Återanvända valla

Hampus83

Ny medlem
Återanvända valla
Tja!
Är det nån (möjligtvis nån snål smälånning) som brukar samla ihop vallan som ni sicklat av skidorna för att smälta ner den och återanvända den? Risken är väl att det är lite smuts i den. Kom på tanken i går när jag vallade fyra alpinskdior och två längdskidor och såg högen på golvet efter några timmars sicklande....

Återanvända valla
För vanliga vardagsvallning av alpinskidor skulle det med största säkerhet fungera om man hade ett skapligt rent golv. Det är inte så jäkla noga att man skulle känna skillnad på om det finns lite föroreningar i vallan. Småsten och grus och liknande från golvet ska man nog undvika, men annars är det nog bara att testa. Du lär inte märka någon skillnad jämfört med "virgin wax". Sen kan man ju fundera på om inte smålänningen ska köpa sig ett SkiGo bulkpack istället. Då kan även den mest snåle individen känna bekvämlighet i att det går åt valla. Ett sånt kilosblock räcker flera säsonger, även om man vallar ofta och har flera par.

Med längdskidor däremot skulle jag inte återanvända golvad valla, i alla fall inte för ett par som jag åker med på tävling. Där är man ju sjukt noga och vallar med tusenkronorspulver och annat dyrt jox och smuts är det sista man vill ha med i blandningen.

Återanvända valla
Knepet är att lägga på minimal mängd valla, för inte behöva sickla så mycket sen. Det finns också en speciell duk (har inte testat) som man har mellan skidan och vallajärnet som ytterligare kan minska mängden, nog så viktigt om man lägger på högfluorvalla och annat dyrt. Det som sicklas av ser f ö alltid mer ut än vad det är. Man får räkna med ett visst svinn...
/A

Återanvända valla
Funderar på att bygga en anordning under min vallabänk som samlar upp all bortsicklad valla, då är den lätt att hålla ren och då behöver man inte var så noga med att he på lite valla eftersom man ändå får tillbaka överskottet...

Återanvända valla
Jag såg en "slalompappa" i vallaboden som fixade sin dotters skidor. Han använde Fiberlene mellan järnet och skidan:
http://www.rei.com/product/703694/swix-fiberlene-wax-cleaning-towel-50-meters
Det är den du menar Ace väl?
Han värmde vallablocket och strök sedan blocket mot skidan (droppade alltså inte på valla). Därefter strök han ut den med Fiberlene. Han gjorde nog åt 1/3 valla jämfört med mig. Har försökt härma hans metod, men får inte till det. Får leva med svinnet.

För mig skulle det inte fungera att återanvända från golvet då jag alltid slipar kanter först. Skulle behöva dammsuga minutiöst före vallning i så fall. Möjligen skulle man kunna ha en bärkasse i handen och skyffla ner så mycket som möjligt vid sickling. Går nog att rädda hälften. Å andra sidan: folk pratar mycket om att få bort smuts från skidorna. I vallningsguiden här på FR läggs t.o.m. gul valla på först för att bara sicklas bort som rengöring. Jag tänker så att om jag vallar skidorna tillräckligt ofta, typ varannan eller var tredje skiddag, och som nu sicklar bort 80-90% så behöver jag inte bekymra mig om smuts och rengöring.

Senast ändrad:
Återanvända valla

@Pistgubbe
Man brukar använda Fiberlene med värme på det sättet du beskriver för att göra ren skidan eller suga upp överflödig valla. Skulle tro att slalomfarsan gjorde det i första hand för att minska på jobbet med sickling, vilket verkar smart. Men detta påverkar inte mängden valla ... skulle tro att det som påverkar vallamängden är att han gned ut istället för att droppa. Någon annan som har koll på detta?

/MM

Återanvända valla
Jag tror att han hade en bit som var mättad sedan innan och att den hjälpte att jämnt distribuera minimal mängd valla. Kan ha helt fel...

Tillbaka
Topp