[Artikel] (Troligen) Alpernas 8 brantaste skidbackar

Redaktionen

Aktiv medlem
Legendary-Hahnenkamm-Race--Kitzbuhel-Tourismus-1000x707.jpg

Vilka är egentligen Alpernas brantaste skidbackar? Freeride listar några av världens mest sluttande nedfarter.

Läs hela artikeln:

Betyder detta att Chockens 46 grader, tidigare 47 grader, är Europas brantaste backe?

Antagligen svårt att få fram uppgifter om men det hade varit intressant att få med längden på det brantaste partiet och även backens profil i övrigt. Exempelvis så är väl utmaningen med Harakiri inte dess 78% utan att det är en riktigt lång brant. Tappar man det så är det en läng väg ner innan det tar stopp.

Branta siffror i artikeln. Får mig att tänka på gången UCPA-guiden kastade ut oss "färskingar" i La Face i Val-d'isère som uppvärmning på morgonen .. varma blev vi.

Betyder detta att Chockens 46 grader, tidigare 47 grader, är Europas brantaste backe?
Idre Fjäll marknadsför den som Nordens brantaste backe, men den borde ju rimligtvis hamna på delad första plats med Manni Pranger (dryga 45 grader, enligt vissa källor 46 grader)...

Idre Fjäll marknadsför den som Nordens brantaste backe, men den borde ju rimligtvis hamna på delad första plats med Manni Pranger (dryga 45 grader, enligt vissa källor 46 grader)...
När jag var tonåring specades den som 48 grader tom i första delen. När det är fast och fint underlag skulle det nog kunna stämma. Jag har åkt den nån gång då den var stenhård och hade en markerad kant. Lite som att droppa in i en skateboardramp. Är det varmare på våren så underlaget är mjukt brukar starten kunna rundas av lite. Det är faktiskt imponerande hur pass lång den också är. Riktigt bra åkning när det är fast underlag

När jag var tonåring specades den som 48 grader tom i första delen. När det är fast och fint underlag skulle det nog kunna stämma. Jag har åkt den nån gång då den var stenhård och hade en markerad kant. Lite som att droppa in i en skateboardramp. Är det varmare på våren så underlaget är mjukt brukar starten kunna rundas av lite. Det är faktiskt imponerande hur pass lång den också är. Riktigt bra åkning när det är fast underlag
Det var ett par år efter millenieskiftet som Chocken i Idre blev mindre brant där i starten, här är hela artikeln om Väggen (och Chocken)

"Chocken lutar 46 grader, det vill säga en grad mer än Väggen. Men fram tills 2002 var lutningen ännu brantare och mätte hela 48 grader högst upp. Men anläggningen var tvungna att spränga bort det brantaste partiet efter att flera otäcka olyckor skett i backen. 2000 drabbades Idre av en dödsolycka när en skidåkare föll i Chocken och drog med sig en sten i fallet som i sin tur träffade huvudet med dödlig kraft och året efter tumlade en pistmaskin nedför backen då vajern som den vinschades upp med brast."
06032019-dsc08497.jpeg

Där finns ju potential till en fin intervju med Idre Fjäll och en utmärkelse om Europas brantaste backe. Någon gång måste de claima det! Kanske är freeride som skapar priset? :)

Branta siffror i artikeln. Får mig att tänka på gången UCPA-guiden kastade ut oss "färskingar" i La Face i Val-d'isère som uppvärmning på morgonen .. varma blev vi.
...och ännu "roligare" när man bor nere i byn och ska ta la Face som sista åket på dagen med alla snöhögar med tungsnö som låren inte gillade - och med alla andra trötta människor som åkte fram och tillbaka tvärs över backen och aldrig verkade komma neråt.
Le Mur är ju bara 55% men den är ju klart brantare än så i början och har oftast höga ispucklar - tillräckligt för att guiden skulle ta liften ner :) Men den är ju bred och planar snabbt ut så totalt blir den ju inte så brant. Ännu mindre brant totalt är puckeln på Mont Fort (uppför på slutet till liften...) men en puckel på 3000 meters höjd har ju sina utmaningar.

Tillbaka
Topp