Atomic BC 100, bindning? Längd?

Leafy

Aktiv medlem
Ett par snabba frågor.

185cm, runt 100ingen i vikt hyffsat van skidåkare som åkt smalare parktwintips eller bredare offpistskidor innan.
Dags för ett par som passar överallt så man får plats med mer än skidor i takboxen...

Atomic Bent Chetler 100 är skidan jag funderar på och jag känner spontant att 188cm längden är väl självklar, någon som har åsikter om hur den beter sig i den vs den kortare 180 längden? Tanken är väl att kunna åka lite uppkört, lite pistat och lite vid sidan av om det bjuds på lössnö.

Vilka bindningar hade ni monterat? Ska inte tura och har enbart kört på Marker Jester och Griffon innan så inga vidgade vyer.

188 är det enda alternativet för din storlek och bindningar kan du sannolikt gå på den 13 (14,15,18 i looks fall) eller 16-bindning som du hittar bra pris på dvs jester/griffon/Warden/STH2/Aaatack/pivot

Kbk

Jag är 183 cm och väger cirka 75 kg och har själv kört Atomic BC 100 i längden 188 cm. Kan inte uttala mig om den kortare men kan bara säga att det är ju ingen tungkörd skida så jag skulle också rekommendera minst 188 cm alla dagar i veckan.

Jag är 174cm 77kg och kör 180cm skidorna med griffon på +3, är sjukt nöjd! Nu när jag är lite inkörd på skidorna känns dom riktigt bra och smidiga men jag hade nog rekommenderat dig 188cm med tanke på din längd.
Hade dock monterat på look pt15 om jag fick välja bindningar idag :)

Jag är 174cm 77kg och kör 180cm skidorna med griffon på +3, är sjukt nöjd! Nu när jag är lite inkörd på skidorna känns dom riktigt bra och smidiga men jag hade nog rekommenderat dig 188cm med tanke på din längd.
Hade dock monterat på look pt15 om jag fick välja bindningar idag :)

Look P15 eller Marker Duke Pt 16?

Om look, vad är anledningen till att du skulle vilja ha den istället?

Inte Duke, menar Pivot 😃
Jag har märkt att det är vissa pjäxor som blir förstörda av griffon samt att Pivoten verkar vara en bättre bindning över lag & ska vara bättre för knäna pga den roterande bakdelen. :)

Look P15 eller Marker Duke Pt 16?

Om look, vad är anledningen till att du skulle vilja ha den istället?
Jag blev tvungen att montera på metallbläck på pjäxorna pga alla fula märken som hade blivit pga bindningen (griffon). Fick som tur var detta på garantin men hade gärna sluppit!

Bilagor

• 590DC406-4ED9-41BA-93B8-28EEB6F115E8.jpeg
    590DC406-4ED9-41BA-93B8-28EEB6F115E8.jpeg
    752.7 KB · Besök: 159
Tillbaka
Topp