[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull

[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull

Nu börjar STF riva Blåhammaren​

Östersundsposten 23 januari 2024 09:16
Grävmaskiner är på väg upp mot STF:s fjällstation Blåhammaren. Ena flygeln innehållandes tolv gästrum ska rivas inför säsongsöppning.

Sorgligt hur utvecklingen går. Väldans tur att Storulvån står på STF ägd mark.
Sen vet jag inte hur sugen jag är på att besöka den. Medlemskapet förnyades inte detta år.

Nu börjar STF riva Blåhammaren​

Östersundsposten 23 januari 2024 09:16
Grävmaskiner är på väg upp mot STF:s fjällstation Blåhammaren. Ena flygeln innehållandes tolv gästrum ska rivas inför säsongsöppning.
Så svårt efterblivet att man storknar.
Sen kommer någon komma på att det var fel om några år så ska det utredas hur man bygger upp flygeln igen.
🫠

Ha ha ha! Har läst många inlägg i denna tråd och förvånas. Hur kan det komma sig att så många så långt borta med så lite kunskap gråter så mycket över detta.
Jag bor i Jämtland. Detta är en ickefråga här. De e bara sörlänningar som är upprörd över detta. Ha ha ha!😂

Har många tältnätter och skiddagar i mitt liv. Vill jag till fjälls, tar jag med ett tält å går eller på vintern åker skidor eller kör skoter.

Prata med samerna istället för och gnälla.

Ha ha ha! Har läst många inlägg i denna tråd och förvånas. Hur kan det komma sig att så många så långt borta med så lite kunskap gråter så mycket över detta.
Jag bor i Jämtland. Detta är en ickefråga här. De e bara sörlänningar som är upprörd över detta. Ha ha ha!😂

Har många tältnätter och skiddagar i mitt liv. Vill jag till fjälls, tar jag med ett tält å går eller på vintern åker skidor eller kör skoter.

Absolut, det funkar för dig att vara utan service på fjället då måste det funka för alla. 🤔

Jodå det funkar fint för mig med att bli ännu mer ensam på fjället även om jag gillade att käka lunch på Blåhammaren. MEN för alla dem som inte är mer eller mindre bofasta, äldre, barnfamiljer nybörjare på fjällvandring m.m blir det svårt. Att motverka att folk kommer ut i naturen är tvärs emot vad som folkhälsan behöver, och vad besöksnäringen och alla företag som lever på besökare behöver.

Mycket synd att fjällen görs mindre tillgänglig för folket, dessa utbyggda stugor är ett mycket bra sätt att säkra fjället och göra det tillgängligt för folk som inte har samma ork.

Att vandra mil med tält och mat på ryggen för att komma in på fjället är inte möjligt för alla

Nu kommer det ju vara fortsatt möjligt att vandra med lätt packning. Ska ju finnas mat att köpa på stationerna osv.
Så jag tycker det är bra att blåhammaren och sylarna blir mer fjällstation istf hotell igen. Att gåsen stängs är mycket tråkigt dock. Fint stuga,framförallt på vintern.
Att man kan vandra med tält är alla medvetna om, konstigt inlägg...

Tillbaka
Topp