Jag har inte varit i Aspen, men i Breckenride, Keystone, A basin och lite i Vail, Colorado nu vintern 15/16. Vill du åka bra offpist så kan jag rekommendera Vail! Har gjort min livs pow åk hittills där! Men en säsong i Vail kan bli rätt dyrt med tanke på att Vail är mer ett ställe dit de rika turisterna drar och åker, så priserna i butiker och restauranger är då lite högre.
Boendefrågan brukar vara rätt svår eftersom (iaf i vårt fall) folk ville bara hyra ut 6 månader eller längre. Vi hittade tillslut ett boende 2 veckor innan vi åkte som var lite dyrare än tänkt, men helt klart värt ändå. Tips där är att skicka ut intresse till så många du kan om att du vill hyra. Även som det står "1 year lease" osv. De kan nappa på det ändå. Craigslist är ett bra ställe at börja leta boende.
Vi hade ingen bil heller, men vi bodde i "summit county" som erbjuder gratis busstransport för alla inom countyn. Kan vara värt att kolla upp vad som gäller i Aspen undertiden du letar boende. Vi bodde 30 min från Breck t.ex. så vi tog bussen varje dag till backen. Om det blir så att du hittar boende långt bort och det inte finns några bussar så att du måste skaffa bil, så måste du se till att skaffa ett tillfälligt körkort i USA också. Typ som ett intyg som man får hemskickat. Om man blir stoppad så måste inte polisen veta hur ett svenskt körkort ser ut och då kör du "olagligt".
Liftkort är sjukt värt att köpa tidigt för att spara pengar! Vi köpte vårt i augusti. Jag har för mig att earlybird går ut tidigt i september.
När vi var i Breck så låg dollarn på ca 9, så gå ut och käka där var ungefär som i Sverige. Att ge dricks är ett måste om du vill gå tillbaka till samma ställe igen. Man vet aldrig om de känner igen dig eller inte. Restaurangen vi vart stammisar på skrev ut på kvittot vad rekommenderad dricks var så man slapp räkna själv. Det brukade vara 3 alternativ, 18%, 20% och 22%.
Handla käk för att laga hemma gjorde vi oftast på Walmart och Safeway. Walmart vart det mest torrvaror och konserver. Typ pasta, bönor, bröd, ketchup osv. Safeway köpte vi mestadels grönsaker och kött. Man kan säga att Walmart är som ÖB och Safeway är som ICA.
Hoppas denna info hjälper dig lite