Redaktionen
Aktiv medlem
[Artikel] (Troligen) Alpernas 8 brantaste skidbackar
Vilka är egentligen Alpernas brantaste skidbackar? Freeride listar några av världens mest sluttande nedfarter.
Läs hela artikeln:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Idre Fjäll marknadsför den som Nordens brantaste backe, men den borde ju rimligtvis hamna på delad första plats med Manni Pranger (dryga 45 grader, enligt vissa källor 46 grader)...Betyder detta att Chockens 46 grader, tidigare 47 grader, är Europas brantaste backe?
När jag var tonåring specades den som 48 grader tom i första delen. När det är fast och fint underlag skulle det nog kunna stämma. Jag har åkt den nån gång då den var stenhård och hade en markerad kant. Lite som att droppa in i en skateboardramp. Är det varmare på våren så underlaget är mjukt brukar starten kunna rundas av lite. Det är faktiskt imponerande hur pass lång den också är. Riktigt bra åkning när det är fast underlagIdre Fjäll marknadsför den som Nordens brantaste backe, men den borde ju rimligtvis hamna på delad första plats med Manni Pranger (dryga 45 grader, enligt vissa källor 46 grader)...
Det var ett par år efter millenieskiftet som Chocken i Idre blev mindre brant där i starten, här är hela artikeln om Väggen (och Chocken)När jag var tonåring specades den som 48 grader tom i första delen. När det är fast och fint underlag skulle det nog kunna stämma. Jag har åkt den nån gång då den var stenhård och hade en markerad kant. Lite som att droppa in i en skateboardramp. Är det varmare på våren så underlaget är mjukt brukar starten kunna rundas av lite. Det är faktiskt imponerande hur pass lång den också är. Riktigt bra åkning när det är fast underlag
Det måste vara 60%.Är inte Lundsrappet i Åre 60 grader?
Kanske inte räknas då det bara är ett parti?
Där finns ju potential till en fin intervju med Idre Fjäll och en utmärkelse om Europas brantaste backe. Någon gång måste de claima det! Kanske är freeride som skapar priset?Idre Fjäll marknadsför den som Nordens brantaste backe, men den borde ju rimligtvis hamna på delad första plats med Manni Pranger (dryga 45 grader, enligt vissa källor 46 grader)...
...och ännu "roligare" när man bor nere i byn och ska ta la Face som sista åket på dagen med alla snöhögar med tungsnö som låren inte gillade - och med alla andra trötta människor som åkte fram och tillbaka tvärs över backen och aldrig verkade komma neråt.Branta siffror i artikeln. Får mig att tänka på gången UCPA-guiden kastade ut oss "färskingar" i La Face i Val-d'isère som uppvärmning på morgonen .. varma blev vi.
Ja det hade varit något =) Nu är artikeln uppdaterad till 80 stigningsprocent istället. Bra att du sa till.Ja, inte lätt det där... Langer Zug anges i artikeln vara 80 *grader*...
Lauberhorn är också felJa det hade varit något =) Nu är artikeln uppdaterad till 80 stigningsprocent istället. Bra att du sa till.
Tack för tipset! Nu står det 87 procent istället för grader i artikelnLauberhorn är också fel, "...41 grader där det lutar som mest vilket i stigningsprocent motsvarar nästan 87 grader."