[Artikel] Test: Dynafit Beast 16

Redaktionen

Aktiv medlem
Hög åkprestanda men omotiverat högt pris. Freeride gav sig ut och testade Dynafits nya bindning Beast 16.

Läs hela artikeln:

mangeD

Ny medlem
Hur bred är hålbilden på beast 16? Någon som vet?
Det är något jag undrar över med tanke på att alla andra dynafitbindningar har en väldigt smal hålbild, vilket inte är någon höjdare till bredare skidor med tanke på sämre vridstyvhet.
Men jag antar och hoppas att den är bredare på beast 16?

Nojlas

Aktiv medlem
mangeD: Hålbilden på beast 16 är 43mm bred - bredare än vanliga dynafit-bindningar.

Skantz

Aktiv medlem
Bra Skrivet Niklas.

Men här är det fel angående Bläcket det så kallade Powerinserts.

"Problem kan dock uppstå för den som tänker köra både Beast 16 och en annan tech-bindning med samma pjäxa. Man kommer då tvingas plocka fram en skruvmejsel och byta plattan som sitter fast med tre skruvar. "

Detta är dock inte helt korrekt. När du bytt bläcket, det nya med tre skruvar. MED DET NYA BLÄCKET PASSAR DEN SÅKLART TILL ALLA MARKNADENS TECH OCH TLT BINDNINGAR. Dynafits friåkningspjäxor kommer orginal med nya bläcket och annars följer den med till bindningen.
Alendningen till det förstäckta bläcket är att det gamla på pappret inte klarar mer än DIN 12! För att maximera kraftöverföringen.

over and out

kebacken

Medlem
"Från topptursläge går det alltså att komma i skidläge riktigt kvickt, bara släng upp hälhöjaren med staven och lägg tådelen i åkläge genom att vika över låsarmen i tådelen."
Det här har ju pushats från Salomons håll också. Men vilken verklig fördel är det? Man lär väl av med skidan för att ta av stighudarna i alla fall?

Glisseur

Aktiv medlem
Kebacken: När du har dialat in tekniken med att ta av hudarna utan att kliva ur skidorna är det en jäkla fördel på berget. Dels går det fortare eftersom du slipper ett moment i övergångsfasen. Men du slipper också situationer som att sjunka ner till midjan i djupsnö och/eller skare, vilket både kan vara jäkligt skönt och energisparande. Du överlever utan den möjligheten, men om den finns är det knappast någon nackdel.

kebacken

Medlem
Ok Glisseur. Visste inte att oflk var så talangfulla :) För mig låter det lika sannolikt som att en apa kan koda en nyversion av Spotify på kortare tid än en evighet. :)
Skulle vara intressant å veta lite mer exakt hur det här går till...

Skantz

Aktiv medlem
Angående bredden på skruvhålen. (hålbilden)
På de äldre å de andra är det snarare anläggningsytan mellan skida och bindning som gör skillnaden än bredden på skruvhålen. Man kan inte flytta ut skruvhålen för långt heller då matrialen i skorna oftast bara håller för bindningsmontage den det är tänkt!

Här kommer lite mått över anläggningsytorna på de olika bindningarna.
De äldre modellerna:
Vertical ST 56 mm (skruvhålen är då 30mm)
Vertical FT 67 mm (utan Powerplate 55 mm) Dessa brukar fungerar upp till 130 mm breda skidor beroende på materialet i skidorna! K2 med flera hade problem men det var under säsongen 2009 tror jag. Idag inga problem.

Dagens modeller:
Low tech Race 112gram och Speed Superligt 185gram: Båda dessa har 55 mm så de är lämpliga på skidor upp till runt 100mm utan att bekymra sig över sämre vridstyvhet.
Speed Radical (klassiker utan skistopper): 60 mm. Lämpliga för skidor upp till ca 115 mm
Radical ST 66 mm
Radical FT 75 mm (hålbilden är 30mm)
Beast 16 75 mm (hålbilden 30mm i de bakre och 43mm i de främre)

Torma

Ny medlem
Kul att en produkt som kostar så mycket och är så liten ger en både handsvett och salivökning. Bra artikel.
Kebacken: Det är klart du skall öva på tekninken med att dra hudarna, jag har haft användning av detta - men i praktiken -stressa inte ihjäl dig.Har bara sett nån (oftast smala/lätt-lätta skidor) som per rutin drar hudarna med skidorna på sig.
Och om du inte åker i 2 m puder som Glisseur gör på sina resor så är risken för drunkning ganska minimal :)

Glisseur

Aktiv medlem
Kebacken:

Torma: Jag har sett folk med 125 mm-skidor och Guardians/Dukes dra av hudarna med skidorna på utan problem. Och gjort det själv (med total brist på stil och finess kan man väl lägga till). Men drunkning? Ingen risk på min senaste tripp... :/

mangeD

Ny medlem
Hasse_Lindborg: Du har så rätt, jag som var dåligt uppdaterad!
Men tung säger du? Låter ju inte så trevligt med tanke på att Dynafits stora fördel och något man skyltar med är att det är lätta och smidiga grejer. Det är ju den stora anledningen till att jag skulle köpa Dynafit istället för tex. Salomon guardian.

Glisseur

Aktiv medlem
mangeD: Tyngre än en "vanlig" Dynafit men ändå betydligt lättare än Duke, Tracker/Guardian eller Adrenalin, och det är mot sådana bindningar du ska jämföra den. Plus med ett betydligt bättre gåläge.

mangeD

Ny medlem
Glisseur: Jo, det är helt sant att den ska jämföras med bindningar som Duke och Guardian.
Fick först bara känslan av att Hasse menade tung som i rejält tung, liknande dessa bindningar men det är förmodligen en redig missuppfattning!
Annars tycker jag att Beast 16 ser riktigt spännande ut! Nya intressanta detaljer och lösningar. Ska bli kul att läsa/höra mer om den framöver! Jag kanske blir en ägare av ett par i framtiden;)

greggan

Medlem
Suktar efter dessa men om jag nu råkar komma över ett par ska jag då välja 120 eller 135 stoppers till ett par 125 lagg?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp