt är en bortglömd, men mycket smidig miljöförbättring om man vill köra förbränningsbil framöver, men till Skistarfjällen och tillbaka kommer man inte utan bensintanken. Det finns ingen närmare mack än Borlänge relaterat till Sälen och Vemdalen.
Hoppas de (och alla andra) börjar ta betalt per timme vid destinationsladdarna: som det är nu så ockuperas laddplatserna av löjliga ”laddhybrider” som likaväl kan köras på bensin.
Vi ”riktiga” elbilsförare är beroende av att hitta laddplats och betalar gärna för det.

MnO

Aktiv medlem
Undrar för övrigt vad kostaden hade varit att bygga räls från Mora till Sälen jämfört med vad flygplatsen kostade.

pd

Aktiv medlem
Vad hände med att ta tåget till fjällen?
Det gör jag varenda gång. Snabbt och smidigt. Kliver på kl 17 på lördag och vaknar upp i Åre för frukost på Ölkaféet innan laggen åker på lagom till öppning. Inför hemresan brukar det gå att åka fram till kl 15:30 typ.

Nu åker jag mest lågsäsongsveckor, men jag misstänker att det som behöver byggas ut är förvaringsmöjligheterna för ankommande och avresande.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Undrar för övrigt vad kostaden hade varit att bygga räls från Mora till Sälen jämfört med vad flygplatsen kostade.
Västerdalsbanan har (hade) sträckningen Borlänge - Malung -Sälen - särna.
Tyvärr revs rälsen upp från Malung och norrut -69.
Med tanke på att 30% av Sveriges liftkortsförsäljming sker i Sälenområdet så borde det ju vara vettigt att lägga tillbaka rälsen på den gamla banvallen…

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag har något minne av att jag läst att det fanns spår till Sälen som drogs upp på 70-talet, men banvallen finns kvar.
Sälen är nog tämligen bilburet av sin natur med tanke på hur utspritt det är.
Åka tåg till Åre och bo i byn är ju inget konstigt med tanke på de korta avstånden.
Men hade jag haft barn med till Sälen så hade jag nog velat ha bil för att ta mig mellan de olika platserna.

Edit: Hittar inte sidorna jag minns jag läst, men hittade detta

Bra synpunkt. Hög kapacitet och rimliga priser till Åre är ju ett givet behov. Sen borde ju Skistar satsa mer resurser och marknadsföring på tåg till Mora och busstransfer till Sälen. Vemdalsområdet är svårare med tåg.
Till Vemdalen går det hela vintern, sedan 8 år nattåg, från Stockholm, Malmö, till Röjan, 15 minuters transfer till backen!
Upp lördag kväll, hemresa söndag em. .I Stocklom kl 23 och i Malmö på måndag morogn. Det är Snälltåget som kör https://www.snalltaget.se/
Sök på Klövsjö och Vemdalsskalet.
Dessutom går Inlandbanan dagligen mellan Mora och Östersund. Hoppa av vid Röjan, buss hämtar upp.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Till Vemdalen går det hela vintern, sedan 8 år nattåg, från Stockholm, Malmö, till Röjan, 15 minuters transfer till backen!
Upp lördag kväll, hemresa söndag em. .I Stocklom kl 23 och i Malmö på måndag morogn. Det är Snälltåget som kör https://www.snalltaget.se/
Sök på Klövsjö och Vemdalsskalet.
Dessutom går Inlandbanan dagligen mellan Mora och Östersund. Hoppa av vid Röjan, buss hämtar upp.
Förlåt, men jag försökte hitta resor på deras hemsida till Vemdalen, Klövsjö etc. Antingen gör jag fel eller också är det något annat skumt. Men jag lyckades inte hitta någon vettig ToR-biljett överhuvudtaget. Många resor var att man åker upp med Snälltåget men sedan hem med andra bolag. Då är det 5- 6 byten! Gör det med en familj på fyra med tillhörande utrustning… Finns det något trick hur man ska söka?

MnO

Aktiv medlem
Förlåt, men jag försökte hitta resor på deras hemsida till Vemdalen, Klövsjö etc. Antingen gör jag fel eller också är det något annat skumt. Men jag lyckades inte hitta någon vettig ToR-biljett överhuvudtaget. Många resor var att man åker upp med Snälltåget men sedan hem med andra bolag. Då är det 5- 6 byten! Gör det med en familj på fyra med tillhörande utrustning… Finns det något trick hur man ska söka?
Jag fick inte heller till det, därav kommentaren ovan att det är svårare att åka tåg till Vemdalen. Men det kanske går, om man bara kommer på hur man gör.

fredw

Aktiv medlem
Det gör jag varenda gång. Snabbt och smidigt. Kliver på kl 17 på lördag och vaknar upp i Åre för frukost på Ölkaféet innan laggen åker på lagom till öppning. Inför hemresan brukar det gå att åka fram till kl 15:30 typ.
Funkar utmärkt även för Duved, denna lilla pärla! Tågpendlade dit under stora delar av min värnplikt för länge sedan, och nu finns ju även en liten knapplift från byn upp under vägen till de andra liftarna.
Dock en upplevelse med sovvagn - man rullar ett kvarts varv i sidled vid varje inbromsning (och de är många mellan Malmö och Duved...). Har blivit mer känslig för sådant med åren. Finns det inte tåg med sängarna i längsled?

pd

Aktiv medlem
Jag fick inte heller till det, därav kommentaren ovan att det är svårare att åka tåg till Vemdalen. Men det kanske går, om man bara kommer på hur man gör.

Smidigt blir det ju förstås bara de två dagar i veckan som Snälltåget kör tåg - vilket även är de vanligaste bytesdagarna. Onsdag norrut, torsdag söderöver, lördag åt norr och söndag söderut. Markeras med gult i deras bokningskalender.

Finns det inte tåg med sängarna i längsled?

Det gör det säkert. Och säkert tåg som har bättre upphängning och mjukare inbromsning också. Men de där vagnarna har väl varit med sen innan du gjorde lumpen.

Stortlopp

Aktiv medlem
Det tråkiga med tåg är att utbudet är så skralt att man får vara ute i väääldigt god tid för att få transport till ett vettigt pris (iaf om man vill åka bekvämt). Sedan kan man glömma Vemdalen om man åker ifrån Göteborg.

Jag klickade in mig på länken och skrev avsgångsstation, provade med Stockholm C och valde därefter Vemdalsskalet som som resmål. Klickde fram till februari och där har jag flera avgång som går till Vemdalsskalet.
www.snalltaget.se/destinationer/malmo-stockholm

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Närmaste tågstation till Vemdalsskalet är Röjan. Ca 2 mil bort.

Edit: Hjärnsläpp så här på morgonen. :sleep:

Senast ändrad:
Hej igen!
Snöbussen hämtar till alla ankomster och transfern går direkt till Skalet och Klövsjö.
Åker du till Åre så landar du mitt i byn, viket är toppen, men du måste ha ett mycket centralt boende om det inte ska kännas övermäktigt att traska uppför med väskor och skidor. Till Copperhill är det tex 8 km och Tegefjäll är 5 km bort. Till VM 8an är det två km

StefanAaroe

Aktiv medlem
Det tråkiga med tåg är att utbudet är så skralt att man får vara ute i väääldigt god tid för att få transport till ett vettigt pris (iaf om man vill åka bekvämt).
Jag klickade in mig på länken och skrev avsgångsstation, provade med Stockholm C och valde därefter Vemdalsskalet som som resmål. Klickde fram till februari och där har jag flera avgång som går till Vemdalsskalet.
www.snalltaget.se/destinationer/malmo-stockholm
Ah ok, jag kollade bara de datum som var aktuella för oss. Men det är klart att de har flest avgångar under högsäsong.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp