[Artikel] Snöläget inför påsk: Historiskt bra

Redaktionen

Aktiv medlem
Trysil-14-feb-750x380.jpg

Inför påsken rapporterar skidanläggningar i hela Sverige om fina förhållanden, från Vallåsen på Hallandsåsen till Riksgränsen i Norrbotten.

Läs hela artikeln:

Tilläggas ska väl kanske också att påsken är en högtid som flyttar på sig? Att säga "såhär bra snöförhållanden under påsk har vi inte haft på si och så många år" utan att nämna att påsken i år ligger näst intill så tidigt den kan ligga, känns lite märkligt. Det är ju en ganska så bidragande faktor liksom, att den ligger i slutet av mars istället för slutet av april!

Att snöläget är bra för att vara slutet av mars är dock något jag håller med om! :)

Förutom kittelfjäll. Historiskt dåligt med snö denna påsk. Kommer det inte mer i veckan ca 20-50 cm så bör de stänga rekord tidigt i år. Pisten morgon zoo saknar snö i vissa partier. Skogen är väl någorlunda men man får se upp med sten och kvistar.ser ut som sen april.Påsken ifjol som låg v16 var betydligt bättre med mer snö.

Ähum ... är det här "Native "? Dvs. köpt reportage, glömt att sätta på "Annons"? Över större delar av landet är det extremt dåligt med snö i förhållande till tidpunkten. Våren och värmen har kommit en månad för tidigt och vi bjudits på "aprilväder" i mars. I Sälen och Trysil där jag tillbringat Påskhelgen är det katastrofalt dåligt med snö och redan nu stora partier med barmark ... Att en köldknäpp i december/januari gjorde att de flesta anläggningar lagt en rejäl bas med konstsnö och kan leverera bra skidåkning trots att det är bart vid sidan är en annan sak. Men jorå ... det är ju kul att "snöläget" är bra i Skåne, Stockholm och Gränsen ... ;-)

Vad skidanläggningar rapporterar brukar skilja rätt så väsentligt från verkligheten. Troligen baseras rapporterna på subjektiva bedömningar av 1 m2 nypistad backe där konstsnölagret är som tjockast. Står sällan om barmark, sten och snömoshögar på närmare metern i rapporterna, så som det det var varit efter lunch

@Mountain_Man Kan inte prata för hela dalafjällen, men tycker att Romme hade ovanligt mycket snö för att vara påsk. Förra året var det stängt nu har jag för mig, men det har nog att göra med att påsken är ovanligt tidigt i år. Även Hammarbybacken har ovanligt mycket snö överlag och i riksgränsen kom det ungefär 30 cm i helgen. Så helt ute och cyklar är de inte, tycker jag.

Som sagt ... ovanligt mycket konstsnö i Vallåsen och Hammarbybacken som enligt uppgift har ett snötäcke på 30 cm i pisten och hade stäng förra året vid den här tiden, 28 mars ...

Men jag har gjort en snabb jämförelse mellan 15/16 och 14/15 på några orter. Först 15/16 och sedan (14/15) snödjupet anges natur/pist. Uppgifter från idag 28 mars eller i något fall någon dag tidigare.

Tandådalen/Hundfjället 50/40 (105/105)
Romme Alpin 0/80 (0/95)
Vallåsen 0/30 (0/0)
Hammarbybacken 0/30 (0/0)
Riksgränsen 170/170 (202/202)

Nu är det ju iofs. så att Påskdagen infaller någon gång mellan 22 mars och 25 april, så det är klart, jämför man snöläget 27 mars med 25 april så ...kanske i så fall rubriken skulle vara "Ovanligt tidig påsk i år gör att snöförhållanden är bra på många anläggningar".

Det var ett par ovanligt kalla veckor i januari. Då kunde man tillverka mycket snö. Snö som vi fortfarande åker på. Har ju varit väldigt dåligt med natursnö.

Tillbaka
Topp