Dags att valla!

Dags att valla!
Äntligen dags att börja valla och nu är det väl alldeles på tok för länge sen det var nån vallatråd igång?
Jag tänker mig att helt enkelt sickla av det tjocka lagret gul valla som självklart legat på under sommarsäsongen. Därefter ska ny valla, ex vis blå, värmas in och sedermera sicklas och borstas till perfektion nås.
Så till min fråga, kommer inte mina belag därefter att vara vallade med en kombination av gul och blå valla, med tanke på att strykjärnet kommer att smälta den gula valla som fanns kvar i belaget från i somras?
Tacksam för input från alla vallagurus och skidnördar etc!

TopiNieminen

Aktiv medlem
Dags att valla!
Ja, men de är väl i olika lager. Man ska inte värma vallan mer än den lägger sig på underlaget.
Så den gula vallan ska vara hård och sval när du lägger på den blåa vallan.

Dags att valla!
Ja, men de är väl i olika lager. Man ska inte värma vallan mer än den lägger sig på underlaget.
Så den gula vallan ska vara hård och sval när du lägger på den blåa vallan.
Absolut, den gula vallan har legat på sen i våras. Däremot förväntar jag mig att den gula vallan i belaget smälter då jag värmer in den blåa vallan. Då är ju vallajärnet 10-20 grader varmare pga skillnad i smälttemp mellan de olika vallorna.

jcca

Medlem
Dags att valla!
Kapar tråden för en annan vallarelaterad fråga.
Hur gör ni rent praktiskt med vallaresterna när man sicklar? Tycker det hamnar mest överallt och slutar med att man hittar rester lite här och där hela säsongen och golvet också får sig en vallning som räcker längre än vallningen på skidorna.

Christiam

Aktiv medlem
Dags att valla!
Hur gör ni rent praktiskt med vallaresterna när man sicklar? Tycker det hamnar mest överallt och slutar med att man hittar rester lite här och där hela säsongen och golvet också får sig en vallning som räcker längre än vallningen på skidorna.
Man skaffar barn som tycker det är underbart kul att hålla i grovdammsugaren medans pappa vallar.
Sickla dammsug sickla dammsug osv fungerar annars bra. Innan jag hade garage så stod ja ute och fixade. Ja- jag är en miljöhatare som lät en del av vallan blåsa bort. Fy på mig.

GoranC

Aktiv medlem
Dags att valla!
Vallat å klart, i alla fall tre par.
Körde den enkla modellen att lägga på rejält med violett valla i våras. Bara sickla och borsta.

zel

Medlem
Dags att valla!
Jag har fixat 2 bockar från jula, golvskyddspapper i en rulle som jag återanvänder. Sen tejpar jag en svart sopsäck på skidorna när jag sicklar.

Tjejerna vallar så klart egna skidor.
1607426404507.png

Hawk100

Aktiv medlem
Dags att valla!
Varför lägger ni på så mycket valla att det behöver sicklats??
Gnugga på vallan (klossen) på belaget, värm sedan in vallan med järnet och avsluta med att borsta. Lagom mycket valla = mindre skräp= mindre spill= billigare....

Dags att valla!
Äntligen dags att börja valla och nu är det väl alldeles på tok för länge sen det var nån vallatråd igång?
Jag tänker mig att helt enkelt sickla av det tjocka lagret gul valla som självklart legat på under sommarsäsongen. Därefter ska ny valla, ex vis blå, värmas in och sedermera sicklas och borstas till perfektion nås.
Så till min fråga, kommer inte mina belag därefter att vara vallade med en kombination av gul och blå valla, med tanke på att strykjärnet kommer att smälta den gula valla som fanns kvar i belaget från i somras?
Tacksam för input från alla vallagurus och skidnördar etc!
Ja det blir en blandning. Men är nog inte hela världen att det blandas. Jag brukar åka på sommarvallan en dag och sedan valla på med något som passar för temperaturen.

Dags att valla!
Gnugga på vallan (klossen) på belaget, värm sedan in vallan med järnet och avsluta med att borsta. Lagom mycket valla = mindre skräp= mindre spill= billigare....
Tycker det är svårt att få så lite utan att det inte är risk att belagen bränns. Kan vara värt att sickla lite för att slippa den risken. Dessutom behöver man inte sickla supermycket (eller borsta massa för den delen). Resultatet är väl samma efter 5 åk då den mesta överblivna vallan åkt bort. Men om metoden funkar för dig så ska jag inte hacka på det.

jcca

Medlem
Dags att valla!
Hur gör du med sommarvallan då? Enda lösningen jag kommer på är att lösa skidåkning året runt så man slipper sommarvalla..

Hawk100

Aktiv medlem
Dags att valla!
Hur gör du med sommarvallan då? Enda lösningen jag kommer på är att lösa skidåkning året runt så man slipper sommarvalla..
Jag avslutar säsongen med att fixa skidorna i maj/juni och valla dem lika tunt som alltid och borsta dem och känner mig helt trygg att belagen inte blir förstörda av det och att stålkanterna inte kommer rosta. Sen får skidorna stå i kallförrådet (som blir rätt varmt på sommaren) tills det är dags att plocka fram dem lagom till jul.....

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp