Asså...stjärtlapp

Asså...stjärtlapp
Ja, jag vill hemskt gärna veta. Än så länge har jag bara köpt de billiga varianterna, o sedan vallat dem. De går ok, man måste dock byta ut dem ganska ofta. Finns det några lyxåk i denna smala genre?

:)

Asså...stjärtlapp
nån som testat d spin än. Har hört att folket i staterna nöter det som ekorrar. skulle va grymt om nån i svedala satte det före jänkarna.en polare klarar 900 men ej d spin men han har den på gång över roterar 3 varv jämt.

Asså...stjärtlapp
alltså du är inte proffs på stjärtlapp, jag tror jag slår dig faktiskt, har själv en medalj från en stjärtlappstävling som jag vann för några år sen...

det ni

// bison.

Asså...stjärtlapp
Vad roligt att det är så stort intresse för stjärtlappsåkning här i Sverige.

Jag och mina franska polare håller på att ta fram en ny stjärtlappsprototyp, en så kallad FREE-LAPP.

Stålkanter och en kevlarbotten är några av nyheterna.

Stjärtlappsåkningen växer mer och mer, bland annat har man specialpistade backar, jibb-parks, pipes etc för oss entusiaster.
Man kanske nästan prata om en stjärtlapps-boom. Jämörbart med baby-boomen!

Kom gärna med frågor och förslag för att utveckla sporten.

Målet är OS 2010!

Fransmännen ligger redan långt framme i utvecklingen under ledning av Marco. Efternamnet är Marlo, för er som inte är så insatta.
För er som undrar om trick etc så ringde jag och pratade med Marcan om D-spinnen. Han berättade att fransmännen också lider av överrotationer, Marco tror dock att den nya Free-lappen är lösningen på problemet. I väntan på denna inovation så rekomenderar Marco att man släpper front-right-hand efter ca 180 graders rotation, för att på så sätt bromsa rotationen., tänk oxå på att som i alla andra trick måste blicken vara fäst på horisonten.

Som sagt, kom med frågor!

ps. endast seriösa frågor tack!

Stjärtlapp rules!

Asså...stjärtlapp
Tjena, har du något tips angående backflip... jag får sällan med lappen rätt.. oftast glider den ifrån kroppen och jag landar på svanskotan... något tips?

Har hört ett rykte om den nya lappen att den ska vara fodrad så man inte får lika ont vid landningarna... är detta sant?

// bison.

Asså...stjärtlapp
Som vanligt när det kommer nya revolutionerande produkter, som Free-lapp, så "poppar" det även upp en massa rykten, vissa sanna, andra mindre sanna.

Angående fodringen som du talar om, kan jag berätta att det inte kommer att finnas på den nya lappen. Sån här fodring ser man oftast i barnbackarna och används inte av free-lappens potensiella kunder. Möjligtvis kommer det komma ut diverse tredje parts tillbehör, men detta vet jag inget om.

Problemet med att lappen halkar undan är väl känt och beror främst på att de traditionella konstruktionerna är väldigt slappa och böjliga. free-lapp kommer ha ett ställbart handtag som sedan alltid kommer sitta i samma vinkel mot själja "sittsen" på så sätt kommer man alltid landa mjukt med lappen under sig.

Efter att du satt denna tyckar jag du ska försöka dig på en backflip to fakie. Väldigt lurigt trick, jag rekomenderar en twin-hook (twin-tip kallas det visst av skidåkarna) lapp. Det bästa är egentligen att hooka den själv, skölj den i varmt vatten, böj sedan efter egen smak. På free-lapp`en kommer det finnas en twin-hook och en singel-hook variant, eftersom kevlar är ganska svårt att böja till själv.

God tur i backen!

ps. När ska liftarna stjärtlappsanpassas?

Asså...stjärtlapp
Hmm, intressant det där...
får nog tillverka en sådan lapp då... man måste nog ha en sån om man ska klara de svårare tricken..

ett cleant trick som jag gillar det är en 360 mute grab... då man grabar benet under själva lappen och kickar ut det andra... underbart snyggt om man lägger lite skön style på det och kommer högt!

// bison.

Asså...stjärtlapp
Jag provade för några veckor sedan Heli-skiing med stjärtlapp i Canada. Det var riktigt kul. Fast cliff-jump gör sig inte riktigt så bra som man kan hoppas

Asså...stjärtlapp
Tänkte bara säga att det finns en perfekt stjärtlapp på den svenska marknaden för tillfället. Märket sägs enligt rykten vara "HamaX", alltså företaget som tillverkade min hederliga snowracer med inbyggd strålkastare. Just den här modellen är lite av en budgetmodell, men sägs enligt rykten vara en riktig höjdare offpist mycket tack vare den breda sittytan, som gör att trycket fördelas på en mycket stor yta. Att den sedan är lite okontrollerbar i pisten vägs upp av de fantastiska sommar egenskaperna. Man kan nämligen, om vädret tillåter, köra med den efter båt, och enligt tillverkaren uppnå hastigheter nära svindlande 3 knop, alltså den fart som Finlandsbåtarna (Sverigebåtarna för alla finska läsare) håller vid hamnområdet.

DE senaste uppgifter som jag har tagit del av är att denna utomordentligt välanpassade tingest betingar ett pris nära 29:-.
Det kan möjligtvis svida lite i plånboken, men jag lovar att ingen kommer att vara missnöjd med sin stjärtlapp från välkända HAMAX!

Sedan så vill jag också utbringa en varning för alla pedofiler som tror att det heter "stjärtklapp", däribland ingår min efterblivne skolkamrat. Är det inte absurt att folk förmås misstolka ett av världens mest bevingade ord på ett sådant perverst sätt?

Tack för mig!

Asså...stjärtlapp
jag åker ifrån er alla med mitt nyvallade tefat!!!

vi var ute och körde lite extrem tefating...
det var lite krångligt att försöka grinda med ett tefat!!!
men det gick efter ett antal blåmärken =)
men att hoppa nerför stenar och sånt var grymt kul...

Asså...stjärtlapp
Tefat är faktsikt helt rätt i år. De brukar finnas att inköpa på den lokala bensinstationen för under femtiolappen, vilket får betraktas som ett riktigt vrakpris. Billigt, snyggt, moderiktigt och fetsnabbt. Kan det bli bättre?

Men... det viktigaste: hur långt har ni hoppat med tefat (alternativt stjärtlapp)? Själv är jag uppe i runt sex meter med platt & hård landning (men det var det värt). Någon som kan bättre?

Asså...stjärtlapp
Som representant för den samiska befolkningen undanber jag mig det förfärliga ordet stjärtlapp. Jag får otroligt dåliga vibbar av detta uttryck. För att förekomma alla IQmumsmumsbegåvade individer menar jag INTE att det borde heta stjärtsame istället. Visa lite kreativitet och uppfinn ett nytt bra ord före denna (annars så) roliga tingest!

Asså...stjärtlapp
Mitt namn ar Jonathan Ahlander, jo de ar vverklig jag som skriver,
manga av er kanske kanner igen mitt namn fran hastighets
rekordet i speed-pulk...

Vill bara inflika att att jag o min fd co-driver J.Hansson satte
samma ar som det varmlanska hog hastighets-rekordet ett annat
rekord,
hoppade da ca 15 meter med var 2 manna pulka, marke rocko, sa
aven om pulkan idag har blivit lite av vad monoskien e i
skidvarlden, maste jag saga att speed-pulk rockar.

Asså...stjärtlapp
Hmm.. Vore ballt o kolla vem som kan hoppa längst me stjärtlapp..=)
Men har alla här nya lappar? Lr finns det nån förutom jag som glider på en hederlig röd sak sen tidigt 70-tal? En trogen följeslagare... Funkar överallt om man har lite muskler i benen..=p

Asså...stjärtlapp
sjyst men sjärtlapp ner för off-pisten med fett stora cliff jumps skulle ju rocka rätt så bra var själv ute och droppade klippa med snowracer och jag har märkt att det gör ont att tappa kontrolen på den i luften och landa på den mellan benen med medarna nedåt men det är så jäkla sjyst men man måste ju spela in en riktig pulk och sjärtlapps film med sjysta effekter och stora hopp och dropp!!! Kontakta mig om hjälp med produktion om någon har en ide så kan alla skicka sina filmer till någon så kan hon/han klippa ihop den och vips! världens första extrem sjärtlapp och pulka fim!! yeeeeeee

Danne

Asså...stjärtlapp
det med filmen låter ju fett!! vi byggde ett fett hopp i en brant backe och vi flög typ 5-6 meter med våra snowracers!! ända tills min styrstav gick rakt igenom styr skidan och fastnade mitt på hoppet och min polare (det var han som åkte då) gjorde en lång och fet superman ända tills han landade i en kullerbytta!!! det var fett som stryk!!!!

vi lär ju skicka listor med namnteckningar till slao och säga åt dom att man ska få ha snowracers, stjärtlappar och tefat i pisterna. det är bara och skaffa fångrem så lär dom säga JA!!!!!!!

Asså...stjärtlapp
Vore feting fett med en stjartlapps-film...=)
Har sjalv lite erfarenhet av att gora film, den fimen vi gjorde var dock om vattenskidor...

Gor lite fet cliffdrops och schyssta bigjumps...sa kan ni skicka filmen till mig..maste sticka nu, men skriver mer sedan...

gar t o m att skika via ftp eller liknande for den som inte vill slosa videoband..=)

Asså...stjärtlapp
Tja ironcross calle.

Vet inte om du har alla fakta om Marco Marlo som du hyllar så mycket. Det sägs att han efter sin debut på vattenskidor i Sigtuna ngn gång på 70talet drog sig tillbaka och sysslade med diverse tveksamma "vattensporter" och drog runt på gator och torg och sålde majblommor kraftigt påverkad av olika svampar. Det är på senare tid han är tillbaka, och nu på alpin scenen. Mång tror nog att han endast är ute efter att tjäna sig en hacka på vilsna extremsportare som söker nya utmaningar snarare än att han faktiskt brinner för sporten. Men oavsett allt det där så är han en jäkel på att åka stjärt-lapp, stilrent,stort och klassiskt.

Ett tricktips för de som har kommit lite längre i sitt stjärt-lappsåkande är "no-doubt-offaxis540-to blid-slideback" Ett trick som för övrigt Marco M. gör kanske bäst i världen. Tip on performing: HÖJD,HÖJD,HÖJD, som han säger själv.

För övrigt har det kommit till min kännedom att det utveklats en ny typ av hjälm för just stjärtlapparre. Den baseras till stor del på den välkända gamla VM-hjälmen fast med vissa modifikationer...får återkomma om det.

Asså...stjärtlapp
Jo, det händer mycket på stjärtlapss-scenen för tillfället, kul!

..det är annat än när jag tillverkade min första lapp själv av glasfiber, fan va det stack i skinkorna!

Asså...stjärtlapp
stjærtlapp på norska heter - rumpeakebrett - (med viss reservation før felstavning)

så fick æven jag bidra med något intressant och nyttigt, hehe :)

Asså...stjärtlapp
Stjärtlapp är väl ett ryggskydd som har halkat ner när personen inte nått fram till landningen i hoppet ??.

Om man kryper ner i en plastsäck kan man snurra åt alla håll och det bromsar inte i onödan heller.

Jag tror jag döper om den till body-bag tänk er en snygg svart med dragkedja i sidan.

Asså...stjärtlapp
Vill inte skryta men själv har jag tagit största bigjumpet i trysil på stjärtlapp. Kom inte över dock... Landade på nacken gjorde jag också till följd av ofrivilligt fakie-inåk. Men kul var det...

Asså...stjärtlapp
ironcross calle:

Jag hoppar verkligen att "Free-Lapp" går att valla. Och suger åt sig valla bra. För dom flesta vet nog att kevlar är vävt. Och ingen glider långt på morsans hallmatta...

Asså...stjärtlapp
Skruva fast en plåtskiva under på pulkan, stjärtlappen eller på snowracen. Jävla va fort det går. Går typ inte och styra heller.

Tillbaka
Topp