Vad roligt att denna guide är uppdaterad! Jag tittar på ett par Salomon QST 99 och har varit i valet och kvalet mellan 175 och 181 långa. Är 177 cm lång och väger 77 kg. Då tänker jag att 181 vore rätt val, inte sant?
Kul fråga eftersom jag hade exakt samma frågeställning själv (QST 99 i 174 eller 181 cm)!
Jag är bara något längre och tyngre än du, så det är helt jämförbart.
Jag köpte mina skidor i somras och har åkt en vecka på dem. Åker annars på K2 pistskidor längd 170cm (= 172 cm i andra fabrikat).
Jag ställde också frågan här på forumet (var själv inne på 174cm), men fick rådet av erfarna allmountain-åkare att gå upp i längd eftersom de flyter bättre och är stabilare. Så jag valde 181 cm och det blev helt rätt.
När jag jämför med mina pistskidor så har QST 99:orna trots att de är en dm längre pga tip/tail rocker en klart kortare skärlinje, så i en hård pist känns de snarare kortare, men i mjuk snö så använder du ju hela längden.
OBS!
QST 99 utgick förra säsongen och tillverkas inte mer (men de finns nog fortfarande att köpa). Efterföljaren heter QST 98 och är enligt blisterreview.com en annorlunda skida, mjukare, mer tapered, djupare rocker profil, mer lekfull och mindre stabil.
Nu vet jag inte vilken sorts åkning du är ute efter, men för mig skulle inte QST 98 passa (tror jag).
Vill du kunna brassa på i pisten också, så köp QST 99 (181 cm).
Jag köpte mina i juni på glisshop.com till kanonpris, de fanns även hos sportconrad.de.
Lycka till med ditt köp!