[Artikel] Slutstation Narvik

Redaktionen

Aktiv medlem
Narvik är ingen mysig fjällby med timrade stugor och nygräddade våfflor. Narvik är mer hardcore och järnmalm. Vid det europeiska järnvägsnätets norra slutstation hittar man skidsystemet med Skandinaviens högsta fallhöjd. Bra slutstation för skidsäson

Läs hela artikeln:

Najs artikel och kan bara hålla med Narvik är fantastiskt.

Ett åk som du glömmer att ta upp är från sittliften och rakt ner till vänster då kommer man in under åket från Mörkhola. Lite kort men ett kul uppvärmingsåk.

Själv fick jag nöja mig med att köra sydsidan då jag inte vågade ta Mörkhola själv och under tidspress (första gången jag var där uppe). Tanken var att jag skulle hinna bort till tredje toppen men som sagt tiden tog slut då jag skulle med tåget.

Men sydsidan är ett grymt fint åk det också och eftersom det var vår förhållanden och inte snöat på länge så hade sydsidan väldigt fin vårsnö som faktiskt var bättre än norrsidans hårda isigare före. Dessutom så var den inte alls speciellt uppåkt och jag hittade ospårat (även om det inte var speciellt djupt). Blev dock lite stressad över att jag inte visste var jag skulle svänga av till höger och skråa tillbaka. Dock slapp jag att gå men hade kunnat åka lite längre och skråa plattare.

Bra där!
Vet nu vart min nästa skidsemester ska gå!
Hoppas bara att jag kan övertala tanten oxå. ;)

Tack för en bra artikel.

shiiit...jag trodde knappast narvik va så bra...jag som bodde i gränsen kunde ju bara åkt över å testat! grymmt skrivet, hur kunde han komma ihåg allt i sån detalj??

Bra skrivet! Men man kanske ska lägga till att det sällan är bra med snö i Narvik, sittliften upp till toppen av Fagernesfjellet öppnar t.ex långt ut i mars och stora delar av skidsystemet ligger i skugga cirka lika länge. Men när vädret stämmer med snö och sol då är det så klart grymt fint att få liftburen skidåkning med så mkt fallhöjd. Passa er för stenar nedanför Mørkhola (skiers right), mitt vänsterben gick helt av vintern 2007....

Ang säsognen... Narvik har kort säsong våren kommer ca 1 månad tidigare än i Gränsen/Björkis men vinter månaderna är lika mörka... så vi pratar om Mars/April och i bästa fall halva Maj...

En sak till som är värd att tänka på är liftarnas öppet tider... vardagar så är det 13-17 och på helger så är det 11-17 (eller var det 10... tror det var 11)... Påsk veckan var i år helg och det var öppet som på helgerna..

Det är INTE en turistanläggning utan Narvikbonas efter jobbet berg.

ja, narvik är verkligen väl värt timmarna på tåget!!
vad som ni dock missat här grabbar är VEOLIAS TÅG SOM KÖR HELA VÄGEN både från malmö, göteborg och stockholm! (dessutom också billigare än sj)
åkte det förra sommaren och det är grym stämning på tåget! härliga människor och härligt gung i restaurangvagnen! ännu en gång, väl värt timmarna på tåget!!
vi ses i narvik i sommar.

Snödjup

Tillbaka
Topp