[Artikel] Vatnahalsen: Till Nordens St Moritz kommer du bara med tåg

Redaktionen

Aktiv medlem
33B5450-750x380.jpg

Rikard Andreasson och Fredrik Schenholm följde rälsen till Norge och hittade Vatnahalsen. De fann en skönt sömnig och snöig toppturspärla söder om Sognefjorden som du bara når med tåg.

Läs hela artikeln:

kappakomplett

Aktiv medlem
Det är säkert fint, men vad har det med ST MORITZ att göra? Eller var det ett skämt i rubriken?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Nej, inget skämt! Vatnahalsen var exklusivt under mellankrigstiden och lockade fint fölk, och så kunde man ta ta tåget direkt från Bergen och Oslo. Då kom smeknamnet "Nordens St Moritz".

NickH

Medlem
Trevlig läsning och bra initiativ. Blir ju själv sugen på att testa.

Men hur är det med mattillgången? Jag misstänker att det inte finns någon affär och för oss som inte har spons på resan känns det som en dyr historia att käka enbart på hotellet. Derssutom gör jag och säkert många med mig av med rätt många kalorier när det knallas, så hur löses matfrågan utan att det kostar som ett mindre lands statsskuld.
Tack för trevlig läsning (och fina bilder, Fredrik).

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd

@NickH Har uppdaterat faktarutan nu med lite priser. Adderar man 470 kr per dag på hotellpriset så får man paket med alla måltider, då är det 1270 NOK per natt i dubbelrum, kostnaden är per person. Tyvärr inga affärer i närheten.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp