[Artikel] Snöslöseri i Montafon

Redaktionen

Aktiv medlem
Med grannar som St Anton och Lech är det lätt att missa Montafondalen i västligaste Österrike. Men de som ändå hittar dit kan räkna med stadig snötillgång och galet bra skogsåkning.

Läs hela artikeln:

Låter billigt med 30€ i böter! Själv fick jag 70€ i bot för olovlig skidkörning. Ett gäng locals som inte respekterade en avspärrning i gargellen fick sina säsongskort indragna av polisen! I övrigt känner man igen sig, speciellt det där om att bli omsprungen av turmänniskorna med pinnsmala skidor som hånar en själv och ens bredlagg...

Var ändå värt 70 euro Martin! med tanke på att vi åkte i skogen i en hel vecka :-) Slår man ut det på alla åk så blir väl ett par euro/åk och var riktigt bra åk! sen är ju det mesta billigare i österrike jämfört med resten av alpländerna.

Dock skulle jag säga att Zillertal slår Montfondalen oavsett förhållande å där är polisen lite tröttare!

Guiden har ju rätt.
Som en guide jag känner väl sa en gång. Most people ski the mountain, but somebody spoil it. Vad han egentligen menar att spara ett berg åt flera åkare och att det kanske inte snöar på ett tag. Då är det ett djävla sätt att ruinera en bergssida för efterkommande människor.!!! Men det är ju tidens melodi skit i andra, tänk bara på dej själv.

Montafon blev jag ärligt talat lite besviken på. Skidförbud i varenda skog och för små system för de tillfällen det inte har snöat på länge. Till Montafon passar det att åka direkt efter snöfall i januari - februari när det klarnar upp. Stora ytor nära liftarna och ingen puderhets..... Men värdelöst att inte kunna åka i skogen när det snöar eller är dålig sikt!!!

Skogsåkningen i Golm är bland den bästa jag åkt, synd att ni bara var där en dag. Det kan vara lite krångligt att hitta dit men det finns områden som inte är Verboten, 1h åk som tar en ner till en transport och sedan tillbaka till basstationen.

Tillbaka
Topp