[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull

[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
Edit2: jag ska inte diskutera politik i ett skidforum.
Om nån tycker att jag gick till angrepp kontakta mig gärna på pm.
Om nån kommer med högerpopulistiska slogans kommer jag hålla emot, även i framtiden.

Senast redigerad av en moderator:
Jag säger att det är märkligt att vi har lagar som gör att vissa etniska grupper får ha vissa näringar och din tolkning är att jag är rasistisk?

Du säger att du inte skriver i egenskap av Moderator, ändå tycker du att du kan outa min identitet och min bakgrund?

Du borde lära dig att kontrollera dina känslor. Jag har inte kallat dig något av det du nämner; därför märkligt att ta ut detta agg på mig.

Som sagt; skärp dig.
Min slutsats av att du påstår att "Svenskar får ingen särbehandling i Sverige" var att du bara verkar tycka att det är dåligt att diskutera politik när det inte är åsikter som sammanfaller med dina egna, precis som jag skrev från början. Rent hyckleri.

Du har tidigare stått fram med full identitet på FR, att jag (och andra) kommer ihåg vem du är har ingenting med moderator-status att göra. Jag har inte outat dig för än du explicit sa åt mig att göra det (och då försökt att hålla det så anonymt som möjligt i kontexten att förklara varför jag tar otroligt illa upp när du börjar dra in svenskar och svenskhet i en diskussion som över huvud taget inte har med det att göra).

Gällande åsikters få vara eller inte så står det var person sin fulla rätt ha vilka åsikter de vill - men också vem som helst annars att ha andra åsikter. Jag har full rätt att både anse och uttrycka att jag anser att en åsikt är förkastlig. Att bli motsagd är inte att bli censurerad.

Det är inte komplicerat som jag ser det - en person har skrivit något jag tycker är ett jävla skit och jag sa att jag tycker det är ett jävla skit. Sen fick jag tillåtelse/en uppmaning från personen att skriva rakt ut (eller i PM) vem den var, så jag förklarade i betydligt större detalj varför jag tyckte det personen sa var skit - men samtidigt försökte jag hålla det så anonymt som det gick.

Min slutsats av att du påstår att "Svenskar får ingen särbehandling i Sverige" var att du bara verkar tycka att det är dåligt att diskutera politik när det inte är åsikter som sammanfaller med dina egna, precis som jag skrev från början. Rent hyckleri.

Du har tidigare stått fram med full identitet på FR, att jag (och andra) kommer ihåg vem du är har ingenting med moderator-status att göra. Jag har inte outat dig för än du explicit sa åt mig att göra det (och då försökt att hålla det så anonymt som möjligt i kontexten att förklara varför jag tar otroligt illa upp när du börjar dra in svenskar och svenskhet i en diskussion som över huvud taget inte har med det att göra).

Gällande åsikters få vara eller inte så står det var person sin fulla rätt ha vilka åsikter de vill - men också vem som helst annars att ha andra åsikter. Jag har full rätt att både anse och uttrycka att jag anser att en åsikt är förkastlig. Att bli motsagd är inte att bli censurerad.

Det är inte komplicerat som jag ser det - en person har skrivit något jag tycker är ett jävla skit och jag sa att jag tycker det är ett jävla skit. Sen fick jag tillåtelse/en uppmaning från personen att skriva rakt ut (eller i PM) vem den var, så jag förklarade i betydligt större detalj varför jag tyckte det personen sa var skit - men samtidigt försökte jag hålla det så anonymt som det gick.
Det hela började med att jag skrev att det är märkligt att vi har lagar kring vad vissa människor får göra för näring baserat på etnicitet.
Fick svar att ursprungsfolk har särskilda rättigheter. Jag frågade då vad svenskar har för särskilda rättigheter.

Eller är det enbart högerpopulistisk bullshit att svenskar är ursprungsfolk i Sverige? Men inte detsamma om samer?
Ingen upprördhet över det senare?

Kontentan är att det är bisarrt att enbart vissa får pyssla med vissa näringar baserat på etnicitet.
Om det gör mig till en hemsk högerextremist så får jag väl acceptera det i denna kafkaska tillvaro som denna tråd är. 👍

Så, för ordningens skull har jag begärt att avgå som moderator på forumet. Så slipper vi alla diskussioner om det i framtiden.

Det hela började med att jag skrev att det är märkligt att vi har lagar kring vad vissa människor får göra för näring baserat på etnicitet.
Fick svar att ursprungsfolk har särskilda rättigheter. Jag frågade då vad svenskar har för särskilda rättigheter.

Eller är det enbart högerpopulistisk bullshit att svenskar är ursprungsfolk i Sverige? Men inte detsamma om samer?
Ingen upprördhet över det senare?

Kontentan är att det är bisarrt att enbart vissa får pyssla med vissa näringar baserat på etnicitet.
Om det gör mig till en hemsk högerextremist så får jag väl acceptera det i denna kafkaska tillvaro som denna tråd är. 👍
Det stämmer inte;
Svenskar får ingen särbehandling i Sverige trots att svenskar är ursprungsbefolkning här.
Du påstår saker, närmare bestämt att svenskar i Sverige inte får någon särbehandling och att svenskar är ursprungsbefolkning. Att samer klassas som ursprungsbefolkning kommer sig av ett riksdagsbeslut:
Där det (bland annat) framgår att man måste vara minoritetsbefolkning för att få ursprungsbefolkningsklassning. Återigen, det här är en politisk fråga som över huvud taget inte är relevant för artikeln.

Jag tycker det finns mycket problematiskt med samers särställning i samhället, och om jag fick bestämma helt själv skulle väldigt mycket ändras på. Det är inte relevant för artikeln och om du vill diskutera såna saker rekommenderar jag att du startar en egen tråd för det.

Om du tycker det är kafkanskt när andra ger uttryck för att de tycker du har fel bör du nog gå och läsa lite Kafka. Jag kan rekommendera Förvandlingen till att börja med, det är en bra introduktion till hans stil.

Att samer klassas som ursprungsbefolkning kommer sig av ett riksdagsbeslut:
Där det (bland annat) framgår att man måste vara minoritetsbefolkning för att få ursprungsbefolkningsklassning.

Det står också "...svårdefinierat då folkvandringar, kolonisation och blandning av folkgrupper har skett under mycket lång tid. " vilket ligger helt i linje med vad han skrev (som så vitt jag förstod i inlägget avsåg begreppet "svenskar", inte samerna).

Nu är frågan om jag ska länka till Friggebo/Bildt i Rinkeby, men hittade istället en annan lämplig bild, ta bara åt sig den som känner sig manad! ;)

1694090395969.png

Det stämmer inte;

Du påstår saker, närmare bestämt att svenskar i Sverige inte får någon särbehandling och att svenskar är ursprungsbefolkning. Att samer klassas som ursprungsbefolkning kommer sig av ett riksdagsbeslut:
Där det (bland annat) framgår att man måste vara minoritetsbefolkning för att få ursprungsbefolkningsklassning. Återigen, det här är en politisk fråga som över huvud taget inte är relevant för artikeln.

Jag tycker det finns mycket problematiskt med samers särställning i samhället, och om jag fick bestämma helt själv skulle väldigt mycket ändras på. Det är inte relevant för artikeln och om du vill diskutera såna saker rekommenderar jag att du startar en egen tråd för det.

Om du tycker det är kafkanskt när andra ger uttryck för att de tycker du har fel bör du nog gå och läsa lite Kafka. Jag kan rekommendera Förvandlingen till att börja med, det är en bra introduktion till hans stil.
Jag har läst Kafka; det ingår trots allt i min kulturella kanon.

Det blir löjligt att låtsas som att STFs beslut att stänga fjällstugor och dra ned på service, inte har med rennäringen att göra: självklart har STF fått "vika sig" för de lokala samerna som har väldigt långtgående krav (Handöldalens sameby vill ju helst stänga Sylarnas fjällstation vilket hade varit katastrofalt ur ett topptursperspektiv).

Handöls-samerna tycks enbart se problem med turister och friluftsliv. Jämför med familjen Sarri i Keb-fjällen som levt i symbios med turism i över 100 år.

Ett tips till Handöls sameby:
Stugorna i ert viste i Tjallingen skulle vara optimal utgågångspunkt för toppturer i mäktiga Bunnerfjällen. Testa att dra nytta av turisterna och erbjud boende, skotertolkning, mat osv. (Ni kommer tjäna mer pengar på den här verksamheten än ni gör på renskötseln!)

för övrigt: är det för många vandrare/turister i fjällen? eller är det kanske för många renar? (återkommande vid Länsstyrelsens reninventeringar är att det är betydligt mer ren än vad samebyarna uppgett). Jämför gärna med norska fjäll som inte är söndertrampade av tam-ren...

Det står också "...svårdefinierat då folkvandringar, kolonisation och blandning av folkgrupper har skett under mycket lång tid. " vilket ligger helt i linje med vad han skrev (som så vitt jag förstod i inlägget avsåg begreppet "svenskar", inte samerna).

Nu är frågan om jag ska länka till Friggebo/Bildt i Rinkeby, men hittade istället en annan lämplig bild, ta bara åt sig den som känner sig manad! ;)

Visa bilaga 25795
Bra idé; We Shall Overcome är mer givande än bråk och tjafs. 😄

Vilka näringar är förbehållna svenskar?
Å när du skrev att svenskar inte särbehandlas menade du at det inte finns näringar som är förbehållna svenskar?

Mig veterligen är det normalt att det begränsas vilka som får utöva vissa yrke/ näring, tex genom certifikat/ utbildning etc. I renskötselns fall är det förbhållna de som tillhör en sameby.

Ang artikeln, stf har helt tappat det när de byggde ut sylarna/helags/blåhammaren till det det är idag. Det ledde till allt för mycket folk i fjället med stora problem pga detta. Gå triangeln och kolla vilka vägar det blev allt är söndertrampde. Bra att det blir mindre folk nu.

söndertrampade av tam-ren...
Jämförelsen med norge handlar väl mer om att det inte är söndertrampade av folk som går till stugor med restaurang o allt. Norska stugor är ju mestadels låsta, med mycket begränsat proviantförsäjlning

Å när du skrev att svenskar inte särbehandlas menade du at det inte finns näringar som är förbehållna svenskar?

Mig veterligen är det normalt att det begränsas vilka som får utöva vissa yrke/ näring, tex genom certifikat/ utbildning etc. I renskötselns fall är det förbhållna de som tillhör en sameby.
Enbart samer får vara driva rennäring. Vilka näringar får enbart svenskar göra?

Då vet du mycket väl att det inte påminner ett dugg om Kafka. Både du och jag får och har kritiserat varandra och staten. Ingen av oss är bortförda, fängslade eller kidnappade.
Det är en väldigt konstig tolkning av Kafka, men nu är vi väldigt mycket "off topic".

Tror inte det finns såna. Ärdet viktigt för dig att det finns näring som bara svenskar få bedriva? Är det det du sikta på med att svenskar inte särbehandlas? Få bedriva en näring som ingen annan får?
Vet inte heller om man kan ansluta sig en sameby, om man nu absolut måste blir renskötare.
Och är det viktigt med tanke på artikeln?

Tror inte det finns såna. Ärdet viktigt för dig att det finns näring som bara svenskar få bedriva? Är det det du sikta på med att svenskar inte särbehandlas? Få bedriva en näring som ingen annan får?
Vet inte heller om man kan ansluta sig en sameby, om man nu absolut måste blir renskötare.
Och är det viktigt med tanke på artikeln?
Vad pysslar du med? Jag började hela diskussionen med att skriva att det är konstigt att det finns näringar som enbart vissa etniciteter får ha.
Hur tolkar du det till att jag vill att sådant ska finnas?

Skärp dig.

Vad pysslar du med? Jag började hela diskussionen med att skriva att det är konstigt att det finns näringar som enbart vissa etniciteter får ha.
Hur tolkar du det till att jag vill att sådant ska finnas?

Skärp dig.
Nej.
Läs inlägg 28 igen. Där påstår du att svenskar inte särbehandlas i sverige.

Sen får jag rätta mig. Finns måga, många yrken/näringar där man måste vara svensk medborgare för att utöver de....

Förresten: enbart medlemmar av en sameby,enlig lagen
Ja, men enbart samer får gå med i en sameby. Därav får alltså enbart samer ägna sig åt rennäringen. Same är en etnicitet och rennäringen är alltså något som enbart en viss etnicitet får ägna sig åt.

Ja, men enbart samer får gå med i en sameby. Därav får alltså enbart samer ägna sig åt rennäringen. Same är en etnicitet och rennäringen är alltså något som enbart en viss etnicitet får ägna sig åt.
Fast det är väl inte den svenska staten som begränsar vilka som får ansluta sig en sameby?
Däremot är det staten som definiera mycket som bara svensk medborgare får göra. Därmed särbehandlar staten svenskar betydligt mer än samer, och inte som det står i inlägg 28. Förutom om ni har en annan definition vad svenskar är, oh inte att svenskar är svensk medborgare.... men dit vill jag helst inte gå.

Edit: för att förtydliga: jag tycker inte särbehandlingen av samer och samebyarnas maktställning är bara bra. Jag tycker det är bra att man skyddar en urbefolkning och minorität och dess kultur.
Det jag reagerade på här (kanske lite starkt) är inlägg 28, där det påstås att Svenskar inte får särbehandling i sverige". Vilket är retorik från högerpopulism, och det ska jag alltid hålla emot.

Nog med det från min sida. Skönt att det blir mindre folk i jämtlandsfjällen, ska ändå tälta.

Uppenbarligen kasta dynga på varandra på diverse nätforum. Jag tror det är bäst att @johan eller någon annan moderator låser den här tråden innan den ballar ur mer än den redan gjort.

.

Fast det är väl inte den svenska staten som begränsa vilka som få ansluta sig en sameby?
Däremot är det staten som definiera mycket som bara svensk medborgare får göra. Därmed särbehandlar staten svenskar betydligt mer än samer, och inte som det står i inlägg 28. Förutom om ni har en annan definition vad svenskar är, oh inte att svenskar är svensk medborgare.... men dit vill jag helst inte gå.

Nej precis, samebyarna är själva fria att bestämma vilka som får gå med i samebyn men det är alltså ett krav att man är same. Det verkar finnas två kriterier för att vara same och de är att man ska vilja vara same och att samiska talades i hemmet när man växte upp.

Gällande resten av ditt inlägg så vill jag betona att det inte var jag som skrev inlägg 28 och att jag inte håller med om det som står i inlägg 28, i alla fall inte som det är formulerat. I mitt tycke är [svenska] samer svenskar eftersom jag förmodar att alla som verkar inom renskötseln i Sverige är svenska medborgare. Förutom att vara svenskar är de ju dessutom samer.

Det finns en hel del jobb/näringar som är förbehållna de med svenskt medborgarskap, bland annat en del jobb där säkerhetsklassning krävs vilket innebär att inlägg 28 inte riktigt är korrekt. Jag förmodar dock att Nyslipadekanter syftar på människor med svensk etnicitet, och då skulle jag tro att inlägget stämmer.

Ja vem är same egentligen? Och vem är svensk? För några år sedan blev det lite rabalder efter att Björn Söder uttalat sig om saken.
Det här var ett svar.

Uppenbarligen kasta dynga på varandra på diverse nätforum. Jag tror det är bäst att @johan eller någon annan moderator låser den här tråden innan den ballar ur mer än den redan gjort.
Jag läste Flashback tråden i samma ämne.. herregud! Massivt, öppet hat mot samer, turister och stockholmare.

Enligt min mening är diskussionerna här väldigt sansade och givande (även om vissa väljer att fultolka inlägg)

Nej precis, samebyarna är själva fria att bestämma vilka som får gå med i samebyn men det är alltså ett krav att man är same. Det verkar finnas två kriterier för att vara same och de är att man ska vilja vara same och att samiska talades i hemmet när man växte upp.

Gällande resten av ditt inlägg så vill jag betona att det inte var jag som skrev inlägg 28 och att jag inte håller med om det som står i inlägg 28, i alla fall inte som det är formulerat. I mitt tycke är [svenska] samer svenskar eftersom jag förmodar att alla som verkar inom renskötseln i Sverige är svenska medborgare. Förutom att vara svenskar är de ju dessutom samer.

Det finns en hel del jobb/näringar som är förbehållna de med svenskt medborgarskap, bland annat en del jobb där säkerhetsklassning krävs vilket innebär att inlägg 28 inte riktigt är korrekt. Jag förmodar dock att Nyslipadekanter syftar på människor med svensk etnicitet, och då skulle jag tro att inlägget stämmer.
Fattar vad du menar. Och att samebyn hållas lite gran stängt är förståeligt, men kanske också ett problem. Men man kan också gifta in sig, om nu nån vill blir renskötare.... Att prata om etnicitet är dock alltigt rätt svårt eftersom begreppet/ definitionen är suddigt...

Enligt msb/wikipedia:
Etnicitet är ett föränderligt och mångtydigt begrepp som betyder olika saker för olika individer vid olika tidpunkter i historien. I modern forskning anses etnicitet inte vara något som människor ärver eller bär med sig, utan etniciteten skapas och konstrueras i olika kontexter och situationer.

Sen vill jag påstår att det finns en hel hög med jobb som är förbehållna de som är "svensk (läs lång o blond)", beroende på arbetsgivarens åsikter. Men det är ett påstående som jag inte kan bevisa, så häng inte upp er på det....

Ja det vore synd om denna fråga inte skulle gå att diskutera här på FR. Ämnet ligger dessutom nära till hands utifrån det som beskrivs i artikeln och en massa annat som gäller fjällturism. Tycker nog att jag har fått läsa en del givande synpunkter här.

I just artikelns fråga bör man kanske inse att STF inte är nån sorts statlig instans och inte behöver representera nån medelsvensson. Om STF vill värna rennäringen så står det dem fritt antar jag.

Ja det vore synd om denna fråga inte skulle gå att diskutera här på FR. Ämnet ligger dessutom nära till hands utifrån det som beskrivs i artikeln och en massa annat som gäller fjällturism. Tycker nog att jag har fått läsa en del givande synpunkter här.

I just artikelns fråga bör man kanske inse att STF inte är nån sorts statlig instans och inte behöver representera nån medelsvensson. Om STF vill värna rennäringen så står det dem fritt antar jag.
Hade varit skönt om STF värnade naturen/miljön. Då hade de kanske insett att de jättestationerna (tex sylarna) inte är hållbara och mängden människor de drar skadar fjället...

Sen vill jag påstår att det finns en hel hög med jobb som är förbehållna de som är "svensk (läs lång o blond)", beroende på arbetsgivarens åsikter. Men det är ett påstående som jag inte kan bevisa, så häng inte upp er på det....
Nej, häng inte upp er på det, säger du.
Är du ute efter att skapa konflikter genom generella påståenden utan belägg, eller vad är ditt syfte?
Du har nu mer än en gång skrivit den här typen av påståenden.
Har du egna erfarenheter och belägg av att det är så? Fram med dem i så fall.
Jag har under min karriär arbetat i ett antal olika företag, både i Sverige och internationellt, och har aldrig sett det du påstår. Det har alltid varit personers kompetens som har avgjort vilka jobb man får. Så har det också varit för alla personer som jag har rekryterat, att använda sådana urvalskriterier som du påstår finns vore direkt kontraproduktivt förutom att det är olagligt.

Du skrev tidigare i den här tråden att en del som skrivit inlägg här anser att inte alla som är svenska medborgare är svenskar. Ingen vad jag kan se har påstått något sådant. Varför skriver du då så?

Ja, @fati , jag känner inte dig och vet inte vem du är, men det intryck som du ger mig är att du verkar vilja skapa konflikter och motsättningar. Hoppas att jag har fel.

Senast ändrad:
Hade varit skönt om STF värnade naturen/miljön. Då hade de kanske insett att de jättestationerna (tex sylarna) inte är hållbara och mängden människor de drar skadar fjället...
På vilket sätt är de inte hållbara och i förhållande till vadå? Hur skadas fjället och vilken besöksmängd vore i sådant fall lämplig? Att något inte är hållbart och eller/skadas kan ju vem som helst påstå, låter väldigt godtyckligt. Handlar i slutändan om hur mycket slitage en vill tillåta och hur det skall vägas mot andra intressen.

Jag tycker det är synd att restaurangerna stängs ner men förstår att det var det "enklaste" de kunde avvara men samtidigt bibehålla sin verksamhet. Att dra ner på bäddar tycker jag var fel, det i kombination med stängning av restaurangen kommer sannolikt dessutom göra området mer otillgängligt och dyrare, men det var väl å andra sidan syftet.
Jag tror att stängning av restaurangerna hade räckt gott och väl för att dra ner besöksantalet större delen av vinter- och sommarsäsong (fastän det inte verkar ha ökat speciellt mycket alls sedan 80-talet) genom konsekvensen att mindre vana friluftsmänniskor eller mer bekväma personer kommer avstå från att resa till Jämtlandstriangeln.

Senast ändrad:
STF ska värna sina 228,000 medlemmars intressen

Ingår då att stänga ned fjällstugor och dra med på service?
Eller STF ”vikt ner sig” för utpressning från rennäringen?

STF ska värna sina 228,000 medlemmars intressen

Ingår då att stänga ned fjällstugor och dra med på service?
Eller STF ”vikt ner sig” för utpressning från rennäringen?
Får troligen ses utifrån förutsättningarna att om så ej hade skett hade risken att inte ha några stugor/stationer alls i området varit överhängande.

Precis! Stäng fjällen för alla jäkla turister som kommer dit bara för att det finns service på hög nivå men håll fjällen öppna för alla riktiga fjällvandrare (för de är ju egentligen inte ens turister!!!)😉

Du skrev tidigare i den här tråden att en del som skrivit inlägg här anser att inte alla som är svenska medborgare är svenskar
var nånstans? Jag skrev att förutom om.... inget mer.
Du har nu mer än en gång skrivit den här typen av påståenden.
Var nånstans? Bara på ett ställe där.jag skrev att det är ett påstående, ett intryck som jag själv har.

Kritik är bra. Men håll dig till verkligheten.

Tillbaka
Topp