[Artikel] Val d'Isère: En episk skidvecka med franska Friluftsfrämjandet

Redaktionen

Aktiv medlem
a-couloir-3500-hillergren-1000x577.jpg

Går det att försäkra sig om en episk skidvecka? Tja … det beror så klart på vad vi lägger i begreppet. Men ja, om vi med episk skidvecka menar mycket snö, många höjdmeter och vidunderliga vyer, och lite god mat i goda vänners sällskap.

Läs hela artikeln:

Det där om ålderskategorierna undrar jag om det blev helt rätt, möjligen har man ändrat på senare år.

Innan jag föll för 55-års strecket så åkte jag ofta offpiste-grupp med UCPA.
Då var det tvärtom att man kunde åka med UCPA vanlig grupp upp till 45 men för off-piste åkare så gjorde man ett undantag upp till 55 eftersom offpiste ofta är erfarna åkare.

Och kollar man på UCPA svenska hemsida så står det 18-55 år för offpiste nivå 2-3 medans nivå 1 är 18-45 år.

Det där om ålderskategorierna undrar jag om det blev helt rätt, möjligen har man ändrat på senare år.

Innan jag föll för 55-års strecket så åkte jag ofta offpiste-grupp med UCPA.
Då var det tvärtom att man kunde åka med UCPA vanlig grupp upp till 45 men för off-piste åkare så gjorde man ett undantag upp till 55 eftersom offpiste ofta är erfarna åkare.

Och kollar man på UCPA svenska hemsida så står det 18-55 år för offpiste nivå 2-3 medans nivå 1 är 18-45 år.
Nu undrar jag om du läste rätt.:) Det står i texten, som handlar om offpist, att: "Åldersgräns är 18–55 år (dock max 45 år för pist), men sedan några år finns också seniorveckor (56–65 år)." Det är ju samma åldersspann som du själv skriver. Men du har dock helt rätt i att det är 18–45 för nivå 1 offpist. Men denna nivå är ny och jag har aldrig sett tidigare under mina tio år med UCPA i Val d'Isère.

När jag började åka med UCPA var officiella maxgränsen 45 år för offpist. Vänner till mig som fallit för 55-årsgränsen har tidigare fått dispens, men nu har huvudkontoret i Paris blivit benhårda och när jag checkade in på centret i Val d'Isère förra veckan fick jag visa pass för första gången. Den som ljugit om sin ålder avvisas då från centret och får hitta eget boende.

Jag förstår UCPA. Organisationen startades för att franska ungdomar ska komma ut i friska luften, precis som Friluftsfrämjandet. Sedan pandemin har fransmännen hittat tillbaka till UCPA. Förra året var beläggningen 97 procent över hela säsongen. I år var vi sju offpistgrupper. Tidigare år har vi varit max tre. När det nu börjat bli huggsexa om de åtråvärda platserna bör de ju primärt gå till franska ungdomar snarare än svenska 55+. Men visst, jag kryper själv närmare 55 så smått, och visst kommer jag att sakna det prisvärda upplägget. Förra veckan var verkligen episk.:giggle:

Bilagor

• 2025-01-28 E Fornet.webp
    2025-01-28 E Fornet.webp
    815.4 KB · Besök: 84
  • 2025-01-28 J Fornet.webp
    2025-01-28 J Fornet.webp
    590.6 KB · Besök: 88
  • 2025-01-29 B Fornet.webp
    2025-01-29 B Fornet.webp
    288.3 KB · Besök: 84
Tillbaka
Topp